PDA

View Full Version : fettförbrännare och insulin

Juliette
02-02-2006, 16:23
Har hört att dricka kaffe innan en måltid främjar fettinlagringen, pga koffeinets påverkan på insulinet. Eller har jag missförstått det?

Nu står det på de flesta fettförbrännare att man ska ta dem ca en timme innan träning eller direkt innan måltid. Huvudbeståndsdelen är ofta koffein, hur hänger det ihop? Innan träning förstår jag ju, men det är just innan måltid jag undrar över. Då borde ju "fettförbränningspillren" hjälpa till att fettinlagra istället, dvs tvärtemot vad syftet är.

Hur är det med de andra ingredienser som "man blir pigg av" guerana (innehåller ju oxå koffein), white willow bark, guerana, rosenrot, vitt te, grönt te, cayenne, kakao etc.
Har de någon inverkan på insulinet. Ska man undvika att ta dem innan måltid också? (om man nu inte vill lagra fett förstås :))

King Grub
02-02-2006, 16:33
Koffein minskar akut insulinkänsligheten och innebär större insulinsvar på mat som ätes under påverkan av koffeinet.

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=46284&highlight=koffein

Koffein är termogent och ökar energiförbrukningen under promenaden du nämner.

Med undantag av kakao är det nog svårt att få i sig energimängder av substanserna du nämner så det blir signifikant insulinfrisättning.

Juliette
02-02-2006, 16:41
Koffein minskar akut insulinkänsligheten och innebär större insulinsvar på mat som ätes under påverkan av koffeinet.

Betyder detta att kroppen lagrar in större delen av det jag äter som fett?
Om jag äter direkt efter koffeinintaget.

Juliette
02-02-2006, 16:49
Med undantag av kakao är det nog svårt att få i sig energimängder av substanserna du nämner så det blir signifikant insulinfrisättning.

Inte ens guerana? (som man tar i tablettform)

maRRtin
02-02-2006, 17:27
Ligger man på kaloriunderskott så spelar det väl ändå ingen roll? Det är slutsumman av intag och uttag som spelar roll. För just det tillfället kanske det lagras in lite extra fett, men det sker ju alltid inlagring och uttag av fettvävnad antar jag?

Eller, kan det vara så att om man äter totalt fel.
Dvs massa fett till frukost, massa koffein, mycket kolhydrater innan sängdags etc etc, att man på det sättet kan gå upp i vikt även om man ligger på +-0 i energi?

MUGEN
02-02-2006, 17:36

Juliette >>
betyder att du troligtvis inte lär stoppa i dig sådana mängder av koffein, rosenrot, guarana, WWB etc. för att påverkan av insulinfrisättningen blir märkbar/betydelsefull

Iaf. enligt min tolkning

Juliette
02-02-2006, 17:57
Juliette >>
betyder att du troligtvis inte lär stoppa i dig sådana mängder av koffein, rosenrot, guarana, WWB etc. för att påverkan av insulinfrisättningen blir märkbar/betydelsefull

Iaf. enligt min tolkning

Guerana är vad jag har förstått till stor del koffein, och om man tar normal rekommenderad dos som står på förpackningen (i pigghetssyfte, inte för att öka förbränningen) borde man ju få i sig lika mycket som när man dricker kaffe.

Jag frågar främst för att veta om man ska undvika att ta det innan måltid, eftersom jag hellre inte främjar fettinlagringen om jag inte behöver.

Och sen en undran varför de rekommenderar att ta fettförbrännare innan maten om resultatet blir det motsatta.