PDA

View Full Version : Ala

Juliette
23-11-2005, 14:49
Kanske en helt dum fråga, men då jag inte vet nåt om ALA så tänkte jag att kanske nån här vet.
Har nu varit hemma en vecka med halsfluss, vilket har fått min deff att spåra ur helt. Både glass, mackor och choklad har slunkit ner *skäms* Och ju mer socker eller snabba kolhydrater jag äter, dessto sugnare blir jag förstås..
En kompis till mig tipsade om ALA (hon har själv en burk som hon inte vill ha, utan tänkte pracka på mig till halva priset) hon sa att den tog bort sötsuget och skulle kunna hjälpa mig. Jag börjar friskna till och tänkte börja träna igen till helgen, och självklart ta tag i maten oxå. Är detta något som hjälper? nån som har provat? Var inne på shoppen och kollade info om produkten men blev inte så mycket klokare. Vad gör egentligen ALA och i vilket syfte tar man det?

Kan tillägga att jag åt ett naturmedel en gång som skulle ta bort insulintopparna vid måltid, men då gick jag på ganska strikt diet med väldigt lite kolhydrater, så jag blev helt svimfärdig när jag tog preparatet (kan ha att göra med att jag har lågt blodtryck iof)

mangemani
23-11-2005, 14:56
personligen så tycker jag inte ALA tar bort sötsuget,då skulle jag hellre rekomendera LEAN,det dämpar suget samt hungern en aning har jag märkt.

ALA håller insulin nivåerna låga,men bara för att det gör det,så ska man ju inte satsa på att käka en massa sötsaker och annat onyttigt.
du får bättre insulin känslighet,kreatinet tas upp bättre i kombination med ALA,mer näring går till musklerna istället för till fettet...det är väl några av sakerna som ALA gör.

för övrigt så finns det inga dumma frågor,speciellt inte nybörjar frågor.

Juliette
23-11-2005, 15:18
Tack för svaret, då hoppar jag nog över ALA, jag tar ju inte kreatin heller så har ingen nytta av att det hjälper till där.
Är bara att bita ihop ett par dar och ta tag i maten, suget brukar försvinna efter 3-4 dar med rätt och regelbunden kost. (är bara så jobbigt innan man är där) Sen känns det bättre när man börjar träna igen, vill inte stoppa i sig vad som helst då och träningen tar bort lite av sötsuget med. Är bara så tråååkigt att gå hemma och vara sjuk..