View Full Version : När o hur mycket protein?
robba_86
25-01-2006, 11:09
Har förbrukat min första påse(1kg) whey 80 nu, och det har jag tagit dirket efter träningen, 1,5skopa(0,75dl tror jag).
Är det såhär jag ska ta det eller hur ska jag göra? Det var så jag blev rekommenderad att göra där jag köpte, därför att det är då musklerna är som mest blodfyllda som det ska ut så snabbt som möjligt + lite kolhydrater...
Har läst lite i forumet och upptäckt att många anser att det är bättre att ta det före träningen...Hur resonerar ni? Hur mycke protein behöver man få i sig på 1dag då man tränar ett normalt styrkepass?
Ålder 19år
Längd 193cm
Vikt 88kg
Ninjasmurf
25-01-2006, 11:22
Har förbrukat min första påse(1kg) whey 80 nu, och det har jag tagit dirket efter träningen, 1,5skopa(0,75dl tror jag).
Är det såhär jag ska ta det eller hur ska jag göra? Det var så jag blev rekommenderad att göra där jag köpte, därför att det är då musklerna är som mest blodfyllda som det ska ut så snabbt som möjligt + lite kolhydrater...
Har läst lite i forumet och upptäckt att många anser att det är bättre att ta det före träningen...Hur resonerar ni? Hur mycke protein behöver man få i sig på 1dag då man tränar ett normalt styrkepass?
Ålder 19år
Längd 193cm
Vikt 88kg
Menar du under hela dagen eller bara efter träning?
Du ska ha protein en halvtimma innan gymmet ungefär.. och direkt efter passet tar du snabba kolhydrater. En timma efter passet tar du protein igen.. och 2 timmar efter passet.. och 3 timmar efter passet :}
Om jag har förstått de rätt
0,75 dl protein efter passet är alldeles för lite enligt mig. Du som jag är långa människor och vi brukar ha hög ämnesomsättning och när vi väl kommit upp i vikt blir det en del med tanke på vår längd det talar för att vi behöver mer än de här dvärgarna på 175 cm. etc. själv har jag ett ganska raffinerat vassle, och kör minst 40g. pulver, ibland mer det kan jag tänka mig motsvarar ~1,5 dl. altså dubbla den dosen du tar idag.
Under en period förra året överdreb jag mitt proteinintag rejält under två mån och jag tyckte att det var den period jag vuxit mest i mitt liv, ska pumpa upp mitt proteinintag nu igen!
sen när du ska ta det tycker ju alla olika om. "forskning" visar tydligen på dramatiska fördelar av att ta den omedelbart före passet (vid uppvärmningen) vad praktiken sen visar på dina resultat får vi se, har inte hört några rapporter från någan än på skillnader i praktiska resultat.
Troligtvis får du bra resultat av båda, men du bör kunna få bättre av att ta det före.
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.