PDA

View Full Version : När ska man ta Vassleprotein?

Runningman
05-10-2005, 21:43
Jag har precis hittat till det här forumet,och det verkar som att det är betydligt fler som skriver här än på Hälso.info forumet,så jag ställer min fråga här.

När man läser info texten om vassleprotein från olika tillverkare,så skriver dom ofta att vassleprotein är lämpligt både att ta direkt på morgonen och som mellan mål. Jag använder mig av WHEY 80 pulver.Det tycks råda delade meningar om när man ska ta vassleprotein. Vissa säger att det går lika bra att ta vassleprotein när som hellst under dagen,medan andra säger att det endast ger en minimal effekt och att man endast ska använda Kasein protein vid alla andra tillfällen.

Efter vad jag har förstått så är vassleprotein ett snabbt protein som lämpar sig bäst att ta direkt efter träning gärna då med snabba kolhydrater. Skriver tillverkarna att man ska ta vassleprotein spritt under hela dagen bara för att dom ska kunna sälja mer? Ska man endast ta vassleprotein i samband med träning?

Är det bortkastade pengar och slöseri att ta vassleprotein som mellanmål?

King Grub
05-10-2005, 21:53
Nej, det är inte slöseri, men det är ett sämre val än ett långsamt protein (dvs kaseinpulver eller... mat). Vassle ger sämre proteinbalans än långsamt protein som måltidsprotein och passar egentligen bara i samband med träning (kasein ger som exempel bättre proteinbalans) men tycker man det är smidigt går det att använda vassle som måltidsprotein också - dess anabola egenskaper förstärks tillsammans med kolhydrat och fett.

Runningman
06-10-2005, 15:23
OK,tack för svaret.

Det var väl ungefär som jag trodde då.Det är lite synd bara att Kasein protein är så mycket dyrare än vassleprotein,för att annars så vore det inte så mycket att resonera över.

Börje H
06-10-2005, 15:32
Nej, det är inte slöseri, men det är ett sämre val än ett långsamt protein (dvs kaseinpulver eller... mat).
Många frågor handlar ju om just denna frågeställning vassle vs kasein. Väldigt många glömmer ju bort aspekten med just mat. Det är väl inte ofta det enda man stoppar i käften är torrt vasslepuler eller kaseidito. Förmodligen är den praktiska skillnaden försvinnande liten. Blandar man sitt vassleprotein i mjölk, yogurt eller nått annat gott så blir det minst lika bra. Sen kan man ju undra varför i hela friden skall man köra pulver som mellanmål?? Det mättar betydligt bättre med nån macka med skinka, keso eller annat smarrigt.