View Full Version : Kreatin eller Glutamin?
Flanders
06-08-2002, 21:11
Jag har tänkt köpa något av domma, men vilket ska jag välja?
Era personliga erfarenheter?
med vilket av dom märkte ni störst skillnad vad gäller muskelvolym? uthållighet? styrka?
tänk på att jag har rätt knagglig ekonomi också. :insane:
Tacksam för svar, dock ej "gör en sökning-svar" :D
Har redan sökt men hittar inget!:rolleyes:
Fredszky
06-08-2002, 21:17
kreatin har den mest påtagliga effekten, man känner direkt att man blir starkare och uthålligare, om det är första gången du tar det så brukar effekten vara stor!! +5 kilo i bänken direkt :)
detta är mina erfarenheter i alla fall :blah:
Flanders
06-08-2002, 21:27
det verkar ju grymt bra, eftersom jag "fastnat" i bänken med!:D
Om jag då tar kreatin i 3 veckor, och sedan slutar, sjunker min eventuellt erhållna styrka då? eller har jag liksom kommit förbi en sorts gräns?
Fredzky.. märkte du någon skillnad vad gäller muskelvolym eller uthållighet? vilket märke testade du?
Tack!
:cool:
Kjellstroem
06-08-2002, 21:34
Har du krasslig ekonomi så är ju kreatin ett bättre val då det är klart billigare.
Utan att tänka på ekonomin så skulle jag rekommendera glutamin.
Kreatin, i min egen uppfattning, funkar när man använder det på det sättet att man blir lite starkare. När man slutar använda det tycker jag det känns som man går tillbaka där man var innan.
Glutamin, igen i min egen uppfattning, förbättrar återhämtningen, minskar muskelnedbrytning (ökar muskelmassan), vilket jag ser som klart bättre än bara lite ökad prestationsförmåga (kreatin).
Mer vetenskaplig info får du säkert av alla länkgalningar på detta forumet ;)
För oberoende artikel om Glutamine; KLICKA HÄR!!! (http://www.supplementwatch.com/supatoz/supplement.asp?supplementId=150)
För oberoende artikel om Creatine; KLICKA HÄR!!! (http://www.supplementwatch.com/supatoz/supplement.asp?supplementId=94)
Personligen skulle jag välja glutaminet. Som det redan sagts så är det troligt att du kommer att "sjunka tillbaka" till din gamla nivå, eller en bit över efter att du slutat med kreatinkuren. Glutamin ger mycket större fördelar för musklerna och kroppen i allmänhet för en liten peng.
Vänligen,,,
Petrus
Flanders
06-08-2002, 21:49
okej. tack för tipsen. glutamin it is.
Hur stor dos ska det vara ungefär av glutamin?
twinlab säger 4,5 gram, får man verkligen effekt av 4,5 gram?
verkar lite konstigt att de rekommenderar det. Här på forumet har jag sett en del som går på 20-30 gram ;)
Det har jag verkligen inte råd med!!
Med en stadig inkomst på 60 kronor i veckan. :insane:
Om jag tänker ta 5 gram om dagen, kanske det är onödigt att ens köpa det?
Jag tycker att det ALLTID rekomenderas för små doser av Glutamin. 4-5 gram/dag kommer inte att ge någon kännbar effekt, men det kommer absolut att ge effekt. Det finns studier som visar att tillväxthormonhalten i blodet ökar med över 400% av bara 3gr. Viktigast är att ta det efter träningen och på kvällen. Finns som sagt inga krav på dosering, ta så mycket du anser att du har råd med. Själv går jag inte under 40gr/dag... :em:
Vänligen,,,
Petrus
Flanders
06-08-2002, 22:24
tack för svaret!:D
Skulle man inte ta glutamin direkt på morgonen, för att den är tom då?
Är det ok om man blandar glutaminet med den vanliga proteindrinken? förlorar man glutamin som slinker igenom systemet?
det här med 400% mer tillväxthormoner. betyder inte det att man bygger muskler 400% snabbare?
sista frågan:D :p
Om du slutar ta 40g/dag, märker du någon skillnad då? alltså i musklerna?
