PDA

View Full Version : frågan lyder

lappenking
18-07-2002, 14:54
hallå.:naughty:

har en lite fråga här, Glutamin skulle man ta innan det vanliga proteine så att det inte gick till spillo (dvs så att kroppen tog upp allt) men är det inte så (rätta mig om jag har fel) att alla proteiner tas upp i tarmana och att det då inte borde spela någon roll vilken ordning det tas i efter som att det endå blandas i magsäcken?

har hört att all "mat" stannar i magsäcken i ca 45-90 min och att de då måste vara ett stort glapp på Glutaminet och proteinet eller?
:smash:
undrarr åzå vad det är som kan tas upp direkt i magsäcke förutom alkohol,vatten och glyckos (socker menar jag) eller vad det nu heter?

MVH Lappen:bpump:

z_bumbi
18-07-2002, 19:53
Originally posted by lappenking
har hört att all "mat" stannar i magsäcken i ca 45-90 min och att de då måste vara ett stort glapp på Glutaminet och proteinet eller?

Magens funktion är att bryta ner maten så att tarmarna sen kan suga åt sig näringen.
Dricker du glutamin i vatten så är det färdigt för vidare transport så det borde gå ganska snabbt att tömma ut det från magsäcken.

lappenking
18-07-2002, 21:51
Originally posted by z_bumbi

Dricker du glutamin i vatten så är det färdigt för vidare transport så det borde gå ganska snabbt att tömma ut det från magsäcken.

men tar inte vattnet upp i magsäcken och proteinet blir kvar?

MVH Lappen

emmzan
18-07-2002, 23:07
svar: nej

lappenking
19-07-2002, 14:35
OK

Men hur tas? proteinet upp i magsäcken åzå eller kommer vattnet med protein till tarmarna?

MVH Lappen:cheers:

emmzan
19-07-2002, 17:37
Protein och andra näringsämnen (kolhydrat, fetter) tas upp i tunntarmen. I magsäcken sker spjälkning...

Vatten tas främst upp i tjocktarmen...

lappenking
19-07-2002, 18:15
socker och glyckol tas väll upp direkt i magsäcken eller?

och vilket kommer först tjock eller tunntarmen.

kalla mig järna ovetande...

Mvh lappen:kickass:

Patte
19-07-2002, 18:22
Efter magsäckens nedre magmun (pylorus) börjar tunntarmarna (ileum). En vuxen människa har omkring 4 1/2 till 5 meter tunntarm. Första 20 cm av tunntarmen kallas för tolvfingertarmen (duodenum). Tolvfingertarmen övergår sedan i ett avsnitt på omkring en meter som kallas tomtarmen (jejunum). Resterande över 3 meter kallas allmänt för tunntarmar (ileum). Hela tunntarmens väggar är veckad och består utav tarmludd.
Tunntarmarna är upphängda i det sk. tarmkäxet (mesenteriet). Det är i tunntarmens första två delar, tolvfingertarmen och tomtarmen, den huvudsakliga upptagningen av näringsämnen sker. Födan är nu upplandad med galla och bukspott. Denna välling förs fram genom tarmen genom rytmiska muskelsammandragningar. Breder man ut tunntarmsväggen som är rikt veckad får man en total yta på ca 300 kvm. Tunntarmen bildar omkring 1/2 till 3 liter tarmsaft per dygn.

Vid övergången till tjocktarmen (colon), nedre delen av bukens högra sida, skjuter tunntarmen in en bit i tjocktarmen och bildar på så sätt en klaff som hindrar tjocktarmens innehåll att backa tillbaka in i tunntarmen. Precis nedanför tunntarmens ingångställe finner man blindtarmen (cecum) med dess maskformiga bihang (appendix).
I tjocktarmen tar kroppen i huvudsak upp vätska. Endast en liten del av näringsämnen resorberas inom tjocktarmen. Dessa näringsämnen tas i till största delen upp i tunntarmen. En stor del av denna vätska består utav tarmsaften tunntarmarna producerade. Tjocktarmen innehåller en riklig bakterieflora. En fjärdedel av avföringen består utav levande och döda bakterier. Tjocktarmens motorik är liten i jämförelse med tunntarmrnas rörelser.
Tjocktarmen är lite över en meter lång. Tjocktarmen har en uppåtgående del (colon ascendens) som vid leverns nedre kant böjer av (flexura dextra) i en tvärgående del (colon transversum). Vid mjälten böjer tjocktarmen av (flexura sinistra) i en nedåtgående del (colon descendens) för att i stora bäckenet övergå till den S-formade del som kallas sigmoideum. Avslutar tjocktarmen gör ändtarmen (rectum) i lilla bäckenet.
Tjocktarmen har breda veck (haustrum coli) som sammanbinds med en muskelsträng (tenia coli) som löper utmed större delen av tjocktarmen. Tjocktarmens uppåtgående, nedåtgående delar och ändtarmen ligger utanför bukhinnan. Dess tvärgående del ligger inom bukhinnan.

Vill du läsa hela texten finns den på http://www.rontgen.com/sida/annat/anabukor.html

z_bumbi
19-07-2002, 18:23
Mig veterligen tas det inte upp så mycket näringsämnen i magsäcken.

Ordningen på matens gång genom kroppen.

