PDA

View Full Version : Vassle i gröt, långsamt upptag?

Lalla
28-11-2005, 19:54
Om man kokar havregrynsgröten som vanligt o häller i ca. 1dl vassleprotein av neutral smak (låter ej proteinet koka med, bara lösa sig ordentligt). Då får man ca.25-30g rent protein extra i gröten.
Funderar på att göra så, istället för att koka gröten med 3 äggvitor o 2dl mjölk (istället för vatten). Dels är det smidigare än o knäcka ägg, dels blir det ca. 1/2 priset för samma mängd protein.

Nu till min fråga, hur tas vasslet upp av kroppen i detta fallet?Min teori är att det tas upp långsamt av kroppen pga det kokas ihop till en gröt, dessutom blandas det med mjölk, vatten, macka med pålägg+ngn grönsak i magen.
Blir det en mätbar skillnad på upptaget tror ni?

Säljs nämligen 15kg 83% vasslekoncentrat för 1500:-...(icke nämnbar plats)
Följdfråga, hur länge håller sig protein om man öppnat förpackningen?

King Grub
28-11-2005, 19:55
Tillsammans med kolhydrat och fett tas vassleprotein upp långsammare och får en mer anabol effekt än vid intag av enbart proteinet.

HookersUnited
28-11-2005, 19:56
Om man kokar havregrynsgröten som vanligt o häller i ca. 1dl vassleprotein av neutral smak (låter ej proteinet koka med, bara lösa sig ordentligt). Då får man ca.25-30g rent protein extra i gröten.
Funderar på att göra så, istället för att koka gröten med 3 äggvitor o 2dl mjölk (istället för vatten). Dels är det smidigare än o knäcka ägg, dels blir det ca. 1/2 priset för samma mängd protein.

Nu till min fråga, hur tas vasslet upp av kroppen i detta fallet?Min teori är att det tas upp långsamt av kroppen pga det kokas ihop till en gröt, dessutom blandas det med mjölk, vatten, macka med pålägg+ngn grönsak i magen.
Blir det en mätbar skillnad på upptaget tror ni?

Säljs nämligen 15kg 83% vasslekoncentrat för 1500:-...(icke nämnbar plats)
Följdfråga, hur länge håller sig protein om man öppnat förpackningen?
Varför inte göra det ännu enklare och kasta i sig vasslet vid sidan om för att äte gröten som den är?

Lalla
28-11-2005, 20:04
Tillsammans med kolhydrat och fett tas vassleprotein upp långsammare och får en mer anabol effekt än vid intag av enbart proteinet.

Precis min tanke!
Men tror du det blir en mätbar skillnad på
1. havregrynsgröt kokt på vatten+vasslet
2. havregrynsgröt kokt på mjölk+äggvita
?

Fast iof. så lär det nog vara av större vikt att träning/kost/sömn sköts resterande 23h30min av dygnet... ;) (30min för att äta frukost+läsa tidning)

HookersUnited > Hmmm, nu ska vi inte vara så lata.... :D