PDA

View Full Version : Immunförsvaret

-xR-
31-01-2006, 22:13
Jag har jämt och ständigt dragit på mig småförkylningar sedan jag börjat jobba i skolmiljö vilket påverkar min träning. Nu ligger jag inne i en tung period med mycket mat och kreatin men känner att det är något på gång i halsen.

Några tips för att motverka och för att stärka sitt immunfarsvar? Kosttillskott?

King Grub
31-01-2006, 22:23
Vitamin C, kanske.

http://www.nature.com/ejcn/journal/v60/n1/abs/1602261a.html;jsessionid=614B29BA0E465C4023250D530 6EE2A8D

Davil
31-01-2006, 22:42
Jag vill tro att fiskolja har stärkt mitt immunförsvar. Efter att ha börjat äta 3-5gram fiskolja om dagen har jag varit frisk och kry väldigt länge nu och det är ovanligt för mig som var sjuk titt som tätt förr.

Mitt tips är mkt grönsaker/frukt. Fiskolja/fet fisk. Grönt the och bra sömn !

DeNozzo
02-02-2006, 12:29
L-glutamin

Pepz
02-02-2006, 12:40
pröva att äta mer frukt och grönsaker under en period. dvs minst 500g om dagen
Ät gärna typ papaya, guava och dylikt då de innehåller höga halter av C-vitamin och karotenoider. Blanda färger när det gäller grönsaker så får du i dig allt du behöver.

kostillskott:astaxin, Zink, C-vitamin, longovital rekommenderas av vissa läkare vid långvariga förkylningar..

Nina L
02-02-2006, 12:55
ALA. Jag har provat det mesta i mina dagar och tycker att det är ALA som gäller. Du kan kombinera det med vitamin-C.

mangemani
02-02-2006, 13:45
inte varigt sjuk på snart 4 år(förutom nån enstaka gång då det inte ens var nått seriöst) och jag käkar inget speciellt förutom vitaminer/mineraler samt omega-3 och nu på senare tid,grönt te.

Lizzie
02-02-2006, 16:17
Det bästa kosttillskottet som stärker upp immunförsvaret tycker jag är 'VirAway'. En blandning av olivblad, monolaurin från råmjölken och melissaextrakt. Det har alltid funkat för mig om jag börjat känna att en förkylning är på g. Annars är mycket frukt å grönt och sömn bästa medicinen.

occt
02-02-2006, 16:30
När jag håller på att bli förkyld brukar jag ta 4st tabletter C-Vitamin brukar funka //tips från mormor :)

Jman
03-02-2006, 14:39
När jag håller på att bli förkyld brukar jag ta 4st tabletter C-Vitamin brukar funka //tips från mormor :)
Jag tror på extra vitaminintag också. Men en överdos av C-vitamin gör väl inte saken bättre? 1 tablett på morgonen och en på eftermiddagen borde räcka.

King Grub
03-02-2006, 14:56
Jag tror på extra vitaminintag också. Men en överdos av C-vitamin gör väl inte saken bättre? 1 tablett på morgonen och en på eftermiddagen borde räcka.

"The trials in which vitamin C was introduced at the onset of colds as therapy did not show any benefit in doses up to 4 grams daily, but one large trial reported equivocal benefit from an 8 gram therapeutic dose at onset of symptoms."

Cochrane Database Syst Rev. 2004 Oct 18;(4):CD000980.

Men:

"Vitamin C, especially in the doses exceeding daily recommended dietary allowance may result in oxalate crystallization, formation of advanced glycation end products and even exert prooxidant effect."

Pol Merkuriusz Lek. 2005 Oct;19(112):600-3.

Ekonom
03-02-2006, 18:13
"The trials in which vitamin C was introduced at the onset of colds as therapy did not show any benefit in doses up to 4 grams daily, but one large trial reported equivocal benefit from an 8 gram therapeutic dose at onset of symptoms."

