PDA

View Full Version : maltodextrin

Johan86
28-01-2006, 19:18
är det det bästa att ta under ett träningspass för att få en energikick?

är det större chans att få diabetes om man äter mycket snabba kolhydrater under och precis efter passet? tex maltodextrin.hur stor dos under passet är lämpligt?

JDEE
14-03-2006, 00:35
Japp detta tänkte ja fråga också, Finns det någon som kan hjälpa oss med denna frågan? Funderar själv på denna produkten.

Pepz
14-03-2006, 00:38
sök här på forumet. svaren finns redan.

Nej du får inte diabetes
Koffein är bra energikick
Dosen är beroende på Vikt och träningsform och så...

Decamber
14-03-2006, 07:04
0.5 - 1 g/kg kroppsvikt brukar rekommenderas att ta efter träning, gärna så nära inpå som möjligt. Exakt hur mycket man ska ta varierar på träningens längd och intensitet. Tränade du exempelvis axlar i tjugo minuter behöver du inte lika mycket kolhydrater som om du tränade ben i en timma.

Hur stor dos som är lämplig att ta under träning kan jag inte svara på. Däremot så brukar jag själv dricka lite ur den flaska jag blandat till efter träningen, hur mycket beror på hur sötsugen jag är. Vad som är "optimalt" vet jag dock inte.

Huruvida man får diabetes av snabba kolhydrater efter träningen, råder den allmäna uppfattningen att NEJ, det får man inte. Anledningen är att musklerna är så tömda på glykogen att de kolhydrater man får i sig skickas direkt till musklerna utan att ett så stort insulinpåslag behöver ges.

Med reservation för eventuella faktafel eftersom jag inte är 100 på det jag snackar om...

sök här på forumet. svaren finns redan.
Det var lättare sagt än gjort eftersom sökfunktionen är avstängd. ;)

Guns n hoses
14-03-2006, 08:18
Jag brukar sleva i en en deciliter.. tycker min burk med malto tar slut så fruktansvärt fort :/

bengdoktor
14-03-2006, 08:24
Jag brukar sleva i en en deciliter.. tycker min burk med malto tar slut så fruktansvärt fort :/

Köp större burkar :D

muffe85
14-03-2006, 11:54
Jag tar 30-90g Snabba kolhydrater beroende på hur intensivt och långt passet varit.
60min styrka 45g
90min styrka 60g
120min badminton 90g (uppdelat 30g efter 1h, 60g efter 2 h)
osv. du måste hitta din balans själv.