View Full Version : Måltidsersättare
Enligt säkra källor (nåja, allt är relativt) så kommer kanske kolozzeum att börja sälja marknadens bästa måltidsersättare .
Det som skiljer den från andra är att sammansättningen är godkänd av livsmedelsverket (det tog 18mån. arbete innan det var färdigt.
Naturligtvis Svensk kvalitet.
Pris ca 380:- för 21 måltider (portionspåsar)
:hbang:
Ja och hur ser Innehållsförteckningen ut???
Typ så här:
Ingredienser: Avfettad skummjölk, Kalciumkaseinat, Avfettat soyamjöl, Vitaminer och mineraler. Lecithin, Xantan/Guar, Smultronarom, Rödbetsjuiceextrakt, Aspartam (innehåller phenylalanin), Guarana
Vitaminer och mineraler: Kaliumcitrat, Natriumklorid, Kalciumdifosfat, Natriumcitrat, Magnesiumoxid, Trikalciumfosfat, Kaliumklorid, Askorbinsyra, Järnfumarat, Zinksulfat,
d-alfa Tokoferylacetat, Nikotylamid, Kopparglukonat, Selenometionin, Mangansulfat, Kalciumpantotenat, Retinolacetat, Kromkelat, Kolekalciferol, Cyanocobalamin, Pyridoxinhydroklorid, Riboflavin, Tiamin-mononitrat, Molybdentrioxid, Folsyra, Kaliumjodid, Biotin, Menadoin
OK! Har du någon lista på Näringsfaktan oxå, antal gram protein, kolisar fett mm?
Andra rykten säger att det ligger väldigt mycket i smaken för huruvida det kommer att inhandlas några större kvantiteter från sundsvallshållet. Så?
>Lasse,
Om nu Exell ska bli så billigt och bra etc... Varför göra dyra portionspåsar istället för en stor hink med pulver? Eller varför itne refillpåsar till den med?
Men en näringsfördelning skulle vara roligt att se...;)
Vänligen,,,
Petrus
Joachim B
05-08-2002, 21:54
Vad jag har hört är det inte Exell som har denna måltidsersättare. Med tanke på att det tagit 18 mån för att få det igenom Livsmedelsverket verkar det föga troligt. :confused:
The Dwag
05-08-2002, 22:05
Originally posted by Fairing
Typ så här:
Ingredienser: Avfettad skummjölk, Kalciumkaseinat, Avfettat soyamjöl, Vitaminer och mineraler. Lecithin, Xantan/Guar, Smultronarom, Rödbetsjuiceextrakt, Aspartam (innehåller phenylalanin), Guarana
Vitaminer och mineraler: Kaliumcitrat, Natriumklorid, Kalciumdifosfat, Natriumcitrat, Magnesiumoxid, Trikalciumfosfat, Kaliumklorid, Askorbinsyra, Järnfumarat, Zinksulfat,
d-alfa Tokoferylacetat, Nikotylamid, Kopparglukonat, Selenometionin, Mangansulfat, Kalciumpantotenat, Retinolacetat, Kromkelat, Kolekalciferol, Cyanocobalamin, Pyridoxinhydroklorid, Riboflavin, Tiamin-mononitrat, Molybdentrioxid, Folsyra, Kaliumjodid, Biotin, Menadoin
Den där näringsprofilen är ju sämre än det som kommer ut då jag skiter! Sojamjöl som tredje största näringskälla i pulvret vad är det för goja ! :insane:
Marknadens bästa ? Tillåt mig att Lee vad baserar det uttalandet på?
:smash:
;) :D
Det är inte Exells produktlinje utan ett annat Svenskt företag som gör lågkalori måltidsersättare.Används bla i sjukhusens näringsprogram mm.
Skulle innehållet vara dåligt skulle inte livsmedelsverket eller svenska sjukhus ha godkänt produkten eller hur!?
Dom har som sagt arbetat 1,5 år med att få produkten godkänd.
Helt korrekt beskrivning väntas tydligen in , bättre svar då.
The Dwag
06-08-2002, 17:54
Originally posted by Fairing
Det är inte Exells produktlinje utan ett annat Svenskt företag som gör lågkalori måltidsersättare.Används bla i sjukhusens näringsprogram mm.