Men:

"Vitamin C, especially in the doses exceeding daily recommended dietary allowance may result in oxalate crystallization, formation of advanced glycation end products and even exert prooxidant effect."

Pol Merkuriusz Lek. 2005 Oct;19(112):600-3.

Är inte c-vitamin bra i imunstärkande syfte på lite sikt, altså om man ser till att käka ett par apelsiner per dag under en längre period så bygger det upp imunförsvaret, men just att det inte är nåt som sker över en natt?

Zerohero
04-02-2006, 21:43
Hur är det med vitlökstabbleter och ingefärataextrakt. SKall ju förstärka imunförsvaret och inet alltid man får i sig så mcycket på naturlig väg.

Hur är det med Esberitox, den har tydligen fått priser. Verkar bra men man måset ju kolla ut kolozeum för att se att det inet bara är någo bullshit. :D

wo0b9n
04-02-2006, 22:58
zink, magnesium & c-vitamnin.. Vad har L-glutamin med imunförsvaret att göra:)?

Apos78
04-02-2006, 23:36
L-glutamin som kosttilskott är väl rätt värdelöst i alla avseenden

wo0b9n
05-02-2006, 01:16
Har hört det samma...

Nina L
05-02-2006, 07:49

Men:

Pol Merkuriusz Lek. 2005 Oct;19(112):600-3.Jag hade bra betyg i engelska, men det där förstår jag inte mycket av.

King Grub
05-02-2006, 07:54
Kristallisering av oxalat (njursten t ex är kristallisering av kalciumoxalat), bildning av slutprodukter vid glykering (förändringar av äggviteämnena i cellerna) och prooxidativa effekter i stället för dom önskade antioxidativa.

Nina L
05-02-2006, 08:01
Kristallisering av oxalat (njursten t ex är kristallisering av kalciumoxalat), bildning av slutprodukter vid glykering (förändringar av äggviteämnena i cellerna) och prooxidativa effekter i stället för dom önskade antioxidativa.Tack! Men usch då!

Sverker
05-02-2006, 08:02
Hur fungerar ett högt intag av protein ( eg aminosyran glycin ) och mängden bildad njursten ?
Finns det ett samband ?

King Grub
05-02-2006, 08:16
Ja, men själva mekanismen bakom är oklar.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=pubmed&dopt=Abstract&list_uids=14633136&query_hl=1&itool=pubmed_docsum

Cerberus
05-02-2006, 18:19
vad för grönsaker kan rekommenderas om man vill kura bort sitt dåliga immunförsvar? Jag misstänker att jag äter för ensidigt och det är därför jag drar på mig lätta förkylningar så lätt.

He-man
06-02-2006, 03:57
OBS! Något som bevisligen hjälper mot förkylningar!

Jag kan varmt rekomendera en metod som bevisats i tester bland värnpliktiga förebygga och påskynda tillfrisknandet av förkylningar. Man lät testpersonerna skölja näsan med vanlig koksaltlösning varje dag, detta ger inga biverkningar såsom uttorkade slemhinnor tack vare att ph värdet är den samma som i näsan, det fungerar så att man hjälper näsans naturliga reningsfunktion och forslar bort bakterier och annan smuts.

Jag har själv använt mig utav renässans nässpray med vanlig koksalt som jag köpt på apoteket, har inte varit förkyld en enda gång sedan jag började använda sprayen för några månader sedan, förutom lätt halsonta som gick över på bara någon dag.

Info hämtad från apotekets hemsida: http://www.apoteket.se/apoteket/jsp/Crosslink.jsp?d=4265&a=267

"Koksalt och naturläkemedel som hjälper
En studie* som kom 2004 har visat att regelbunden användning av nässpray med fysiologisk saltlösning har förebyggande effekt mot förkylning samt förkortar förkylningen om den hunnit bryta ut. Saltlösningen fuktar och rengör näsan och underlättar på så vis flimmerhårens naturliga reningsfunktion. Partiklar såsom bakterier och virus har svårare att få fäste i nässlemhinnan.

