PDA

View Full Version : proteinkvalitet

Milia
30-01-2006, 17:01
Undrar lite om hur bra kvalitet det är på sojaprotein? är det ett snabbt eller långsamt protein?

Undrar också om man kan bli risig i magen av proteinpulver?? *spy*

apa_ola
30-01-2006, 17:08
30-40% EAA, vilket är ganska mkt. Dock har sojaproteinet lägre BV än vassle och kasein...

King Grub
30-01-2006, 17:11
är det ett snabbt eller långsamt protein?

Sojaisolat är snabbt.

Ekonom
30-01-2006, 17:26
Undrar också om man kan bli risig i magen av proteinpulver?? *spy*

Indeed!!!

Milia
30-01-2006, 17:31
"30-40% EAA, vilket är ganska mkt. Dock har sojaproteinet lägre BV än vassle och kasein..."

30-40%EAA...aha, hur mycket är det i andra proteinpulver då?
Vad menas med BV?

Milia
30-01-2006, 17:32
Indeed!!!
Aha...då är det därför jag sprungit in och ut på toan hela dagen då :booty:
hehe, nån som har nåt tips på vad man kan göra åt det, eller är det bara att dra ner på tillskotten, eller vänjer man sig?

apa_ola
30-01-2006, 17:50
vassle har ca 45% EAA och kasein ca 40%.
Ju högre EAA och BV desto bättre. BV är hur väl kroppen kan ta upp proteinet.

MUGEN
30-01-2006, 18:43
EAA är dom essentiella aminosyrorna som kroppen inte kan syntetisera på egen hand och måste ha för att uppnå muskeltillväxt, BV är hur hög förhållande/sammansättning EEA proteinet har, ett protein med lågt BV har värdelös sammansättning/saknar vissa essentiella aminosyror vilket gör proteinet mer eller mindre dugligt. .

EiseltUK
30-01-2006, 18:54
EAA är dom essentiella aminosyrorna som kroppen inte kan syntetisera på egen hand och måste ha för att uppnå muskeltillväxt, BV är hur hög förhållande/sammansättning EEA proteinet har, ett protein med lågt BV har värdelös sammansättning/saknar vissa essentiella aminosyror vilket gör proteinet mer eller mindre dugligt. .

BV är mängden kväve som tas upp och behålls enligt formeln:

BV = (nitrogen retained / nitrogen absorbed) * 100

Det är ett teoretiskt mått, ungefär som GI, och påverkas av faktorer såsom energi - och proteinbalans.

/ Henrik

stenis
30-01-2006, 19:22
Inte så att du använder dextropur i din vassledrink, om de nu är vassle du använder? Dextropur kan nämligen bli riktigt dålig i magen av, vissa klarar inte av de, jag var en av dom, riktigt taskig i magen, så jag körde på malto istället.

mvh

Milia
30-01-2006, 20:24
Inte så att du använder dextropur i din vassledrink, om de nu är vassle du använder? Dextropur kan nämligen bli riktigt dålig i magen av, vissa klarar inte av de, jag var en av dom, riktigt taskig i magen, så jag körde på malto istället.

mvh

Nej jag använder varken vassle eller dextropur, jag har ett sojaproteinbaserat pulver.
Apropå BV och EAA, så borde det väl bli bättre siffror om jag blandar det med minimjölk, (vilket jag gör)?

MUGEN
30-01-2006, 20:54
BV är mängden kväve som tas upp och behålls enligt formeln:

BV = (nitrogen retained / nitrogen absorbed) * 100

Det är ett teoretiskt mått, ungefär som GI, och påverkas av faktorer såsom energi - och proteinbalans.

/ Henrik

hahahaha, fan vad jag är ute och cyklar, dags att leta reda på spaden och börja gräva

*uppdate* i know naffing*

Pez
30-01-2006, 22:28
Aha...då är det därför jag sprungit in och ut på toan hela dagen då :booty:
hehe, nån som har nåt tips på vad man kan göra åt det, eller är det bara att dra ner på tillskotten, eller vänjer man sig?
Det är ju inte så att proteintillskott = risig i kistan.
Det finns en drös olika kvaliteter, råvaror och sammansättningar av proteintillskott på marknaden.. oftast kan man hitta nån typ som funkar.