400% mer tillväxthormon är naturligtvis individuellt, och det betyder absolut inte att man bygger 400% mer muskler!
Men jag märker en klar skillnad om jag drar ner på intaget eller slutar med mina 40gram.
Förslagsvis kan du ta glutaminet med ett glas apelsinjuice. En sked pulver i munnen och skölj ner med juicen. Juicen gör att glutaminet kan ha lättare för att ta sig ut till musklerna, men jag tycker itne att du ska blanda det i proteindrinken (om du inte gör det för enkelhetens skull vilket händer ibland... :) )
Vänligen,,,
Petrus
Usch va dyrt med 40g glutamin om dagen.. men tänk om man hade råd med det. :rolleyes:
Originally posted by cjs
Usch va dyrt med 40g glutamin om dagen.. men tänk om man hade råd med det. :rolleyes:
Det är värt sín vikt i guld... :loveyou:
Vågar inte påstå att jag har råd med det egentligen, men vad gör man inte? :D 15gram innan träningen och jag går omkring som en uppblåst michelingubbe på gymet! Härlig känsla!!!
Vänligen,,,
Petrus
muskelbyggarn
07-08-2002, 09:32
>cjs
Du kan börja med lite mindre dosering för att se om det ger dig något, men minst 15-20 gram anser jag är den minsta "effektiva" dosering. Att slänga i sig 5 gram per dag kan man nog både ha och mista. Då är verkligen pengarna slängda i sjön...
Vänl,,,
Tobbe
psyko_bob
07-08-2002, 09:50
L-glutamin är det som gäller, perfekt för snabare återhämtning och hälsa. 10gr. till frukost, 20gr. efterträning, 10gr. innan kudden.
Undvik glutaminet precis innan träning ifall du måste kunna använda din kropp funktionellt. Glutaminet och speciellt kreatinet kan ge sådan pump så det kan bli problem.
Hur många gram är ett teskedsmått?
Flanders
07-08-2002, 12:26
men en bra dosering då?
om jag säger att jag har 10 gram glutamin och 25 gram proteinpulver om dagen att sätta i mej. när ska man göra det?
om man säger att jag tränat vid 6 på kvällen.kan ni ge mej något förslag?
Kjellstroem
07-08-2002, 13:56
Originally posted by Flanders
men en bra dosering då?
om jag säger att jag har 10 gram glutamin och 25 gram proteinpulver om dagen att sätta i mej. när ska man göra det?
10 gram glutamin och 25gram protein lät inte mycket.
Om det är ett relativt snabb protein hade jag nog fan tatt hela altet efter träning.
Ett långsamt proteinpulvet så hade jag tagit glutaminet och hälften av proteinpulvret direkt efter och resten av proteinet innan läggdags.
Men som sagt, svårt att säga med så lite att ta från. Sen beror det givetvis på hur du fördelar dina övriga "vanliga" måltider.
Mvh
Glutaminet efter träning. tar ni det enskilt eller tillsammans med drinken??? förklaring uppskattas:)
Från Tinners länk
" 40 grams per day should induce no significant adverse effects outside of mild gastrointestinal discomfort."
Vilken typ av magbesvär kan man få av glutamin ?
Fredszky
07-08-2002, 15:04
z_bumbi >> glutamin gör susen för min mage iaf!! :)
Flanders >> nu hann jag inte svara, men..
kreatin är prestationshöjande, det är perfekt när man har fastnat på en platå i sin träning för att kunna ge lite extra..
jag tror du kommer märka en markant skillnad innan och efter kreatinintag!! glutamin gör susen också, men på ett annat sätt.
glutamin är en aminosyra som bygger, kreatin fungerar som energi i musklerna.
Det är uppfattningen jag har fått!
Tinner >> hur kan du få pump av glutamin??? :confused:
i hear glutamin-maffian commin :D
Originally posted by Fredszky
z_bumbi >> glutamin gör susen för min mage iaf!! :)
På vilket sätt ?
