PDA

View Full Version : Protec eller Fastway, ska införskaffa ett av dem- vilket?

masse7
27-11-2005, 21:49
Ny här på forumet, heter Andreas 17 år är gammal, strax över 1.90 lång, väger 84 kg.
tränar fotboll ett antal gånger i veckan för tillfälet 3 ggr.
stryketränar också 3-4 ggr
kör löpning 2-3 ggr

Jag har tänkt skaffa ett protein tillskott vet dock inte riktigt vilket bara.

De två jag väljer mellan är protec och fastway som ni kanske förstod av rubriken.

Protec kostar 520 kr för 3 kg
Fastway kostar på ett special erbjudande 299 kr 2 kg
plus shaker 49kr :P

min ekonomi tillåter inte mer än ett av dem nu i juletider.
jag vet dock inte vilket som är bäst att köpa, fastway ska väl tas före/efter träning och på morgon.
Protec ska man ta på kvällen, hur är det o ta protec efter träning ger det sämre effekt eller likvärdig med fastway, hur pass stor skillnad är det isf?

min avsikt med proteintillskottet är att öka muskeluppbyggnaden, vilket av de både passar bäst då? Fastway innehåller glutamin och en del andra aminosyror, Protec gör det inte. Rätta mig gärna om jag har fel.

Jag har väldigt bra kostvanor (tror jag åtminstone) förutom skolmaten då kanske.

Jag har förstått att kombinationen av de båda är det bästa, jag kommer förmoderligen kompletera med det andra efter en tid men vet inte riktigit hu lång tid kan dröja någon månad, helt och hållet en penga fråga.

Kort sagt vilket av de båda bör jag välja för att få bäst resultat?

melancoolio
27-11-2005, 21:54
Jag hade rånat en bank och sett till att köpa båda!

Man måste ju vara OPTIMAL!

Eller så hade jag köpt exell och nöjt mig med det :confused:

mangemani
27-11-2005, 21:58
har du bra kosthållning(dvs du får i dej vad kroppen behöver)så behöver du inte protec(vilket är ett långsamt protein).
satsa hellre på fastway(som är ett snabbt) och kompletera detta med kanske maltodextrin(snabba kolhydrater) som du sen blandar ihop till en gainer som du sen tar efter passet,eller så tar du exell(nästan billigare) som är nämt och köper lite maltodextrin.

välkommen

Lindstein
27-11-2005, 22:28
Som sagt tidigare,
Är det ett pulver du ska ha att äta före/efter träning så är Fastway självklart.
Ska du äte det lite då och då utspritt över dagen är det protec som gäller.

(Fastway och Excell protein kan inte jämföras, ligger på två helt olika nivåer)

Perfect Beast
27-11-2005, 22:33
Som sagt tidigare,
Är det ett pulver du ska ha att äta före/efter träning så är Fastway självklart.
Ska du äte det lite då och då utspritt över dagen är det protec som gäller.

Alltså är trött på det här skitsnacket om långsamma proteiner. Det får man väl i sig från all sorts mat... Ägg, keso, Mjölk, kött , fisk, osv osv blir ni helt hjärntvättade av all reklam som kosttillskotts företagen kör med eller? Försök att tänka och analysera lite själva!

Likadant är det med utsöndringen av protein vem f...n går utan mat i 7-10h förutom när man sover?

Jag skulle lägga mina pengar på Vassle protein, dom långsamma proteinkällorna får komma från mat så enkelt är det!

masse7
27-11-2005, 22:35
efter varje träning nu så käkar jag tunnbröd med tonfisk eller kalkon i.

kan tänka mej att fortsätta med det ett tag till om det är så att den kombinationen tillsammans med protec ger mest effekt.

men är det så att fastway före/efter och mornar ger bäst effekt så kör jag på det

tack för alal svaren hitills

Perfect Beast
27-11-2005, 22:37
efter varje träning nu så käkar jag tunnbröd med tonfisk eller kalkon i.

kan tänka mej att fortsätta med det ett tag till om det är så att den kombinationen tillsammans med protec ger mest effekt.

men är det så att fastway före/efter och mornar ger bäst effekt så kör jag på det

tack för alal svaren hitills

När du skall ha snabbt protein dvs Vassle!

