View Full Version : Tonfisk eller sojaprotein???
goa_killen
18-07-2002, 23:37
Undrar viket som är bäst ur muskelbygande synpunkt
tonfisk eller sojaprotein?
Eftersom dessa koster nästan exakt lika mycket per gram protein så kan man ju lika gärna äta de som ä bäst!!!
Goa_killen - jag tror att det som du får bäst resultat av är att äta protein från så varierade källor som möjligt. Så mitt svar skulle bli - ät båda.
/pez
Undvik höga halter fett om du köper sojaprotein pulver annars kan du om du är känslig få dig överaskningar di inte räknade med...:nono: :naughty: :rolleyes:
MVH/spinkoo
johan-cr
19-07-2002, 19:38
Originally posted by spinkoo
Undvik höga halter fett om du köper sojaprotein pulver annars kan du om du är känslig få dig överaskningar di inte räknade med...:nono: :naughty: :rolleyes:
MVH/spinkoo
Förklara gärna det där lite närmare..
óm du ska använda sojaprotein se till att det är isolat annars kan det leda till att du får högre östrogenhalter om du är kille!!!
fråga jocke bartoll om proteintillskott mm han är duktigt på sånt
Joachim B
20-07-2002, 10:54
Tack Janna. :em: :loveyou:
När det gäller sojaprotein så bör du som kille använda enbart isolerat sojaprotein. Råa sojaprodukter innehåller phytoestrogens som fungerar som östrogen. Isolerat sojaprotein innehåller försvinnande små mängder av phytoestrogens - du skulle få käka några kilo för att få höjda östrogennivåer.
Sojaprotein har faktiskt den högsta koncentrationen av vad man kallar för de mest kritiska aminosyrorna. I dessa ingår BCAA och två andra viktiga aminosyror - glutamin och arginin. Dessa fem aminosyror utgör 36,2% av ett sojaisolat! Enbart glutaminet utgör 19,1% - bara en hårsmån efter kasein! Soja stimulerar även din ergogena produktion av thyroxin (t4), sköldkörtel stimulerandehormon (TSH) och triiodothyronine (t3) samt insulin! Soja har även visat sig att effektivt hålla kvävebalansen uppe vid lågkaloridieter. Dessutom sänker soja kolesterolet och gör blodet mer lättflytande.
Nackdelarna är att sojaisolat innehåller väldigt lite av aminosyran methionin, vilken är viktig för biotillgängligheten hos proteiner. Du gör därför bäst i att kombinera soja med andra proteinkällor. En blandning av vassle, soja och kasein är perfekt. Lägger man sedan till lite ägg protein så har vi kommit så nära den idealiska aminosyreprofilen det går.
Tänk på det sista vi vill ha är negativ kvävebalans. För att försäkra oss om en positiv kvävebalans vill vi ha alla 22 aminosyror i lymfan hos varje muskelcell dygnet runt!
8-10 av dessa aminosyror kallas för livsnödvändiga. Exakt hur många det är beror på ålder, kön och vilket skola du tillhör inom näringsläran. Men för oss byggare är alla 22 aminosyror livsnödvändiga! Om vi saknar någon av dem icke livsnödvändiga aminosyrorna så måste kroppen själv tillverka dem, vilket betyder att vi befinner oss i negativ kvävebalans, dvs kroppen är i ett katabolt (nedbrytande) tillstånd. Att man förstår detta är mycket viktigt om man vill ha maximala resultat! Variera därför alltid dina proteinkällor. Och köp inte billigt skräpproteinpulver som du måste ta 2-3 ggr så stor dos utav för att täcka alla aminosyror.
:muscle:
Jävligt bra förklaring Bartoll :thumbup: Men om man nu ska baka på sojaprotein/mjöl, förstörs väl en ganska stor del av proteinet trots att sojan tål högre temperaturer. Hur stor del av proteinet förstörs vid t ex 200 grader? Var kan man få tag i bra sojaprotein/mjöl som går att baka på?
Joachim B
20-07-2002, 11:06
Jo, proteiner denatureras (bryts ned) vid höga temperaturer och av syre. Detta är en ganska långsam process, men vid upphettning som vid bakning kommer troligtvis en del av proteinerna att brytas ned så pass att de inte kan användas i kroppen. Dock är det inga stora mängder vi pratar om, så du behöver inte vara orolig.
Sojamjöl bör finnas i de flesta matvarubutiker. Du kan även kolla med hälsokostbutiker och apotek. Apotek är bäst då de inte behöver gå med vinst.
johan-cr
20-07-2002, 11:36
Efter att ha läst vad som sägs om sojamjöl här så läste jag också lite på pauluns sida i en artikel om sojabönor..
"En annan effekt som sojan har är att den motverkar den naturliga omvandlingen av testosteron till östrogen, något som sker i alla män. Om denna omvandling motverkas kommer testosteronnivåerna att öka något medan östrogennivåerna inte stiger."
Jag använder också sojamjöl i mina måltidsersättningar som jag dricker 2ggr / dag.. I de använder jag 15-20g sojamjöl (sorten med 20gfett/100g). Är detta mindre bra för mig eller är det i så små mängder att det inte gör någon skillnad (i östrogen synpunkt).
Sen "isolerat sojaprotein".. Vad är det för något egentligen??
Hittade bara den påsen jag köpte i affären men jag får väl försöka på apoteket annars..
Joachim B
20-07-2002, 12:12
Originally posted by johan-cr
"En annan effekt som sojan har är att den motverkar den naturliga omvandlingen av testosteron till östrogen, något som sker i alla män. Om denna omvandling motverkas kommer testosteronnivåerna att öka något medan östrogennivåerna inte stiger."