Fredszky
07-08-2002, 15:59
jag tror att det är upptagningen av näring som fungerar bättre, hade nåt att göra med tarmluddet har jag för mig..
och så sover jag bättre, och vaknar tidigare fast helt utvilad.. det är skitbra!:)
Cellerna som finns i magtarmen fullkomligen slukar glutamin eftersom dom är uppbyggda av mestardels det.
Problem med magen är m ao det sista man får av glutamin. Många som har problem med magen och magsmältningen blir ti om bättre om dom äter glutamin.
Pumpen får jag av de 15gram Glutamin jag tar innan träningen... En helt sanslös pump!!! Ännu värre är den sedan jag började med Vandyl.
Vänligen,,,
Petrus
Originally posted by Pecca
Glutaminet efter träning. tar ni det enskilt eller tillsammans med drinken??? förklaring uppskattas:)
Numera tar jag glutaminet seperat tillsammans med några klunkar apelinjuice. Tankar om att upptaget till musklerna blir bättre då testas just nu...
Tar du Glutaminet tillsammans med proteindrinken så kan upptagningshastigheten försämras.
Vänligen,,,
Petrus
muskelbyggarn
07-08-2002, 16:49
Har inte heller hört talas om några magproblem i samband med L-Glutamin, däremot har en hört av sig om hjärtklappningar? Mysko, men tydligen var det så.
Glutamin fungerar fint.
>Z_Bumbi
Jag antar du är intresserad med tanke på Crohns? Min mor har samma sjukdom och jag har beordrat henne med Glutamin 10g per dag :D
Det senaste utbrottet var jobbigt och länge, inte för vi vet om det var glutaminet som hjälpte till så det blev "bra" igen, men bra blev hon efter några veckors användade. Inget vetenskapligt med detta.
Dock vore det intressant att veta om ex. Glutamin kunde vara bra för personer med denna sjukdom?
Vänl,,,
Tobbe
Tinner: När det är du som rekomenderar länken så borde du rimligtvis även ha läst hela artikeln. Det står ju "mild gastrointestinal discomfort" vilket jag översätter som någon typ av problem med matsmältningsapparaten och undrade därför på vilket sätt detta kan yttra sig.
Jag ser alla fördelarna med glutamin för min del men gillar ingen typ av störningar när det gäller mage och tarm pga av att jag har Crohns sjukdom, därav mina frågor om biverkningarna. Det är inte som för en vanlig frisk person att testa och se vad som händer utan jag måste veta helt enkelt.
mild gastrointestinal discomfort.....hmmm gaser kanske?
Flanders
07-08-2002, 17:01
tack för svaren.
det jag inte fattar är hur lång tid det ska gå mellan intagningarna?
jag ska ta glutamin och proteinpulvret efter träning.
men glutaminet före? hur länge ska jag vänta innan jag tar vasslet? för de säger att man ska ta vasslet direkt efter träning med. :confused: :confused:
Muskelbyggarn och Tinner > Vad är era erfarenheter av 3 veckors kreatinkur? samt veckorna efter kuren?
skulle vara trevligt att höra!
muskelbyggarn
07-08-2002, 17:05
3 veckors kreatinkur? Det är väl uppladdning det :D
Jag brukar köra med kreatin runt 6-8 veckor. Då är det uppehåll i 3-4 veckor (där är jag just nu). Veckorna utan kreatin brukar vara som så (på ett ung.) första veckan, ingen direkt skillnad, andra veckan kan en viss matthet kännas och tredje fjärde veckan kan träningsvikterna minska något.
Så har iof inte skett denna gång :D fan vet varför.
Hur mycket kreatin tar du per gång och per dag samt hur laddar du upp med kreatin första veckan?
Vänl,,,
Tobbe
Rent kreatin har jag bara använt en gång; Eiselt´s Explode. Gav mig magproblem så jag har inte testat fler gånger.
Kreatin-transport har jag testat ett flertal och de har jag bara bra erfarenhter av. Behåller ökningarna efter varje "kur" till 100%.