När du vaknar ( kroppen är ganska tom)

Före Träningen!

Direkt efter Träningen!

i övrig skall protein och andra näringsämnen komma i så stor del som möjligt från mat!

masse7
27-11-2005, 22:39
okejokej, så det här med protec innan man går o lägger sig ger ingen effekt då eller?

melancoolio
27-11-2005, 22:42

En fråga till dig då jag är nyfiken! Hur stor skillnad har du märkt på dom två olika proteinpulvrena, resultatmässigt?

Hannes
28-11-2005, 08:14
En fråga till dig då jag är nyfiken! Hur stor skillnad har du märkt på dom två olika proteinpulvrena, resultatmässigt?

lär ju va jävligt svårt och avgöra tuvärr.
men dock är det 2 olika typer av proteiner då ena är en blandning av vassle/kasein medans andra är då vassle. så det är antagligen det han menar med "olika nivåer" i guess. rätta mig om jag har fel

Lindstein
28-11-2005, 09:07
lär ju va jävligt svårt och avgöra tuvärr.
men dock är det 2 olika typer av proteiner då ena är en blandning av vassle/kasein medans andra är då vassle. så det är antagligen det han menar med "olika nivåer" i guess. rätta mig om jag har fel

Bra gissat!

Fastway har 5 olika innehåll, Vassle hydrolosat, Kasein hydrolosat, vassle konsentrat, kasein och glutamin.

Excell är rent vassle, ganska stor skillnad...

Lindstein
28-11-2005, 09:12
Alltså är trött på det här skitsnacket om långsamma proteiner. Det får man väl i sig från all sorts mat... Ägg, keso, Mjölk, kött , fisk, osv osv blir ni helt hjärntvättade av all reklam som kosttillskotts företagen kör med eller? Försök att tänka och analysera lite själva!

Likadant är det med utsöndringen av protein vem f...n går utan mat i 7-10h förutom när man sover?

Jag skulle lägga mina pengar på Vassle protein, dom långsamma proteinkällorna får komma från mat så enkelt är det!

Lilla gubben, det är 100 gg lättare att ösa i sig en protein drink istället för att sätta sig och äta mat hela tiden, kanske det ger dig svar på din fråga?
Sen att en protein drink också är billigare än om man äter vanlig mat är ju också en stor fördel.

Och till sist, du säger att man ska äta mat i stället för protein drink? Vad är en protein drink, är inte det mat?

Ta du och tänk lite innan du skriver nästa gång.

Perfect Beast
28-11-2005, 11:22
Lilla gubben, det är 100 gg lättare att ösa i sig en protein drink istället för att sätta sig och äta mat hela tiden, kanske det ger dig svar på din fråga?
Sen att en protein drink också är billigare än om man äter vanlig mat är ju också en stor fördel.

Och till sist, du säger att man ska äta mat i stället för protein drink? Vad är en protein drink, är inte det mat?

Ta du och tänk lite innan du skriver nästa gång.

Nej en proteindrink är inte mat ( jag tycker verkligen synd om dig om du tror det)... proteinpulver är kosttillskott dvs tillskott för att komplettera maten med! Så innan du skriver att jag skall ta och tänka lär dig något om kost först så blir det lite bättre!

Jag ser att du tydligen inte ens kan läsa vad jag skriver! Jag skrev att han skulle köra med Vassle eftersom valet var mellan FastWay och ProTec! Så till nästa gång lär dig läsa och ta reda på saker du vill diskutera! Känns lite under min nivå att diskutera med någon liten fjant som tror pulver är mat!

nordland
28-11-2005, 11:52
Jag skulle satsat på Protec.. Perfekt att ta en drink tillsammans med ex. en frukt som mellanmål.. Dessutom kan du ta protec efter träning då Vassle och Kasein visat sig vara likvärdiga då det gäller att stimulera proteinsyntes efter träning..

Vassle vs. Kasein (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=51770&highlight=vassle+kasein)

Perfect Beast
28-11-2005, 12:04
Dessutom kan du ta protec efter träning då Vassle och Kasein visat sig vara likvärdiga då det gäller att stimulera proteinsyntes efter träning..