Ja, detta beror på att phytoestrogens fungerar som ett svagare östrogen i kroppen och binder därför till dina receptorer och stänger ute lite av ditt egenproducerade östrogen. Tillför man dock phytoestrogens i större mängder blir det "obalans" mellan östrogen och testosteron i kroppen.
Jag använder också sojamjöl i mina måltidsersättningar som jag dricker 2ggr / dag.. I de använder jag 15-20g sojamjöl (sorten med 20gfett/100g). Är detta mindre bra för mig eller är det i så små mängder att det inte gör någon skillnad (i östrogen synpunkt).
Dessa mängder bör du klara dig undan med. Men jag rekommenderar ett sojaisolat proteinpulver istället.
Sen "isolerat sojaprotein".. Vad är det för något egentligen??
Hittade bara den påsen jag köpte i affären men jag får väl försöka på apoteket annars..
Isolerat betyder att proteinet har genomgått en reningsprocess, precis likadant som isolerat vassleprotein.
Sojaisolat används enbart i proteinpulver eftersom det är för dyrt för matindustrin.
Originally posted by johan-cr
Förklara gärna det där lite närmare..
Nån hann visst före...:thumbup:
En följdfråga:
Hur billigt blir ett isolerat sojaprotein. Soja används ju i regel för att det är billigt, men det där isolerade låter intressant. Hur ligger priserna på ett rent sådant pulver? Har tidigare varit rädd för soja, men nu kanske man kan handla lite, det har ju många positiva egenskaper, fast med östrogen klungandes i bakhuvudet har iallafall inte jag vågat handla nått...
MVH/spinkoo
Hittade faktiskt ett sojaisolat på http://www.athleticnutrition.se/ som var relativt billigt 5kg för 579kr... Tror ni att man kan baka på det? Tycker det hade varit perfekt att kunna käka en god macka såhär under deffen som innehåller massa protein nämligen :D
goa_killen
20-07-2002, 23:55
Hur mycket sojaprotein behövs för att få förhöjda östrogenhalter?
E de 20gr eller 200 gram om dagen???
Joachim B
21-07-2002, 00:10
Originally posted by goa_killen
Hur mycket sojaprotein behövs för att få förhöjda östrogenhalter?
Svårt att säga. Beror på många faktorer. Men på en höft upp emot 100g soja per dag och troligtvis 500g sojaisolat.
goa_killen
21-07-2002, 00:18
Då kan man me andra ord fortsätta med att dricka 1-2 st 30grams drinkar om dagen utan att oroa sig....
Men det är inget bullshit nu då? Snacket om att man tar upp 60% av sojan gäller inte om man blandar det med vassle, kasein och ägg, eller bara vassle...?:confused:
Isåfall blir det lite fest:cheers:
Joachim B
21-07-2002, 10:39
Mellan 92 och 97% av maten vi äter absorberas. Skulle soja ha totalt annorlunda egenskaper som sänker matsmältningsapparatens upptag till 60%?
Nääääääää!
Men jag menade så här...
Soja är ju inte fullvärdigt, vilket innebär att vi inte kan ta upp alla aminosyrorna??! Är det inte så helt plötsligt:confused:
Men eftersom soja blir fullvärdigt när man blandar det med annat, då borde allt kunnas ta upp! Så menade jag...
MVH/spinkoo
Joachim B
21-07-2002, 11:53
Om du enbart skulle käka soja skulle du få ett överskott på vissa aminosyror. Men jag hoppas att du får i dig något annat som också innehåller lite aminosyror.
Proteinsyntesen kommer att pågå så länge som alla aminosyror finns tillgängliga. Dessutom har vi något som kallas för en aminosyra-pool i blodet som begränsade aminosyror kan hämtas ifrån om läget blir akut. För att detta ska fungera optimalt krävs dock att man äter varierat och tillför protein ganska ofta.
Det bästa sättet för att försäkra anabolism är att äta kombinationer av protein vid varje måltid. Inte enbart soja eller en drink med vassleprotein (åtminstone inte de billiga skräpprodukterna som Whey-80 m.fl.)
Följande kombinationer ger rikligt av de 22 aminosyrorna:
Vassleprotein 55%
Sojaisolat 15%
Kasein 20%
Äggprotein 10%
Tonfisk 50%
Nötkött 50%
Nötkött 75%
Hela ägg 25%
Nötkött 40%
Kyckling 60%
Kyckling 60%
Lever 40%
Lax 60%
Kyckling 30%
Hela ägg 10%
Nötkött 60%
Ägg vita 20%
Bönor 20%
Ris 50%
Bönor 50%
Torsk 50%
Nötkött 50%
Fläskkött 50%
Nötkött 50%
Kyckling 60%
Lammkött 40%
Hej. Om jag har två pulver. Ett soja isolat och ett vasslekoncentrat. Hur skall jag blanda dessa för bästa resultat. Fifty fifty? Förutsatt att jag tänker dricka som proteindrinkar under dagen. Har soja något att tillföra vassledrinken efter träningen?
Mvh
Gorby
Joachim B
21-07-2002, 14:55
Fifty-fifty går bra!
Eftersom sojaprotein har den högsta koncentrationen av de mest kritiska aminosyrorna l-leucin, l-valin, l-isoleucin (BCAA - som används mest under träning) samt glutamin och arginin är det perfekt efter ett träningspass.
80% vassle och 20% soja efter träningen bör fungera fin-fint!
Känner några proffs som faktiskt bara tar sojaisolat efter träningen och sedan en blandning 30 min senare tillsammans med kolisar.
Oj! Tackar för det snabba svaret. Skall testa och blanda snarast!
Tycker att din procentsats-lista var mycket intressant. Skulle gärna läsa mer om sånt där.
mvh
Gorby
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.