Vänligen,,,
Petrus
Jag blandar 10g glutamin och 1g c-vitamin före sista övningen sen dricker jag proteinet när jag är klar.
lägger glutaminet och c-vitaminen i en vanlig 0.5l flaska bara att fylla på med vatten och dricka.
P.S
Twinlabs brus c-vitamin smakar mycket bra och kostar bara 1kr.
D.S
Tinner: Kreatintransport är väl bara kolhydrater och några vitaminer, vad jag förstått. Skumt att du blir bättre i magen av det :)
Originally posted by Flanders
men en bra dosering då?
10g glutamin och 25g protein?
Skippa glutaminet och köp mer protein istället.
Originally posted by Munter
Tinner: Kreatintransport är väl bara kolhydrater och några vitaminer, vad jag förstått. Skumt att du blir bättre i magen av det :)
Nope, int eså konstigt. Kolhydraterna bättrar på upptaget av kreatin så det inte lägger sig i botten av magsäcken som rent Monohydrat kan göra. Alla delar inte min uppfattning om Transporters men för mig är det självklart. Kreatin-transponders är vattenlösliga vilket inte monohydrat är.
Vänligen,,,
Petrus
Flanders
07-08-2002, 20:46
kanske ska testa kreatin iallafall?
verkar som om 10 gr glutamin om dagen är att slänga pengar i havet.
kanske är bättre trots allt att följa kreatinets dosering.
där verkar det finnas ett max iallfall.=)
kreatinet verkar avsevärt billigare också, verkar räcka hur länge som helst?
Muskelbyggarn > hur tycker du att jag ska göra med doseringen av det, följa märkets förslag? alla verkar ha olika hehe.
Märke? AST? eiselt? verkar som om kreatinets kvalité varierar..
Originally posted by Tinner
Nope, int eså konstigt. Kolhydraterna bättrar på upptaget av kreatin så det inte lägger sig i botten av magsäcken som rent Monohydrat kan göra. Alla delar inte min uppfattning om Transporters men för mig är det självklart. Kreatin-transponders är vattenlösliga vilket inte monohydrat är.
Vänligen,,,
Petrus
Med risk för att komma in på ett i sammanhanget extremt oviktigt spår...
Vad menar du med att kreatinet inte ska lägga sig i botten av magsäcken?? Ingenting kan väl tas upp i själva magsäcken utan bara då magsäcken tömmer sig i tarmen...:confused:
muskelbyggarn:
>Har inte heller hört talas om några magproblem i samband med L-Glutamin, däremot har en hört av sig om hjärtklappningar? Mysko, men tydligen var det så.
Oki, men då undrar jag lite var uppgifterna i artikeln kommer ifrån ?
>Jag antar du är intresserad med tanke på Crohns? Min mor har samma sjukdom och jag har beordrat henne med Glutamin 10g per dag :D
Det senaste utbrottet var jobbigt och länge, inte för vi vet om det var glutaminet som hjälpte till så det blev "bra" igen, men bra blev hon efter några veckors användade. Inget vetenskapligt med detta.
Hm, har ni pratat med läkare om saken ?
Ska göra det själv på nästa återbesök, har även en burk stående på lut i köket men är i valet och kvalet om jag ska börja käka det men vill inte ställa till med något som du kanske förstår.
>Dock vore det intressant att veta om ex. Glutamin kunde vara bra för personer med denna sjukdom?
Jo, med tanke på alla positiva effekter är precis vad man behöver när man är sjuk, kanske kunde få droppet utskrivet och sälja dyrt på svarta marknaden :)
Har vi inte diskuterat detta vid ett tidigare tillfälle eller får jag bara konstiga flashback av någon annan anledning ?
Originally posted by emmzan
Med risk för att komma in på ett i sammanhanget extremt oviktigt spår...