Jo det stämmer men Vassle proteinet visade en snabbare Leucine peak efter intaget, däremot uppvisade bägge proteinkällorna likvärdig phenylalanine värden post-workout! Kaseint hinner ifatt senare men hur många går utan mat efter träningen? Nej just det tänkte väl det!

Ingestion of Casein and whey proteins results in muscle anabolism after resistance exercise. Med Sci Sports Exer. 36:2073-81.

MyungChul
28-11-2005, 12:06
Proteinpulver är fortfarande näring, och kan ersätta en måltid.

I mitt tycke bör du köpa exell, prisvärt.
Det du kommer känna skillnad på är väl isåfall smak och hur stort hålet i plånboken blir.

King Grub
28-11-2005, 12:07
Jo det stämmer men Vassle proteinet visade en snabbare Leucine peak efter intaget, däremot uppvisade bägge proteinkällorna likvärdig phenylalanine värden post-workout! Kaseint hinner ifatt senare men hur många går utan mat efter träningen? Nej just det tänkte väl det!

Ingestion of Casein and whey proteins results in muscle anabolism after resistance exercise. Med Sci Sports Exer. 36:2073-81.

Läser du fullängdsstudien ser du att den "leucine peak" från vasslet du pratar om gäller upptaget i plasman. Vad händer med leucinet? Hälften oxiderar.

"Leucine taken up across the leg may be utilized for muscle protein synthesis, as well as oxidation by the muscle. Thus, the uptake values for leucine do not truly represent the potential for muscle protein accretion.

...

These calculations indicate that casein results in negligible oxidation of leucine, whereas whey protein ingestion resulted in oxidation of 57% of the leucine taken up by the muscle. "

Perfect Beast
28-11-2005, 12:12
Läser du fullängdsstudien ser du att den "leucine peak" från vasslet du pratar om gäller upptaget i plasman. Vad händer med leucinet? Hälften oxiderar.

japp 57% oxidation from whey stod det visst lite längre ner i texten! Så summan av det hela blir alltså! FastWay + extra BCAA, och ev extra Leucine :thumbup: så får man ju inte glömma Vassle´s effekter på immunförsvaret ;)

melancoolio
28-11-2005, 12:16
Bra gissat!

Fastway har 5 olika innehåll, Vassle hydrolosat, Kasein hydrolosat, vassle konsentrat, kasein och glutamin.

Excell är rent vassle, ganska stor skillnad...

Tack för infon men jag kan läsa på innehållsförteckningen själv då jag använder mig av Fastway just nu!

Det var detta påstående jag undrade över! Hur stor nivåskillnad är det och vilken skillnad har du märkt av?

Lindstein
28-11-2005, 13:17
Tack för infon men jag kan läsa på innehållsförteckningen själv då jag använder mig av Fastway just nu!

Det var detta påstående jag undrade över! Hur stor nivåskillnad är det och vilken skillnad har du märkt av?

Jag svarade ju precis, det är helt olika protein, därav helt olika nivåer.
Finns ingen likhet på dom. kan jag förklara bättre?

Lindstein
28-11-2005, 13:22
Nej en proteindrink är inte mat ( jag tycker verkligen synd om dig om du tror det)... proteinpulver är kosttillskott dvs tillskott för att komplettera maten med! Så innan du skriver att jag skall ta och tänka lär dig något om kost först så blir det lite bättre!

Jag ser att du tydligen inte ens kan läsa vad jag skriver! Jag skrev att han skulle köra med Vassle eftersom valet var mellan FastWay och ProTec! Så till nästa gång lär dig läsa och ta reda på saker du vill diskutera! Känns lite under min nivå att diskutera med någon liten fjant som tror pulver är mat!

Kan du svara varför inte Protein pulver är mat?

Det är inget kemisk super dunder sammansättning som är framtagen på konstgjort sätt, utan det är vanlig mjölk (i flesta fall). Enligt vad jag vet så växer dom flesta upp på mjölk, är inte det mat dom växer upp på?

Vad är skillnaden på att ta en protein drink och pasta, jämfört med pasta och en kycklingfile? förklara, jag vet nämligen inte...

