Lalla
28-11-2005, 19:54
Om man kokar havregrynsgröten som vanligt o häller i ca. 1dl vassleprotein av neutral smak (låter ej proteinet koka med, bara lösa sig ordentligt). Då får man ca.25-30g rent protein extra i gröten.
Funderar på att göra så, istället för att koka gröten med 3 äggvitor o 2dl mjölk (istället för vatten). Dels är det smidigare än o knäcka ägg, dels blir det ca. 1/2 priset för samma mängd protein.
Nu till min fråga, hur tas vasslet upp av kroppen i detta fallet?Min teori är att det tas upp långsamt av kroppen pga det kokas ihop till en gröt, dessutom blandas det med mjölk, vatten, macka med pålägg+ngn grönsak i magen.
Blir det en mätbar skillnad på upptaget tror ni?
Säljs nämligen 15kg 83% vasslekoncentrat för 1500:-...(icke nämnbar plats)
Följdfråga, hur länge håller sig protein om man öppnat förpackningen?
Funderar på att göra så, istället för att koka gröten med 3 äggvitor o 2dl mjölk (istället för vatten). Dels är det smidigare än o knäcka ägg, dels blir det ca. 1/2 priset för samma mängd protein.
Nu till min fråga, hur tas vasslet upp av kroppen i detta fallet?Min teori är att det tas upp långsamt av kroppen pga det kokas ihop till en gröt, dessutom blandas det med mjölk, vatten, macka med pålägg+ngn grönsak i magen.
Blir det en mätbar skillnad på upptaget tror ni?
Säljs nämligen 15kg 83% vasslekoncentrat för 1500:-...(icke nämnbar plats)
Följdfråga, hur länge håller sig protein om man öppnat förpackningen?