View Full Version : Hållbarhet maltodextrin
Har läst i en gammal tråd att maltodextrin håller i flera år bara förpackningen är helt tillsluten. Stämmer det?? Tycker det låter länge...
King Grub
24-01-2006, 17:32
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=42149&highlight=maltodextrin+h%E5llbarhet
Sverker har inte drömt det han skriver.
Slartibartfast
25-01-2006, 11:22
Hur vet man om malton blivit dålig?
Jag har en tolvkilos säck som jag bara skrynklar ihop. Inte speciellt lufttätt kanske. Tror ni att det klarar sig ändå?
Slartibartfast
26-01-2006, 14:42
Hur vet man om malton blivit dålig?
Bump.
Ja det undrar jag också, har en 25kgs säck som jag lika som dig bara "skrynklar ihop", dock så står den i en garderob som kanske hjälper till lite?
Absinteh
28-01-2006, 23:52
bump, vill ha mer svar har samma "probelm"
Suger åt sig fukt från luften och det blir klumpar. Pulvret ska vara ett pulver som rinner jämnt och fint.
Kommer det vatten på maltodextrinet finns ju en viss risk att det möglar, men risken är nästan obefintlig.
Slartibartfast
29-01-2006, 17:47
Mitt malto är inte klimpigt. Men det uppför sig lite som metallspån nära en magnet. :confused:
Sen smakar det oregano. :D
Chandler
29-01-2006, 18:13
Mitt malto är inte klimpigt. Men det uppför sig lite som metallspån nära en magnet. :confused:
Det luktar faktiskt lite konstigt också? :MrT: Lite klumptendenser med, men det var ju billigt. :D
Statisk elektricitet kallas det. Använd en metallskopa så blir du av med det.
Det där med oregano vet jag :confused:
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.