View Full Version : Har läst...
Tjena alla!
Alla sa att man skulle läsa om näringslära och nu har jag gjort det och där står det att man inte behöver ta protein tillskot oavsett träning alltså om du springer eller styrketränar.
Jag hoppas att du inte tog Aftonbladets artikel ang. proteintillskott alltför seriöst ?
The Dwag
18-07-2002, 00:38
Originally posted by dimmor
Tjena alla!
Alla sa att man skulle läsa om näringslära och nu har jag gjort det och där står det att man inte behöver ta protein tillskot oavsett träning alltså om du springer eller styrketränar.
Nej helt rätt ! helsyn. motorolja typ SHELL HELIX är bäst för kroppen !
man BEHÖVER inte ta det heller, det är ju sant, går lika bra att få sit protein från maten
men det kan ju göra det enklare med pulver och kan säkert göra nån eller några procents skillnad med pulver efter träningen med
men att säga att man behöver det är fel och gör ingen större skillnad resultatsmässigt heller, tycker jag iaf
men antar dom flesta här tycker tvärtom=9
nä det var i nån näringslära bok som hette " vinnande mat"
Hej dimmor, konsten med det mesta här i livet är att lära sig så mycket som möjligt inom ett område för att själv kunna bilda sig en uppfattning om/inom detta område utifrån sin egen kunskap, erfarenhet och andras påverkan (deras kunskap, erfarenheter och synpunkter). Det finns oftast inget facit för sådana frågor som du ställde då de svar du kommer få bygger på många olika personers åsikter. Vad som sedan är rätt och fel för dig kan bara du avgöra.
Däremot kan jag rent generellt säga att t.ex proteintillskott är en smidig lösning för att få i sig större mängder protein snabbt och lätt. Antagligen skulle du kunna få likvärdiga resultat med enbart "mat" men då även med en ganska avsevärt större tidsåtgång. Och om man äter ca. 7-8ggr om dagen så kan det vara lite drygt att laga mat alla dessa mål (om man som mig är lat d.v.s. :D ).
/pez
Lite hjälp för att bilda sig en uppfattning. Anhängare av proteinpulver suger i sig nedanstående information med glädje. Kopierat från paulun.com
Vad studien gick ut på
Det finns teorier om att ett högt proteinintag skulle underlätta uppbyggnaden av muskelmassa. I denna studie valdes 66 olympiska roddare ut för att prova den teorin. De inledde en åtta veckors hård uppbyggnadsperiod och den ena gruppen gavs ett proteintillskott bestående av sojaprotein, medan den andra gruppen fick klara sig utan supplement. Proteingruppen fick 1,5 gram protein/kg kroppsvikt/dag utöver sin vanliga mat. I övrigt åt de identiskt med samma intag via kosten. Efter åtta veckor hade proteingruppen ökat 2,7 kg ren muskelmassa. De som inte fick tillskott gick bara upp 0,1 kg muskler i genomsnitt. Dessutom kunde inga biverkningar noteras vid det höga proteinintaget.
Vad detta betyder för dig
Denna studie har många brister och fel, vilket gör att man måste granska resultaten kritiskt. Trots det är det en av de få som publicerats på området och utgör därför ändå bland det bästa vi har. Jag efterlyser fler studier där man undersöker proteinintagets effekter på muskelbyggnaden. I denna studien användes roddare och kanske får man lite annorlunda resultat om vi undersöker kroppsbyggare, styrkelyftare och andra idrottare. Jag har dock ett par andra studier på området och jag lovar återkomma med dem.
Referens
Studies regarding the efficiency of supro isolated soy protein in olympic athletes. Dragan I et al. Rev Rom Physiol 29, 3-4, 63-70, 1992.
2,7 kg ren muskelmassa på två månader. KRAHAX HOST HARKEL! Måste ta o kika på deras sojapulver lite närmare. En annan semantisk notis: Efter åtta veckor hade proteingruppen ökat 2,7 kg ren muskelmassa. De som inte fick tillskott gick bara upp 0,1 kg muskler i genomsnitt. Ska man tolka det som att hela proteingruppen tillsammans gick upp 2.7kg medan de som inte käkade proteintillskottet snittade 0.1kg PER PERSON ? Så lågt kan väl ändå inte någon sjunka i formuleringen.
// EDIT
Ah, du hade med referensen ju...kanon, ska kolla på den.
:D lite för snabb att hugga? ;) Paulun säger ju att studien har sina brister och de semantiska bristerna är säkert i översättningen. Vi vet ju inget om förutsättningarna när roddarna började men 2,7 kg på 2 månader är väl ingen omöjlighet (även om det känns mycket) kolla på Bartoll han har lagt på sig 6,2 kg på ung 6 veckor och allt kan ju inte vara fett ;) Skämtåsido, det kan ju ha varit ett uppbyggnadsläger efter lång vila (som Bartolls ofrivilliga). Det hade varit kul om Paulun hade redovisat bristerna och förutsättningarna så man hade kunat bilda sig en uppfattning själv.
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.