PDA

View Full Version : Aloe Vera?

Pellefant
05-12-2005, 23:00
Hej,

En god vän pratar gott om Aloe Vera, hon smörjer in sig med det, samt dricker det. Aloe Vera hjälper mot allt känns det som. Att hennes mamma säljer produkten spelar såklart in i hennes okritiska synsätt.

Finns det några studier om Aloe Vera? Hjälper det?

larre
06-12-2005, 01:06
Hej,

En god vän pratar gott om Aloe Vera, hon smörjer in sig med det, samt dricker det. Aloe Vera hjälper mot allt känns det som. Att hennes mamma säljer produkten spelar såklart in i hennes okritiska synsätt.

Finns det några studier om Aloe Vera? Hjälper det?
Vad är det för ngt?

Magnus
06-12-2005, 07:37
Aloe Vera, är det inte från kaktusar? :) ser ut som en gegga iaf i flytande form, och det är poppisdär jag jobbar också, ska "bota" allt tydligen ;)

Lizzie
06-12-2005, 07:54
Aloe Vera kommer såklart från växten Aloe Vera (som är en slags kaktus) och har använts i flera tusen år för dess läkande egenskaper. Själv brukar jag dricka en msk. Aloe vera juice i lite vatten varje morgon-bra om man har magkatarr, och den är mycket vitamin-mineralrik! Sen finns ju AloeVera gel som är perfekt vid irriterad eller solskadad hud. Aloe Vera borde finnas i varje husapotek där hemma.

JJ
06-12-2005, 08:56
Jag tycker det fungerar bra om man varit för mycket i solen.

Ekonom
06-12-2005, 11:41
Aloe vera juice i lite vatten varje morgon-bra om man har magkatarr.

Vet du att det är så? altså har du nån egen erfarenhet? Har också läst från de säljande företagen att det ska va så, men det sägs ju ommånga produkter.. funkar aloe för kistan om man har katarr?

thomast
06-12-2005, 11:49
Aloe vera botar cancer, ökar livskvaliteten, ökar fettförbränningen, bygger muskler och gör dig rik.

Ref:
Limberg, Louise (1998). Aloe Vera : Guds gåva till människan. Diss. Göteborgs universitet. Borås: Valfrid. d

mela
06-12-2005, 11:57
Jag smörjer in mig med det ibland.. gärna om man har bränt sig eller något.

RassK
06-12-2005, 12:16
Det smakar snor. >:[

AngelLove
06-12-2005, 13:42
Det smakar snor. >:[

Tack för att du delar med dig av dina erfarenheter...

Neutrala smaken är inget vidare, finns smaksatta (ex tranbär) som är goda men där tappar du man en 5-7% av renhet i Aloe Veran.

pia
06-12-2005, 14:19
Jag dricker aloe vera juice och det är bra för magen och mycket annat. Har även aloe vera lotion. När mina andra krämer är slut kommer jag bara använda aloe vera. Tycker de är bra och det är en naturlig produkt.

snickers
06-12-2005, 15:58
kan dricka det när jag är sjuk, då tror man att man blir frisk snabbare...

Lizzie
07-12-2005, 08:33
Vet du att det är så? altså har du nån egen erfarenhet? Har också läst från de säljande företagen att det ska va så, men det sägs ju ommånga produkter.. funkar aloe för kistan om man har katarr?

Jag tycker Aloe Vera funkar jättebra för magkatarr - har använt det i flera år. Det är säkert individuellt och hur kraftig katarr man har men det funkar för mig.

Att det skulle smaka SNOR var det dummaste och barnsligaste jag hört! Blandar man 1-2 msk Aloe Vera juice i ett glas vatten blir det en frisk, citronaktig smak.

Juliette
07-12-2005, 10:42
Jag har själv varit försäljare av aloevera och druckit det varje dag i över ett år. Slutade dock för snart ett år sen.

Om jag ska vara ärlig så tycker jag så här i efterhand inte att det gjorde någon direkt nytta. Jag har magkatarr till och från (inte så ofta nu som när jag var yngre), har även haft magsår, dålig hy som kommer och går. Och när jag hade druckit aloevera i ca 8 mån började jag se små förändringar och trodde då att det berodde på aloeveran (väldigt påhejad av min manager förstås, som blev så glad att aloeveran till slut började verka på mig:-) men sen jag slutade för ett år sen så har det inte förändrats. Kan tillägga att min dåliga hy kom tillbaka innan jag slutade med den.

Det finns ett nätverksföretag som säljer stort av aloeveran (mest i sverige), den lansers hårt just nu och det finns mycket pengar att tjäna. När man går på möten så är det lite "sektliknande" om ni såg på under cover förra veckan och om Herbalife, så är det samma sak där. Allt går ut på att sälja så mycket som möjligt, att få sina kunder fast på det så man har en säker inkomstkälla. Sen ska man förstås dricka aloevera själv och använda alla deras produkter och föregå med gott exempel. Och enligt dem så är aloevera lösningen för precis ALLT, vilket man också ska säga till kunderna. De hjärntvättar oss som är/var försäljare, då blir vi också mycker mer övertygande mot kunderna. Allt där handlar verkligen om att tjäna pengar!

Jag tycker visserligen att gelén som man smörjer in sig i är bra mot solsveda, brännsår och efter vaxning/rakning. Heatlotion är skön om man har ont i musklerna. Deras andra produkter är i min mening bara skräp, jag jobbar som hudterapeut och om man kollar på innehållet eller använder dem så gör de ingen nytta alls, de innehåller dessutom mineralolja. Kan ju tillägga att jag har använt dem också i ett år, och ibörjan var jag väldigt positivt inställd, men tycker inte alls att de ger resultat.

Drycken dvs (aloeverajuice) sätter bra fart på magen, men tror personligen att sötningsmedlet i hjälper till en hel del med det.

Nu innehåller aloevera en hel del vitaminer och mineraler och det är ju alltid bra att få i sig och den är väldigt läkande, aloeveran är en liljeväxt, släkt med sparrisen och vitlöken (alltså inte en kaktus alls). Men jag tycker ändå att många har en övertro på vad den kan göra och det beror till stor del på det här stora nätverksföretagets lansering.

Nu kanske jag framstår som en jättenegativ person här, men har verkligen trott på aloevera själv och rekommenderat den till alla jag känner. Nu passar ju inte alla tillskott till alla (för övrigt en bra försäljningsreplik, som man får lära sig tidigt att säga :-) Men enligt min mening är det nästan som att slänga pengarna i sjön tyvärr.

Lizzie
07-12-2005, 20:44
Jag håller med om att alla dessa 'homepartyn' är hemska, sektliknande pyramidspel som bara hävdar att just deras AloeVera är bäst, har högst procenthalt med det rätta certifikatet bla bla bla....
Jag skulle aldrig köpa från sådana privatpersoner, just för jag är emot pyramid/homepartyn, inte för jag är emot AleoVeran i sig. Den har används i tusentalsår och jag tycker det är en bra produkt som känns naturlig och den hjälper mig med min mage. Det är inget dunder-mirakel medel absolut inte! AleoVera gel vid solsveda eller andra irritationer slår den det mesta - enligt mig.

Att AloeVeran kan hjälpa vid acnehud är helt sant - men absolut inte i alla fall. Har man problemhy brukar det ofta komma från magen i form av förstoppning eller andra tarmirritationer - kan AleoVeran hjälpa till vid just dina magproblem, kan den säkert i andra led hjälpa problemhuden.