View Full Version : Arakidonsyra, fungerar det?
muddafrikka
05-10-2005, 13:14
Fungerar Arakidonsyra/arachidonic acid som kosttillskott?
Det har enligt marknadsföringen skett en hel del forskning om det, och det låter väldigt intressant.. Ska tydligen vara väldigt hypat i USA!
was approved a U.S. Patent on January 11, 2005 (# 6,841,573) for the purpose of increasing muscle mass in humans.
Finns en hel del om det, det enda kosttillskottet jag känner till som innehåller arakidonsyra är X Factor.. som är jävligt dyrt! Verkar inte finnas något sätt att få i sig mycket av den på annan väg än kosttillskott och att äta väldiga mängder Omega 6 *grr* Fast jag läste på någon inte så trovärdig sida på internet att man skulle kunna beställa det från Apoteket för 150 kr / liter..
(http://www.shenet.se/ravaror/arakidonsyra.html)
Så, vad säger ni? Är det värt att testa? Forskning?
muddafrikka
05-10-2005, 19:07
Glöm att köpa via Apoteket, det var tydligen en helt annan fettsyra, det stod fel på sidan.
Runda Grodan
05-10-2005, 19:15
Glöm att köpa via Apoteket, det var tydligen en helt annan fettsyra, det stod fel på sidan.
Har du kontaktat apoteket?
Forskningen går framåt. Jag har aldrig tidigare hört att arakidonsyra skall vara anabolt på något sätt. Jag får lära mig.
Däremot har jag arbetat med olika preparat med arakidonsyra men då är det för prematurbarn :( Dessa behöver fettsyran för att kunna bygga upp hjärnan och nervvävnaden .
Fettsyran finns knapp i vegetabiliska livsmedel och mycket sparsamt i kött och ägg. Den rikaste naturliga källan är svinlever med 0.4 % arakidonsyra vilket är 15 % av det totala fettet i svinlever.
Köper du tillskottet måste du veta att fettsyran är EXTREMT känslig, mycket känsligare än t e x fiskolja så förvara den kalt och mörkt.
Ninjasmurf
05-10-2005, 19:20
From Wikipedia, the free encyclopedia.
Arachidonic acid is a polyunsaturated fatty acid with twenty carbons and four cis double bonds, the first at the omega-6 position (20:4n-6). The double bonds are the source of its flexibility and give it the capacity to react with an oxygen molecule. Arachidonic acid is also known as 5,8,11,14-Eicosatetraenoic acid, (all Z).
It is present in the membranes of the body's cells, and is highly enriched in the brain. It is a precursor in the production of eicosanoids: the prostaglandins, thromboxanes, prostacyclin and the leukotrienes.
Arachidonic acid is one of the essential fatty acids required by most mammals. Some mammals lack the ability to—or have a very limited capacity to—convert linoleic acid into arachidonic acid, making it an essential part of their diet. Since little or no arachidonic acid is found in plants, such animals are obligatory carnivores; the cat is a common example.
Visst Ninjasmurf. Arakidonsyra är den sista i kedjan av Omega-6-fettsyrorna och är utgångsmaterial för olika prostaglandiner.
Jag skulle lägga pengarna på GLA/jättenattljusolja för att själv kunna bilda arakidonsyran från just GLA...men det är jag :em:
Ninjasmurf
05-10-2005, 19:29
Visst Ninjasmurf. Arakidonsyra är den sista i kedjan av Omega-6-fettsyrorna och är utgångsmaterial för olika prostaglandiner.
Jag skulle lägga pengarna på GLA/jättenattljusolja för att själv kunna bilda arakidonsyran från just GLA...men det är jag :em:
la upp texten mest för att nån av dom mer kemiskt kunniga här skulle kunna svara/förklara...
kan tänka mig att dom fått idé till muskelbyggetillskott från "Prostaglandins have a wide variety of actions but most cause muscular constriction and mediate inflammation. Other effects include calcium movement, hormone regulation and cell growth control.
muddafrikka
05-10-2005, 23:54
Hur skulle du själv kunna bilda arakidonsyra från Omega 6?
Grejen är den att (om det nu visar sig säkert att använda den) det är så jävla dyrt.. följer man deras doseringsrekommendationer så kostar en 50-dagarscykel närmare hundra dollar! -- vilket är långt mer än jag har råd att lägga på träning. Så jag är extremt intresserad av alternativa sätt att få tag på arakidonsyra!
muddafrikka
06-10-2005, 00:09
Och förresten, Sverker, du som verkar ha koll på det här.. Kan ett tillskott av arakidonsyra vara skadligt eller farligt på något sätt?