Lindstein
28-11-2005, 13:26

Jodå, jag läste vad du skrev, du skrev att du valde fastway, därför att protec är onödigt, bättre med mat istället. Därav mitt svar till dig.

mangemani
28-11-2005, 13:35
är protein pulver inte mat/näring? :laugh: :laugh:

Pez
28-11-2005, 14:02
är protein pulver inte mat/näring? :laugh: :laugh:
Nej - proteinpulver är inte mat, men det innehåller näring.
Definitionen blir enkel om man ser till att det, i regel, kallas proteintillskott.

Sen att det finns en drös med sk. "byggare" som streamlineat sin kost såpass att deras huvudsakliga näringsintag är baserat på pulver är en annan sak. Det är garanterat inte lika fördelaktigt ur vare sig njutnings eller näringssynvinkel som att äta "riktig mat". Proteintillskott har sin plats i en tränandes vardag.. men jag skulle inte råda nån att basera sitt näringsintag på tillskott.

Är du byggare eller nutrilettbantare ffs? ;)

Davil
28-11-2005, 15:16
Är potatispulvermos kosttillskott ?
Eller pulvervälling ?

masse7
28-11-2005, 15:35
ha precis beställt 2 kilo fastway då det var special erbjudande på det *popcorn*

kommer förmoderligen kompletera med protec senare

Lindstein
28-11-2005, 15:50
Är potatispulvermos kosttillskott ?
Eller pulvervälling ?

Ja, det är väll klart att det är kosttillskott.

Även bröd som är bakat på vetemjöl pulver är kosttillskott, och gröt som är gjord på fin mald havregryns pulver är så klart också kosttillskott, det förstår du väll? :thumbup:

melancoolio
28-11-2005, 16:44
Jag svarade ju precis, det är helt olika protein, därav helt olika nivåer.
Finns ingen likhet på dom. kan jag förklara bättre?

Skitsamma, det var skillnaden på effekt av muskelutveckling jag var nyfiken på!

Lindstein
28-11-2005, 17:43
Skitsamma, det var skillnaden på effekt av muskelutveckling jag var nyfiken på!

Du vet nog lika bra som mig att man inte kan märka om effekten av ett protein pulver är bra eller dåligt bara så där. (Förrutom att man gasar ihjäl flickvännen av ett sämre proteintillskott)

Teoretiskt är Fastway bättre än rent vassle protein i samband med träning, så bryr man sig inte om vad det kostar och vill få det bästa, väljer man fastway. Jag har käkat det länge nu, och det går väldigt bra på gymmet. Kanske gått lika bra ifall jag käkat rent vassle också, är ju liksom ganska svårt att säga...

En "effekt" jag märker när jag käkat fastway innan träning, är att jag får väldigt bra pump i musklerna, tror det beror på Glutaminet och de stora mängderna hydrolosat som finns i produkten.

masse7
28-11-2005, 18:28
Du vet nog lika bra som mig att man inte kan märka om effekten av ett protein pulver är bra eller dåligt bara så där. (Förrutom att man gasar ihjäl flickvännen av ett sämre proteintillskott)

Teoretiskt är Fastway bättre än rent vassle protein i samband med träning, så bryr man sig inte om vad det kostar och vill få det bästa, väljer man fastway. Jag har käkat det länge nu, och det går väldigt bra på gymmet. Kanske gått lika bra ifall jag käkat rent vassle också, är ju liksom ganska svårt att säga...

En "effekt" jag märker när jag käkat fastway innan träning, är att jag får väldigt bra pump i musklerna, tror det beror på Glutaminet och de stora mängderna hydrolosat som finns i produkten.

Käkar du något annat tillskott än fastway?

Lindstein
28-11-2005, 18:50
Käkar du något annat tillskott än fastway?

Protec, Fastway, Maltodextrin, Omega3

Johan_P
13-02-2006, 19:46
Eller... skit i kosttillskott? Herregud vilket tjafs om vad som är bäst eller inte, ni som äter kosttillskott och påstår att man ska ha dittan och dattan för det och det, har ni jämnfört hur muskeltillväxten och styrkeökningarna skilljer sig jämtemot vanlig jävla mat? *grr27* (edit: ursäkta mitt språk)

Andreas, du vet redan vad jag tycker ;) Hoppas det löst sig väl :thumbup: