PDA

View Full Version : GNC Produkt

mvda
07-10-2005, 21:34
Har endast tillgång till GNC affärer vad gäller kosttillskott och köpte för ett tag sedan Weight Gainer 1850 som innehåller följande:

Serving size 3 cups (400 g)
Kalorier 1490
Fett 3g
Kolhydrater 320g
Protein 50g

Jag har inte gått efter rekommenderade 400g serving eftersom jag ansåg detta vara på tok för mycket. Istället har jag tatt ungefär hälften av detta och blandat med lite EAS Whey Protein (ca 1g fett, 1.5g kolisar, 11 g protein)

Alltså får jag i mig ungefär 800 kalorier, 2,5g fett, 160 g kolisar, 35 g protein. Hur ser detta ut? Är det bra eller borde jag ändra något?

Jag väger 84 kg, är 189 cm lång och har som mål att lägga på mig massa men inte alltför mycket fett.

King Grub
07-10-2005, 21:51
160 gram kolhydrat vid ett tillfälle verkar nästan helt vansinnigt mycket om du inte sprungit en halvmara. :D Styrketräning är inte speciellt glykogentömmande - förbrukar du 50 gram kolhydrat under passet kan det inte finnas någon nytta med att fylla på med 160 gram efteråt. Dessutom är tarmens upptag av glukos begränsat till runt 1 gram per minut. Bättre ta runt 0.8-1 g per kilo kroppsvikt efter träning och sedan fördela resten på dagens övriga mål, fast då från vettiga, näringsrika källor.

mvda
07-10-2005, 22:13
160 gram kolhydrat vid ett tillfälle verkar nästan helt vansinnigt mycket om du inte sprungit en halvmara. :D Styrketräning är inte speciellt glykogentömmande - förbrukar du 50 gram kolhydrat under passet kan det inte finnas någon nytta med att fylla på med 160 gram efteråt. Dessutom är tarmens upptag av glukos begränsat till runt 1 gram per minut. Bättre ta runt 0.8-1 g per kilo kroppsvikt efter träning och sedan fördela resten på dagens övriga mål, fast då från vettiga, näringsrika källor.

Ojdå, kanske borde göra lite ändringar då. Tyckte att jag för ett bra tag sen läste att man skulle ta faktorn 1:4 (protein/kolhydrater) men det är väl säkert fel då.

Tycker du det borde vara bättre att istället köra på EAS Whey Protein och istället lägga till någon form av rena kolhydrater så blandningen blir runt 35 g protein, 85 g kolhydrater?

King Grub
07-10-2005, 22:15
runt 35 g protein, 85 g kolhydrater?

Det låter som en betydligt vettigare sammansättning.

Motsvarande mängd någon timme senare, i form av mat, ger lika stor anabol effekt som första dosen (om inte mer, eftersom proteinsyntesen stimuleras mer av essentiella aminosyror 1 h efter träning än direkt efter), så att dela upp den där kolhydratmängden på ett par mål i stället för en mastodontdrink är säkert att föredra.

mvda
07-10-2005, 22:22
Det låter som en betydligt vettigare sammansättning.

Motsvarande mängd någon timme senare, i form av mat, ger lika stor anabol effekt som första dosen (om inte mer, eftersom proteinsyntesen stimuleras mer av essentiella aminosyror 1 h efter träning än direkt efter), så att dela upp den där kolhydratmängden på ett par mål i stället för en mastodontdrink är säkert att föredra.

Tackar! Då kör jag på det, kanske inte så konstigt att gainern känts lite mängdig på sistone :em: