PDA

View Full Version : kreatin i kaffet

Achryl
07-10-2005, 18:23
brukar ta en kaffe innan träningen. kan man hälla kreatin i den eller förhindrar kaffet kreatinupptaget?

Sverker
07-10-2005, 18:33
Jag sakulle INTE hälla kreatin i kaffet.
Finns massor av olika syror i kaffet som kan angripa kreatinet.

Anca
08-10-2005, 08:42
Jag sakulle INTE hälla kreatin i kaffet.
Finns massor av olika syror i kaffet som kan angripa kreatinet.

Hur påverkar egentligen kaffe kreatin? Minskar bara kreatinets effekt eller kan det på något sätt vara skadligt när dessa syror angriper kreatinet? Finns dessa syror endast i kaffe eller är det i koffeinet i sig? Kan man i så fall ta koffeintabletter i kombination med kreatinet? Har för mig att i koffeintabletter är många av de syror som finns i kaffe bortrensat, men minns inte vart jag läst det...

Sverker
08-10-2005, 09:01
Alla kaffebönor rostas. Då bildas alla fina aromämnen i kaffe plus en miljon andra föreningar som är mer eller mindre aggresiva på andra ämnen som t e x C-vitamin/askorbinsyra.

Koffeinet i sig är inte aggresivt och påverkar inte kreatinet.

Söker du runt på Kolozzeum efter "kreatin+koffein" kommer du att hitta en del vetenskapliga abstrakt som tydligt visar att koffeinet motverkar kreatinets effekt på muskelarbetet.

Det är teorin. Praktiskt fungerar kaffe och kreatin för mig och för många andra på Kolozzeum ( så länge du inte blandar det i samma kopp :D ).

toreld
08-10-2005, 10:02
Men jag trodde att det hade med att koffein är vätskedrivande och på så sätt motverkar kreatinet.. Läste nån stans att det är bara att dricka lite mer vatten än vanligt för att kompensera ut det..

Tiefenmesser
10-10-2005, 16:00
brukar ta en kaffe innan träningen. kan man hälla kreatin i den eller förhindrar kaffet kreatinupptaget?
Du gillar inte kaffe va? :cool:

Tomten
10-10-2005, 16:39

Upptaget av kreatin blir ju bättre om man tar det med kolhydrater, varför ska du då dricka kaffe? Ta Kreatinet med maltodextrin och vatten.

edit: Och varför förstöra kaffe med kreatin?? :confused:

ivarzon
10-10-2005, 21:36
Skiten ska väl ändå blandas i magen?
Vilken skillnad är dte om du vevar ner det i kaffet och sveper, eller om du blandar det i vatten och dricker och sen häller i dig i en kopp kaffe?

//Martin

Tiefenmesser
10-10-2005, 21:40
Skiten ska väl ändå blandas i magen?
Vilken skillnad är dte om du vevar ner det i kaffet och sveper, eller om du blandar det i vatten och dricker och sen häller i dig i en kopp kaffe?

//Martin
Kaffe är gott och ska njutas? Annars kan man ta en sked snabbkaffe och blanda med kreatinet och kallt vatten och svepa. Går fortare när man inte behöver vänta på att det ska svalna *spy*

Man måste ju inte vara tokmacho jämt. Kaffe är bra. Man kan njuta av det mycket utan att bli fet. Så då njuter man;)