View Full Version : Lite rätsida på saker och ting.
Det pratas så mkt om olika proteiner och annat som diskuteras fram o tillbaka.Men det känns inte som man kommer fram till någonting Konkret. ;) Så nu vill jag ha lite raka svar här så man vet att man har fattat det rätt.
Först o främst
morgon: Protein
30min innan träning: Protein+kolhydrat
direkt efter Träning: Kolhydrat
60min efter Träning: Protein
2 tim efter Träning: Protein
osv.
Detta stämmer?
Sen undrar jag, Om vill ha ett protein med väldigt Högt antal Gram Protein per 100g. Som man kan ta under dagen och blanda in kolhydrater själv (Dextropur) när det ska vara mera kolisar. som tex innan och efter träning.
Vilket protein i denna jungel är att föredra? Kör just nu med en burk Rapid hydro som snart börjar ta slut.
Tack på förhand :bow:
King Grub
26-01-2006, 20:40
Det finns inga säkra svar. Däremot finns det ett antal aktuella trådar i Kostforumet som behandlar samma sak.
Alexlindgren
26-01-2006, 21:27
Såhär har jag lagt upp det efter att jag har haft ett litet samtal med grub :)
1-2 timmar innan träning - Lunch
Innan träning - Protein
Antingen under träning eller efter träning - Snabba kolisar
1,2,3 timmar efter - protein
;)
Såhär har jag lagt upp det efter att jag har haft ett litet samtal med grub :)
1-2 timmar innan träning - Lunch
Innan träning - Protein
Antingen under träning eller efter träning - Snabba kolisar
1,2,3 timmar efter - protein
;)
Samma här. Funkar utmärkt. :)
Alexlindgren
26-01-2006, 21:35
okej ;)
tar du kolisarna under eller efter?
jag tar efter, eftersom att jag är rädd om mina gaddar *popcorn*
Det finns inga säkra svar. Däremot finns det ett antal aktuella trådar i Kostforumet som behandlar samma sak.
ahkej. Sökte lite men ingen som gav nått konkret svar. Bara massa trams fram o tillbaka. Får leta vidare. :bow:
King Grub
27-01-2006, 06:23
Bara massa trams fram o tillbaka.
Det är för att det bara finns diskussioner, antagligen vad du kallar trams fram och tillbaka. :) Jag har inga konkreta svar, och det tror jag inte någon annan har heller.
bengdoktor
27-01-2006, 13:52
det var som tusan, inget protein efter passet? och jag som kör den klassiska med en gainer efteråt, ibland dessutom med en halv gainer innan..
är det stor skillnad på my old fashion way och enligt ovan?
citera:
JA
NEJ
King Grub
27-01-2006, 14:27
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=56073&page=4&pp=15
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=61156
Vi vet inte mer nu än tidigare i veckan.
pragmatist
27-01-2006, 15:27
Det finns mig veterligt ingen forskning på kombinationen av protein + kolhydrat före och efter och vilken kombination/timing som i så fall skulle vara optimal. All forskning som finns handlar om intag isolerat antingen före eller efter, så man kan faktiskt inte riktigt veta vad som är bäst. I avsaknad på bra motargument tänker i alla fall jag behålla proteinet direkt efter passet.
King Grub
27-01-2006, 15:33
Det är ju just det att det kanske kan bli för mycket av det goda, om man tillför fullstor dos (säg 20g EAA) före träning, direkt efter träning, 1 h efter, 2 h efter och 3 h efter. Från intakt protein blir det runt 200-250 gram protein över en 5-timmarsperiod. Det är hysteriskt mycket och 3 g per kilo kroppsvikt över en kort period för en 80-kilosperson. Nytta av all den mängden har man knappast... men var blir det för mycket? Timme 1 och 2 efter träning går utmärkt, liksom timme 1 och 3 efter träning. Men alla tillfällena? Vet ej. Och intag särskilt före, men även 1 och 2 eller 3 timmar efter passet har mycket större positiv effekt på proteinsyntesen än intag direkt efter, mätt över en 3-timmarsperiod.
Kevin Tipton framförde en idé, att man skulle varva kolhydrat och protein varannan timme efter träning, då aminosyreupptaget sänks kraftigt timmen efter kolhydratintag, för att därefter skjuta i höjden. Då skulle man utnyttja den effekten varannan timme, plus att utnyttja det faktum att kolhydratintag direkt efter passet maximerar glykogeninlagring.
ok, så man skulle kunna revidera den tidigare "optimala" idén:
prot. innan, kolhydrat efter, prot 1h,2h och 3h efter träning till
prot. innan, kolhydrat efter, prot. 1h efter, kolhydrat 2h efter och prot. 3h efter?
detta skulle alltså kunna få en synergisk effekt om jag förtsår rätt?
King Grub
27-01-2006, 17:35
Det är inte fel i alla fall.
..då aminosyreupptaget sänks kraftigt timmen efter kolhydratintag, för att därefter skjuta i höjden. Då skulle man utnyttja den effekten varannan timme, plus att utnyttja det faktum att kolhydratintag direkt efter passet maximerar glykogeninlagring.
Du herr Grub, jag va precis och tränade och försökte än en gång ta den där drinken innan träning och blev givetvis illamående nu igen (suck) så nu skiter jag i den!
Men som du skriver ovan, så sänks aminosyraupptaget en timme efter k. intag, men då tänkte jag om jag bara tar protein efter passet så borde det ju funka hyffsat, men det jag undrar över är hur lång tid efter träning som glykogeninlagringen är förbättrad? om man tar sin "efterträningsproteindrink" kl. 17 och sen äter riktig mat med säg 100g. kolhydrater från ris kl. 18. Är kroppen bättre på att lagra glykogen även nån dryg timme efter passet??
King Grub
27-01-2006, 18:07
Väntar man med kolhydratintaget försämras glykogeninlagringens hastighet och återhämtningen med 50%.
Utan kolhydrat efter passet har du fortsatt maximalt förhöjd muskelnedbrytning.
Väntar man med kolhydratintaget försämras glykogeninlagringens hastighet och återhämtningen med 50%.
Om man väntar hur långt? jag snackar om en timme nu. Gör det nån praktisk skillnad?
Utan kolhydrat efter passet har du fortsatt maximalt förhöjd muskelnedbrytning.
Så muskelnedbrytning stoppas bättre av kolhydrater än protein??? Trodde det var tvärtom.
King Grub
27-01-2006, 20:48
1. Den första, insulinoberoende fasen av glykogeninlagringen är kort, kortare än 1-2 timmar, och kräver kolhydrat.
"The first phase is short (less than 1–2 hours), rapid and insulin
independent."
Sportmedizin und Sporttraumatologie» 51 (1), 31–38, 2003
Visst kan du åstadkomma glykogeninlagring ändå, men du missar tveklöst bästa tillfället.
2. Inte det minsta.
"There was no significant difference among any of the three treatments in the rate of protein breakdown, determined as the rate of intracellular appearance of phenylalanine in the muscle intracellular pool. "
Am J Physiol. 1999 Apr;276(4 Pt 1):E628-34. Postexercise net protein synthesis in human muscle from orally administered amino acids.
Kolhydrat, däremot:
"The improved net balance in CHO was due primarily to a progressive decrease in muscle protein breakdown. We conclude that ingestion of carbohydrates improved net leg protein balance after resistance exercise"
J Appl Physiol. 2004 Feb;96(2):674-8. Effect of carbohydrate intake on net muscle protein synthesis during recovery from resistance exercise.
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.