Skulle innehållet vara dåligt skulle inte livsmedelsverket eller svenska sjukhus ha godkänt produkten eller hur!?
Dom har som sagt arbetat 1,5 år med att få produkten godkänd.
Helt korrekt beskrivning väntas tydligen in , bättre svar då.
Men kära Lasse låter ju som när Met-Rx skulle lanseras med buller och bång för X-antal år sedan! Bara för sjukhus har godkänt produkten betyder ju ingenting… det borde väl vara Läkemedelsverket i så fall. Livsmedelsverket är väl ingen större bedrift att få något godkänt igenom skulle jag gissa på!?!
Men när du väljer Ord som marknadens bästa och liknande så luktar det skräp direkt! Sen vill jag inte ens kommentera 18månaders utveckling för en MRP? Antagligen väldigt dåliga personer som tagit fram den där produkten. Den kan ju knappast hålla läkemedelsstandard i någon högre grad om man jämför med priserna på Apotekets Näringsmedel!
Den är tydligen är inte nog bra för att få säljas på Apoteket! Vilka sjukhus är det som har den här produkten skulle jag även vilja veta! Nu vill jag inte veta de som fått testa den… utan vilka är det som valt att köpa in den? Då det är offentligt eftersom det är statligt kan det inte vara svårt att få fram!
Dwag , det var mest tänk att dra ögonen åt sig med "marknadens bästa...."
Personligen vet jag inte så mycket om produkten , bara det jag skrev "enligt säkra källor...." och att den enligt säkra källor skall vara dj-t bra.
Måltidsersättaren har används på sjukhus i samband med medicinering av Xenical.
Det är inte svårt att få en måltidsersättare godkänd för det finns inget krav på den .Men en VLCD (Very low calory diet) måltidsersättare är väldigt svår att få godkänd och det är väldigt stränga krav.
Om du kollar inköpen på Huddinge Sjukhus så ser du att dom använder Fairing Whey-Hydro i studie syfte.
Karolinska använder Fairing Kreatin i studie syfte.
Återkommer med näringsvärde /100g när det dyker upp produkter & Info.
PS Dwag vill väl bara ha Amerikanska produkter:booty:
The Dwag
06-08-2002, 19:04
Nepp !
Har bråkat för lite på Kolozzeum ( måste vara värmen) men nu är jag på jakt igen :angel:
Står Protec+ i skåpet här ! + en massa Yankee stuff !
Sen skall jag sponsra din verksamhet senare i år skall du se :love: ! Just nu äter jag slut på det jag har ! :smokin:
Jag vill inte säga för mycket om det, då jag inte vet mycket om det, eller rättare sagt ingenting.
Men som Dawg säger; Att det används av sjukhus betyder i mina ögon inte ett skit. "Liknande produkter" som t ex Nutrilette och sånt har inte mycket att komma med när det gäller i tränings-syfte. Men det är som sagt bara mina åsikter...
Vänligen,,,
Petrus
The Dwag
06-08-2002, 19:09
Vad hade Whey Hydro med min fråga att göra ?
Jag fråga om din superduper MRP du gör reklam för!
Ooooooooj vad svårt att göra en VLCD (Very low calory diet)
"Det smarta gänget tar 18 månader på sig för denna super produkt "
Vi sänker Kolhydraterna samt fettet ! Och nu har Dwagen gjort en VLCD-MRP med tog mig ca 3sek.. synd att det tog dem 18månader ! De kan få hyra in mig som konsult ! :D
Dwag, knappast min .
Vet inte ens om Kolozzeum får ta in den ännu.
Livsmedelsverkets riktlinjer för lågkalori måltidsersättare är jävligt krångliga,inget som jag ens skulle orka att genomföra med en egen produkt.
Varenda vitamin , mineral måste ha exakt rätt proportion till varandra.Så det är inte bara att dra ner fett & Kolisar utan en djävla massa annat
Ingen Amerikansk måltidsersättare skulle uppfylla deras krav på VLCD måltidsersättare så du får väl börja arbeta i staterna Dwagen, som konsult.
Ville bara "glassa" lite med Hydron , Fairing leverarar ganska mycke produkter till just sjukhus i studiesyfte.
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.