Vad menar du med att kreatinet inte ska lägga sig i botten av magsäcken?? Ingenting kan väl tas upp i själva magsäcken utan bara då magsäcken tömmer sig i tarmen...:confused:
Eftersom kreatinet inte löser sig i vatten utan lägger sig på botten av ett glas vatten om man låter det stå i 20-30 sekunder kan det bete sig precis likadant i magen på oss. Dvs lägga sig i botten på magsäcken istället för att tas upp tillsammans med kreatinet.
PS. Min egna teori till varför kreatin kan ge magproblem! DS.
Vänligen,,,
Petrus
muskelbyggarn
07-08-2002, 22:20
>Flanders
"Muskelbyggarn > hur tycker du att jag ska göra med doseringen av det, följa märkets förslag? alla verkar ha olika hehe.
Märke? AST? eiselt? verkar som om kreatinets kvalité varierar.."
Doseringen, ja det finns en uppsjö olika förslag. Det som jag själv använder kan du hitta på min hemsida under artikeln kreatin. Du kan börja med den ex. och sedan prova andra sätt du kommer på allteftersom. Egentligen är det ganska "idiot"säkert att ta kreatin, men man kan få ut bättre effekt av det om man timar intaget.
Märke, ja du nämnde 2 bra, oavsätt vad många säger så får man vad man betalar för, visst vissa märken kanske är onödigt dyra, men oftast så är det inte så dyrt med kreatin från välkända tillverkare. Om du vill vara riktigt säker så leta efter dem som har kreatin från CreaPure, Eiselt och Optimum bla. har det.
>z_bumbi
Visst är det intressant. Vi pratade med en läkare och du vet vad jag gillar läkare :D
Skämt å sido, dessa läkare är duktiga på just tarm-området och därför är deras kompetens där stor, men jag tycker generellt sett inte de är särskillt nyanserade och vill inte sätta sig in i OM ex. glutamin kan vara fördelaktigt.
Morsans läkare sade att det kan inte bli värre ivf :D det var svaret ung. ingen eftertanke eller något.
Personligen tycker jag att glutamin borde vara intressant, men jag undrar om läkaren ens viste av glutamin var för något :p
"Har vi inte diskuterat detta vid ett tidigare tillfälle eller får jag bara konstiga flashback av någon annan anledning ?"
Jo, men jag har för mig att du inte svarade, men vem är obetydliga lilla jag :D
Fortsätter gärna resonera runtikring detta för jag vill verkligen se min mor må bättre och inte gå på allt jävla kortison :em:
Berätta gärna vad din läkare har för tankar kring glutamin när du pratar med denne!
Vänl,,,
Tobbe
Flanders
11-08-2002, 20:17
får man bra pump av kreatin?
Pudzianovski
11-08-2002, 20:28
mkt snack hit o dit.
i verkligheten är det bara kreatin är bra!!!!!!
(för mig)
Så jag rekomenderar "stark" det, före glutamin!
Fredszky
11-08-2002, 21:26
tycker du ska börja med en burk kreatin flanders, du kommer nog inte bli beskiven i alla fall,,,
(när du värmer upp på dina "gamla" träningsvikter :D )
Flanders
15-08-2002, 17:36
jag har beställt 550 gram monohydrate creatine från AST nu.
hoppas det blir bra. =)
Vilket sorts glutamin är det som är bra då? Är det bara att välja billigaste eller vad tycker ni?
/xR
Du får vad du betalar för:(
Flanders
16-08-2002, 21:57
exakt =) ast lär vara det dyraste?
EAS och twinlab är ju dom dyraste märkena, skall ni resonera så att dyrast alltid är bäst så köper ni ju dom
Glutamin är väl vetenskapligt bevisat att ända effekt man kan få är "placebo effekten" ?
Glutamin är väl vetenskapligt bevisat att ända effekt man kan få är "placebo effekten" ?Tråden är från 2002.
Tråden är från 2002.
hahaha :p
undrade vad de snackade om och varför inte någon ingrep :p
hahaha :p
undrade vad de snackade om och varför inte någon ingrep :p
:laugh:
Tråden är från 2002.
De här var nog de äldsta inläggen jag har sett här :laugh:
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.