Munnen
Matstrupen
Övre magmunnen
Magsäcken
Nedre magmunnen
Tolvfingertarmen
Tunntarn
(Ungefär här sitter blindtarmen om man har den kvar)
Tjocktarm
Ändtarm

Om man är civilicerad kommer en toalett av någon typ här.

emmzan
19-07-2002, 18:48
Eller kan toalett också besökas om man exempelvis intagit för stora mängder spiritus och kroppen beslutar att köra en del i retur uppåt. Då öppnas övre magmunnens sphincter och mysiga prylar pressas upp i matstrupen (esophagus)...:em:

Magsäcken innehåller inte några absoberande celler, bara sekreterande sådana- ex. Huvudceller och Parietalceller... Dvs. inget tas upp i magsäcken, endast i tarmarna... Iallafall då det gäller djuren... :hbang:

cjs
19-07-2002, 20:26
Tarmsaft... mmmm nu blev jag genast sugen på lite Fun Light. :D

lappenking
19-07-2002, 22:04
Originally posted by emmzan
Magsäcken innehåller inte några absoberande celler, bara sekreterande :hbang:

vad betyder sekreterande?

och hur kommer alkohol och socker ut från magsäcken?

OBS tackar för alla svar MVH Lappen:em:

z_bumbi
19-07-2002, 22:08
>vad betyder sekreterande?

Avger sekret.

>och hur kommer alkohol och socker ut från magsäcken?

Det går ut genom magmunnen till tunntarmen där det tas upp.

lappenking
19-07-2002, 22:13
OK tackar så mycket då vet jag ......:booty: får nog börja läsa lite om insidan av kroppen åzå tror jag .,.,.,

varför kan ni så otroligt mycket eller hur kanske jag ska säga.,.,., är alla här pt eller?:hbang:

MVH Lappen

emmzan
19-07-2002, 22:19
Man får tacka för denna unika möjlighet att få förnya sina kunskaper inom digestionsfysiologin som man iofs läste för ca 1 månad sedan och tenterade då med gott resultat, men ändå glömt det mesta av...

Liten matspjälkningsskola:

Maten börjar brytas ner redan i munhålan (tuggning + diverse enzymer). Här spjäklas bl.a större kolhydrater ner till mindre "bitar" (dipeptider) av enzymet amylas.

I magsäcken fortsätter spjälkningen mhj enzymer. Här pH lågt pga saltsyreproducerande Parietalceller. Samtidigt finns här massa enzymer som arbetar optimalt i sura miljöer, dessa är ffa proteinspjälkande enzymer.
Då maten når magsäcken sker en rad reaktioner.

-Mkt fett ger utsöndring av CCK i tunntarmen som i sin tur gör att magsäckstömningen går långsammare, mer galla produceras (för att underlätta fettspjälkning) osv.

-Mkt proteiner gör att mer magsaft (som är surt) produceras, då detta når tunntarmen kommer bl.a Sekretin utsöndras som gör att magsäcken töms långsammare, bukspott och galla-produktionen ökar (neutraliserar födan) samt magsaftsproduktionen minskas.

-Mkt kolhydrat gör att bl.a GIP utsöndras (äv. pga fett). GIP ökar insulinutsöndring från pancreas samt minskar magsäckstömningen.

Protein, fetter och kolhydrat når i stor mängd tunntarmen i former som ej kan tas upp direkt av tarmepitelcellerna. Näringsämnena måste då spjälkas mera vilket sker mhj enzymer fr. bl.a pancreas, gallsalter fr. levern osv. Då spjäklas ämnena till sådana former som kan tas upp av tarmepitelet dvs. monosackarider (glucos, fructos), monopeptider, dipeptider och fria fettsyror etc.

Kuriosa: de cellerna som tar upp de färdigspjälkade ämnena använder inte dessa för sin egen metabolism. Istället använder de aminosyran GLUTAMIN för att själva få energi... Där ser man:D

emmzan
19-07-2002, 22:21
Lappen> PT? knappast... blivande veterinär dock... duger det?:hbang:

z_bumbi
19-07-2002, 23:45
>OK tackar så mycket då vet jag ......:booty: får nog börja läsa lite om insidan av kroppen åzå tror jag .,.,.,

Jag har för mig att matsmältningen ingick i biologin när jag gick på högstadiet, vet att det dyker upp i biologi B på gymnasiet. En kurs att läsa om man vill lära sig något om kroppen, dum som jag är/var gjorde jag inte det.

emmzan
20-07-2002, 10:46
Tja, själv gick jag tillbaka till gymnasielitteraturen (biologi b) då vi läste digestionsfysiologi i våras... Med lite tur skulle jag nog klarat tentan helt utan att läsa vår riktiga kurslitteratur...

Självklart läste jag (=idiot) mest i den svåra engelska boken som våra lektorer rekommenderat och fick sitta x antal timmar och försöka förstå vad skjutton författarna menade... Sen upptäckte jag att det mesta (och viktigaste) stod i gamla biologiboken.

Iochförsig tar inte den boken upp varken kornas eller hästarnas mer speciella digestion, men å andra sidan är vår kurslitteratur en human fysiologibok...

lappenking
21-07-2002, 11:12
Originally posted by emmzan
Lappen> PT? knappast... blivande veterinär dock... duger det?:hbang:

helt klart så länge kunskapen är där så.. :thumbup: ..
dessto värre läste jag inte något sådant på gymnasiet, Som snickare hade man ju inte det som prio ett...:naughty:

MVH Lappen:muscle:

emmzan
21-07-2002, 14:13
definitivt dags att skaffa dom kunskaperna nu då:D .

Bara å fråga på!

Sverker
25-07-2002, 08:04
det här är inte biologi utan kemi:)

Alkohol är det näringsämne som kan absorberas redan i magsäcken !

Alkoholen vandrar runt lite som den själv vill i kroppen eftersom den rent kemiskt rör sig lätt genom cellmembranen.

Att den blir användbar först när den kommer till levern är ju sedan en annan sak.

:)