Saltlösning har ingen avsvällande effekt och kan användas dagligen utan risk för biverkningar. Till små barn är saltlösning särskilt bra för att lösa upp intorkat sekret i näsan i samband med amning och matning, så att barnet kan andas lättare. Renässans saltlösning finns som nässpray, näsdusch och näsdroppar."

aliquis
06-02-2006, 05:19
Jag har inte varit förkyld en enda gång på aslänge UTAN att använda renässans nässpray ;)

Lizzie
06-02-2006, 08:44
Immunförsvaret sitter ju inte i näsan så jag har svårt att tro det beror på nässprayen. Är det verkligen meningen att man ska hålla på att spraya en frisk näsa dag ut å dag in året om?
Jag tror mer på en sund kost med mycket frukt å grönt och regelbunden träning som gäller. Att ha en mage-tarm som fungerar är som a och o - 80% av immunförsvaret sitter i tarmregionen.

King Grub
06-02-2006, 08:57
En studie* som kom 2004 har visat att regelbunden användning av nässpray med fysiologisk saltlösning har förebyggande effekt mot förkylning samt förkortar förkylningen om den hunnit bryta ut.

En studie baserad på värnpliktigas egna dagboksanteckningar över förkylningssymptom, utan medicinsk kontroll eller övervakning. Utan någon kontroll alls.

Ulf A Big
06-02-2006, 09:54
Bara för att få vara med i snacket.

http://www.2000taletsvetenskap.nu/nyheter/kyla.htm

Många poster blir det...

King Grub
06-02-2006, 09:58
Bara för att få vara med i snacket.

http://www.2000taletsvetenskap.nu/nyheter/kyla.htm

Många poster blir det...

Ja, en asymptomatisk infektion kan bli en symptomatisk.

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showpost.php?p=1112532&postcount=38

Men inga virus bildas.

z_bumbi
06-02-2006, 10:01
vad för grönsaker kan rekommenderas om man vill kura bort sitt dåliga immunförsvar? Jag misstänker att jag äter för ensidigt och det är därför jag drar på mig lätta förkylningar så lätt.

Alla som du inte äter idag pga att du äter ensidigt?

He-man
06-02-2006, 18:15
Immunförsvaret sitter ju inte i näsan så jag har svårt att tro det beror på nässprayen. Är det verkligen meningen att man ska hålla på att spraya en frisk näsa dag ut å dag in året om?

Nej det stämmer att Imunförsvaret inte sitter i näsan. Men du har slemhinnor bland annat i näsan (finns även i mun och ögon osv) och förkylningar smittar via slemhinnor, därför kan det vara hjälpa att hålla slemhinnorna rena från bakterier. Nu räcker det ju inte med att enbart hålla slemhinnorna i näsan rena för att slippa förkylningar, men att almänt tänka på hygienen har väll de flesta blivit rekomenderade t.ex. tvätta händerna osv. Själv har jag ingenting emot att koplettera det med att ta nässpray en gång om dagen, men det är ju ingenting som garanterar att jag inte blir förkyld, men det finns det ingenting annat som gör heller i dagsläget, oavsett hur sunt man äter och hur mycket vitaminer man får i sig. Men många bäckar små ;)

(kom ihåg bara att inte använda spray som är avsvällande då de kan torka ut slemhinnorna).

Zerohero
07-02-2006, 15:33
Hur är det med vitlökstabbleter och ingefäraextrakt. SKall ju förstärka imunförsvaret och inet alltid man får i sig så mcycket på naturlig väg.

Hur är det med Esberitox, den har tydligen fått priser. Verkar bra men man måset ju kolla ut kolozeum för att se att det inet bara är någo bullshit. :D

Ingen som har något att komentera? :( Tycker nämde någar potentionella förstärkare och en fråga om ett annat potentionellt tillskott.