View Full Version : kreatin klassat som dopning?
leetbiffen^
26-11-2005, 17:14
Inom idrotten som fridrott, fotboll, handboll m.m klassas kreatin som dopning där?
För jag hade att en skidåkare hade åkt dit för dopning i kosttillskottet...
kreatin är inte dopingklassat :)
zkrappie
26-11-2005, 17:51
Kreatin är inte med på röda listan för dopingklassade preparat, i Sverige.
tävlar man internationellt kan man åka dit om du t.ex tävlar i Frankrike. Där är kreatin dopingklassat
tävlar man internationellt kan man åka dit om du t.ex tävlar i Frankrike. Där är kreatin dopingklassat
Det har jag svårt att tänka mig.
WADA (World Anti-Doping Agency) har upprättat en ny dopinglista som gäller från 1 januari, 2005.
Dopinglistan utgör en internationell standard i ”The World Anti-doping Code”. Riksidrottsförbundet har givit ut en svensk version av listan som du finner längre ned på denna sida.
Här är en länk till RFs sida med vidare länkar till WADAs lista på svenska såväl som engelska.
http://www.rf.se/t3.asp?p=91530
kreatin är inte dopingklassat internationellt
Nitrometan
26-11-2005, 20:07
Nej. Det var snack om det i Frankrike för några år sen. Alla i fransk media var upprörda över franska idrottsmän som hade åkt fast och över omoraliska utlänningar som fuskade. I samma veva kom en fransk forskargrupp med en undersökning som sa att kreatin var cancerogent. Alla var upprörda ett tag men det blev inget förbud.
Forskarna hade förresten fel.
zkrappie
26-11-2005, 23:17
Ojoj, fel av mig. Jag har iofs inte läst det själv utan bara hört det från andra.
Tävlar inte själv internationellt så jag är väl inte så insatt.
Ber om ursäkt för det.
Ojoj, fel av mig. Jag har iofs inte läst det själv utan bara hört det från andra.
Tävlar inte själv internationellt så jag är väl inte så insatt.
Ber om ursäkt för det.
Inte skriva så då! Fy sig! :nono: :)
Det var väl snack i frankrike om att förbjuda det eftersom franska vetenskapsmän i sann aftonhoreanda lyckats koppla det till rolf-cancer.
zkrappie
27-11-2005, 14:19
men hörrni. det här om Frankrike och kreatin, är det kanske så att kreatin inte är godkännt av frankrikes livsmedelsverk? :confused:
Kreatin/frankrike/cancer är en myt som har uppstått av någon okunnig journalist.
I frankrike tillåts inte kosttillskott om man inte bevisar att de är säkra. Därför blev inte kreatin tillåtet direkt, någon journalist ringde och frågade varför kreatin inte var tillåtet. Då svarade de att man inte vet om det kan t.ex. ge cancer på längre sikt etc. Syftande på att man inte har undersökt det än. Journalisten lyckades(på grund av språket) få det till att kreatin ger cancer och därför har frankrike förbjudit det.
Ur minnet, så om någon detalj är fel så får ni kontakta min assistent.
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.