View Full Version : Råd / rekomendationer sökes ~~
Hej! till att börja med, har lite frågor angående kosttillskott och hur det på ett bra sätt kan läggas upp tillsammans med träning..
En liten introduktion är kanske på sin plats, 173kg lång / 57kg (Ja, 57, har endå gått upp 4k på 2 månader nu när ja börjat träna hårt :p) Har en anmärknigsvärt hög ämnesomsättning och har alltid haft svårt för att gå upp i vikt.
Min fråga är väl egentligen ganska enkel : Vilka kosttillskott vore bra att använda sig utav samt i hur stora doser / vilka tider är det som gäller på dagen för att öka i vikt, Främst då givetvis muskelvolym / styrka men även ren "massa" pga min låga vikt.
Är Gainer + protein + kreatin det bästa alternativet och hur ska man använda dessa på bästa sätt ?
Också, Finns ju en HOOORD med olika märken / företag därute och lite rekomendationer på _bra_ och omtycka / fungerande Gainer/protein /Kreatin kan ni med gott hjärta råda mig till? :> prisvärda dessutom ska det ju klart va.
Många frågor men ta er gärna tiden att sätta er ner och upplysa mig, Har bestämt mig för att ja ska gå upp nu och blir lite större så vill gärna ha så mkt råd / tips som möjligt!
Tack på förhand,
Novice.
mangemani
03-12-2005, 15:31
Hej! till att börja med, har lite frågor angående kosttillskott och hur det på ett bra sätt kan läggas upp tillsammans med träning..
En liten introduktion är kanske på sin plats, 173kg lång / 57kg (Ja, 57, har endå gått upp 4k på 2 månader nu när ja börjat träna hårt :p) Har en anmärknigsvärt hög ämnesomsättning och har alltid haft svårt för att gå upp i vikt.
Min fråga är väl egentligen ganska enkel : Vilka kosttillskott vore bra att använda sig utav samt i hur stora doser / vilka tider är det som gäller på dagen för att öka i vikt, Främst då givetvis muskelvolym / styrka men även ren "massa" pga min låga vikt.
Är Gainer + protein + kreatin det bästa alternativet och hur ska man använda dessa på bästa sätt ?
Också, Finns ju en HOOORD med olika märken / företag därute och lite rekomendationer på _bra_ och omtycka / fungerande Gainer/protein /Kreatin kan ni med gott hjärta råda mig till? :> prisvärda dessutom ska det ju klart va.
Många frågor men ta er gärna tiden att sätta er ner och upplysa mig, Har bestämt mig för att ja ska gå upp nu och blir lite större så vill gärna ha så mkt råd / tips som möjligt!
Tack på förhand,
Novice.
styrka:
kreatin monohydrat/citrus(märket spelar ingen roll,står på förpackningen hur du ska gå tillväga).
KCG(fairing,ta det 1 timme innan passet,hur mycket står på burken).
gainer:
maltodextrin(carbo flex)
vassle(whey-80,blanda maltodextrinet och vasslet efter behov)
protein:
protec(eiselt)
milk-90(star nutrition)
ta efter behov
upppiggande preparat:
LEAN(fairing..ta 2-3 st 1 timme innan träningen tillsamans med KCG)
det är vad jag rekomenderar.
möjligtvis kan du skippa proteinet och käka mat istället.
styrka:
kreatin monohydrat/citrus(märket spelar ingen roll,står på förpackningen hur du ska gå tillväga).
gainer:
maltodextrin(carbo flex)
protein:
protec(eiselt)
milk-90(star nutrition)
ta efter behov
upppiggande preparat:
Där är allt av det bästa :D
styrka:
gainer:
maltodextrin(carbo flex)
protein:
protec(eiselt)
milk-90(star nutrition)
ta efter behov
upppiggande preparat:
När ska gainern samt proteinet tas ? Och ta efter behov? jag har inte en aning om vilket behov jag behöver, vad e standard ? :D
Och hur ska gainern blandas, 60/40 kolhydrat/protein lr vad ? Och i viken mängd?
MVH,
Novice
bah, Hann inte editera innan 2 min hade gått :P
När ska gainern samt proteinet tas ? Och ta efter behov? jag har inte en aning om vilket behov jag behöver, vad e standard ? :D
Och hur ska gainern blandas, 60/40 kolhydrat/protein lr vad ? Och i viken mängd? Och är det inte smart att köpa en färdig gainer(star Nutrition pro) och blanda i lite rent vassle protein(whey 80 ?) Frågan är dock hur mkt av whey 80 man ska lägga till =)
Antal skopor / mängder och vid vilken tidpunkt e svårt för en nybörjare :P
MVH,
Novice
Hur gammal är du?
Mitt tips är enkelt - MAT!
Energirik, näringsrik, oraffinerad mat i rätt mängd, och på regelbundna måltider. För att öka på energin i maten så välj att droppa över lite olivolja på pastan/riset, ät mycket naturella nötter till mellanmål-kanske tillsammans med några grova mackor med bra pålägg (ex. makrill, tonfisk, ägg, kalkon) Ät minst 5 mål per dag, låt inte det gå mer än 4 timmar mellan målen.
Vill du ha lite extra hjälp så välj en bra gainer, med både kolhydrater och protein i= färdig att blanda med mjölk alt. vatten. (ex Eiselt Maxgain eller Twinlabs Gainers Fuel) Denna kan du ta efter träning och som ett mellanmål per dag, iallafall nu medans du behöver gå upp i vikt.
Jag hade inte valt alltför många tillskott, bättre att lära sig hur man kan använda sig av bra mat. Ett omega 3 tillskott och en gainers räcker gott och väl, tillsamans med vitaminer å mineraler - vilket du får genom frukt å grönt och från maten.
Lycka till med viktuppgången!
Håller med Lizzie fullt ut..
Tveksam till att du har "en anmärkningsvärt hög ämnesomsättning" Många tycker att de äter mycket när de i själva verket äter frukost och "en massa" till lunch kanske något mellanmål och sen "massvis" till middag..
Ät mer mat och framför allt oftare och använd gainer som ett tillskott.. strunta i rent protein och ät mat istället för en proteindrink.. Kreatin kan du sjävklart använda men du kommer öka så mycket ändå så det är definitivt inget måste
Billiga gainers finns lite varstans om du inte vill blanda själv, prisskillnaden är inte stor..
Håller med Lizzie fullt ut..
Tveksam till att du har "en anmärkningsvärt hög ämnesomsättning" Många tycker att de äter mycket när de i själva verket äter frukost och "en massa" till lunch kanske något mellanmål och sen "massvis" till middag..
Ät mer mat och framför allt oftare och använd gainer som ett tillskott.. strunta i rent protein och ät mat istället för en proteindrink.. Kreatin kan du sjävklart använda men du kommer öka så mycket ändå så det är definitivt inget måste
Billiga gainers finns lite varstans om du inte vill blanda själv, prisskillnaden är inte stor..
Har läkarintyg på min "anmärkningsvärdt höga ämnesomsättning".. =)
Endå, Då kör jag på med att tänja ut min magsäck samt med en hög kolhydrat/kalori gainer ett tag tills jag lagt på mig lite.. Har endå lyckats gå upp 4kg på 2 månader nu med hjälp av lite extra mat och en gainer(Serious mass) så det ger ju resultat.
har ni mer tips så tar jag gärna emot dem.
Novice
vad gjorde läkaren för tester?
en dl rapsolja om dagen är annars ett effektivt sätt att inte massvis med kalorier
hej igen, har en liten fråga igen.
Min bror ska börja träna med lite tillskott för han ville gå upp lite i vikt, Vilket ger bäst resultat, det ska inte va fett utan muskelvolym / vikt etc.
(Han är en van tränare men har inte använt tillskott innan)
protein lr kreatin ? lr kanske båda ihop ?
Har du (och din bror) riktig koll på kosten?
Har du (och din bror) riktig koll på kosten?
Min bror har det ja men han vill uttöka med lite extra kraft och volym.
jag själv håller på o tänja ut min lilla magsäck och äta bättre.. =) (Men tips om BRA kost e välkommet, såsom mellanmål, kvällsmål lr bara vanligt måltid)
[QUOTE=Novice]...det ska inte va fett utan muskelvolym / vikt
[QUOTE]
Man väljer inte vad den extra energin hamnar. För att få muskler krävs träning, det går tyvärr inte att köpa muskler i pulverform! ;)
Ta gainer+kreatin före/efter träning, protein när du inte hinner äta varannan/var tredje timme samt ät MAT!!!
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.