View Full Version : multivitamin när?
lappenking
05-08-2002, 13:25
multivitamin när är det dax att börja på det?
är det ett "måste" eller klara man sig fint utan?:confused:
MVH Lappen
Som med alla tillskott!
Man ska använda dem, när man inte klarar av att få i sig det via kosten!
Men jag tror att det är nödvändigt för alla som tränar hårt att få i sig mycket vitaminer och mineraler och att det är svårt att få i sig så mycket via kosten!
det jobbiga är jua tt ma kan få för mycket av vissa vitaminer och mineraler :(
[euphoria]
06-08-2002, 11:32
Jag var på apoteket häromdan, hade precis varit och köpt mig en hink proteinpulver..
skulle fråga efter multivitaminerna, damen visar mig vitaminerna.. Då ser hon min hink med proteinpulver och börjar snacka massa skit om att du klarar dig bra på vanlig kost och att du kommer att få för mycket av en del vitaminer om du kombinerar Vitamineral med proteinet som innehåller en del vitaminer..
Låter som bullshit i mina öron, vad tror ni?
Proteintillskott innehåller ofta inte mycket vitaminer. Sen är det ju inte många av våra vitaminer man "kan" få för mycket av heller...
Låter som bullshít för mig också, med tanke på att apotekare utan specialkunskap inte vet ett skit om kosttillskott...:smash:
Eller:confused: :notme:
MVH/spinkoo
Få som inte är styrketränare förstår att man inte har "normala" mat/energibehov när man pumpar, dom tror det är som fotboll eller nått! Styrketräning går ju ut på att bryta ner musklerna, då måste självklart MYCKET mera protein tillföras, och de flesta klarar ej av detta bara med "vanlig" mat.
muskelbyggarn
06-08-2002, 11:58
Vad de på apoteket säger och katten skiter, är väl samma sak :D
Detta med vitaminer/mineraler eller inte verkar ha två läger, ena lägret säger att vi får i oss tillräckligt via kosten och andra som säger att vi får i oss aldeles för lite via kosten och att vi borde äta mer av dem och då är ibland kosttillskott ofrånkomliga.
Den rekommenderade dagsdosen är till för att vi inte skall uppvisa bristsymptom, alltså inte samma sak som den dos som vi mår bra/bättre av eller rent av den som behövs vid träning.
Man kan leka med tanken att den som tränar hårt och därmed stressar kroppen mer, borde rimligtvis behöva mer vitaminer/mineraler när också näringsbehovet är större.
Läste någonstans ex. detta med C-vitamin, att många börjar tycka att 60 mg per dag är lite väl lite, minst det 5-10 dubbla och några andra om 2-5 gram per dag...
Vänl,,,
Tobbe
Vitamin/Mineral-tillskotten är ju framtagna för att det finns en marknad för det. Varför finns det en marknad för det? Jo, någon/några har upptäckt att alla inte klarar att få i sig tillräckligt genom kosten pga det ena eller andra.
Så... Om man inte klarar det, använd ett tillskott! Sen kvittar det om RDI ligger på 1mkrg eller 4kg...
Det borde väl för fan till och med apotekare klara av att räkna ut, men dom som så många andra måste göra saker mycket krångligare än vad det behöver vara.
Om du är tveksam till att du får i dig tillräckligt med vitaminer och mineraler, köp ett tillkott då!
Vänligen,,,
Petrus
Joachim B
06-08-2002, 12:58
Håller med Tobbe! Hårt tränande behöver främst mer antioxidanter som c-vitamin, selen, e-vitamin m.m. Dessutom har cirka 80% av alla som tränar lätt brist på magnesium! Zink är också mycket viktigt!
Min proffessor i idrottsmedicin hävdar att höga intag av antioxidanter är bra under hårda tävlingsperioder men att den fria radikalbildningen är en del av det som ger träningseffekten, att äta för mycket antioxidanter för att minska stressen och muskelskadan kanske får samma effekt som att stryka de sista tunga repsen av samma anledning.
Peter
Flertalet studier visar att antioxidanter kan påverka uthållighetsträning negativt, medan sambandet för muskelbyggande träning är mer oklart (se bl a Journal of Physiology (2001), 535.1, s. 155-164. Wretman et al. och AJP Vol. 280, Issue 2, C352-C358, February 2001. Boppart et al). Personligen tar jag aldrig antioxidanter i samband med träning. Övriga tider på dagen och de dagar jag inte tränar tar jag dock antioxidanter, eftersom jag anser att de positiva effekter de har för hälsan överväger de eventuella nackdelar de har för träningen.
lappenking
06-08-2002, 15:17
bara den .,., det var svar på tal det..
MVH Lappen:bpump:
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.