View Full Version : En snabb fråga om kreatin bara..
När jag kört färdigt uppladdningsfasen, spelar de ngn roll vilken tid på dygnet man tar den dagliga dosen efter de..? bara man dricker tillräckligt efteråt?
Just nu så tar jag ett glas vatten (3-4dl) och sen ett glas kreatin.. sen sitter man vid datorn och dricker ett par liter per dag.. men ifall jag skulle ta kreainet på kvällen skulle de väl inte spela så stor roll?
Och efter att man tagit en paus i en vecka efter 4-10 veckor, ska man ha en uppladdningsvecka efter det oxå?
Tack // m0gh
Från stickyn om kreatinfrågor.
När ska jag ta kreatin? Spelar det någon roll om jag tar allt på en gång eller ska det spridas ut under dagens lopp?
Sprid ut det. Ta lite före träningen, och lite efter. Ta lite till varje måltid. Det är viktigt att få i sig kolhydrater i samband med kreatinet, då tillgodogör sig kroppen kreatinet bättre.
Ja du måste ha ny uppladdningsfas.
Slartibartfast
04-12-2005, 21:55
Ja du måste ha ny uppladdningsfas.
Det tror jag inte alls man måste.
Det tar längre att komma upp i samma mängder, men nån laddningsfas är inte nödvändig.
Allt detta står ju i guiden?
Det tror jag inte alls man måste.
Det tar längre att komma upp i samma mängder, men nån laddningsfas är inte nödvändig.
Det beror väl på hur man väljer att använda kreatinet?
Slartibartfast
04-12-2005, 22:08
Det beror väl på hur man väljer att använda kreatinet?
Kan man använda det på annat sätt än att äta det?
Kanske utryckte mig lite dåligt. Vissa använder sig av uppladdningsfas både när de börjar och efter det har gjort uppehåll, och vissa använder sig inte alls av uppladdning.
Ja, man kan dricka det :D
Slartibartfast
04-12-2005, 22:16
Kanske utryckte mig lite dåligt. Vissa använder sig av uppladdningsfas både när de börjar och efter det har gjort uppehåll, och vissa använder sig inte alls av uppladdning.
Ja, och jag säger fortfarande att han inte måste göra nån upplanddning oavsett om han gjort det förut.
"Med en uppladdning så får man en mer slående kreatineffekt, men den enda praktiska skillnaden är att det tar längre tid att fylla upp kreatinförråden i kroppen utan uppladdning"
Och sen finns det ingen anledning att "cycla" kreatin.
Och efter att man tagit en paus i en vecka efter 4-10 veckor, ska man ha en uppladdningsvecka efter det oxå?
det finns det nog olika åsikter om, men jag har själv flera gånger kört konstant i över nån månad dagligen sen hållt upp ett par dar och ibland kört varrannan etc. som mest höll jag upp i 2,5 veckor och sen körde jag 5g före och 5 g. efter två dar osv
Kontenta: Enligt mina erfarenheter behöver du inte ta en ny uppladdning! Men om du hållt upp mellan en-två veckor, ta 10g. ist. för 5 de 2-3 första dagarna..
Man hinner inte tömma kroppens kreatinförråd på en vecka om man fyllt det med kreatin under flera veckor innan. Det tar uppåt en månad att komma ner till "normala" nivåer så vitt jag vet.
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.