Den rekommenderade dosen är 750 - 1'000 mg om dagen..
Det enda jag har läst som eventuellt kan innebära problem var någon mupp som pratade om syra/basbalansen i kroppen och att man borde få i sig så lite arakidonsyra som möjligt *screwy*
Hur skulle du själv kunna bilda arakidonsyra från Omega 6?
Grejen är den att (om det nu visar sig säkert att använda den) det är så jävla dyrt.. följer man deras doseringsrekommendationer så kostar en 50-dagarscykel närmare hundra dollar! -- vilket är långt mer än jag har råd att lägga på träning. Så jag är extremt intresserad av alternativa sätt att få tag på arakidonsyra!
Du tillverkar arakidonsyra själv i kroppen.
Linolsyra-> GLA ( gamma linolensyra m h a enzymet delta-6-desaturas ) -> Di-h-linolensyra -> arakidonsyra -> olika prostaglandiner.
Det första steget i denna kedja är begränsande, omvandlingen av linolsyra till GLA.
Men det är inte alls säkert att GLA kommer att höja dina nivåer av arakidonsyra ÖVER den naturliga nivån i kroppen. Det är uppenbart att tillverkaren vill att du överladdar kroppen med arakidonsyra eftersom du skall ta 1 gram per dag. Plocka gärna fram de referenser som tillverkaren så blir det lättare att få ut vad de vill uppnå.
Giftigt med 1 g arakidonsyra ? Nää... det är som vilken fleromättad fettsyra som helst i det avseendet.
Självklart är den dyr :D Det är ju ett rent preparat av en fleromättad fyttsyra, de kosta pengar och summan verkar rimlig.
muddafrikka
06-10-2005, 15:05
Enligt "A human dietary arachidonic acid supplementation study conducted in a metabolic research unit: rationale and design. Lipids 32:415-20" så får man genom en genomsnittlig västerländsk diet i sig ungefär 230 mg arakidonsyra dagligen. Då låter 750 - 1'000 extra inte som någon overkill.. Kanske kan man köra på 500, men jag skulle inte vilja kompromissa mer än så!
Sverker förresten, har du någon aning om varför man ska cykla det om det är utan hälsorisker att ta extratillskott av arakidonsyra? Om vi nu inte får i oss tillräckligt av den genom en vanlig diet så kan det väl inte ge mycket högre effektivitet att cykla det.. right?
muddafrikka
06-10-2005, 20:16
Men det är inte alls säkert att GLA kommer att höja dina nivåer av arakidonsyra ÖVER den naturliga nivån i kroppen. Det är uppenbart att tillverkaren vill att du överladdar kroppen med arakidonsyra eftersom du skall ta 1 gram per dag. Plocka gärna fram de referenser som tillverkaren så blir det lättare att få ut vad de vill uppnå.
Jaså, tror du inte att kroppen "vill" ha högre arakidonsyrenivåer än den har? Det vore lite konstigt eftersom nivån är lägre hos tränande individer..
Giftigt med 1 g arakidonsyra ? Nää... det är som vilken fleromättad fettsyra som helst i det avseendet.
Okej. Det sägs dock att den skall höja nivåerna av dåligt kolesterol, men inte förrän i det absoluta slutet av 50-dagarscykeln, och att det är därför man cyklar.
Självklart är den dyr :D Det är ju ett rent preparat av en fleromättad fyttsyra, de kosta pengar och summan verkar rimlig.
Jaså, så du tror att det är dödfött att försöka köpa billigare via grossister?
Här har jag skrivit lite om Omega-6 och Omega-3:
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=6278
Verkar ju rimligt att cykla arakidonsyran eftersom den troligen "dödar" effekten av Omega-3.
muddafrikka
09-10-2005, 22:59
Här har jag skrivit lite om Omega-6 och Omega-3:
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=6278
Verkar ju rimligt att cykla arakidonsyran eftersom den troligen "dödar" effekten av Omega-3.
Japp, det verkar stämma. Problemet är bara priset.. Måste man dessutom importera det från amerikanska butiker så blir det ju riktigt jävla dyrt!
Tror du inte att det går att fixa på något sätt billigare än +$100 för 25 gram?
Tror du inte att det går att fixa på något sätt billigare än +$100 för 25 gram?
800:- för 25 g. Räcker i en månad vad jag förstod av din text.
Låter billigt. Kan knappast vara en helt ren produkt. Troligen naturligt blandad med andra fetter :confused:
1. Jag kan inget om arakidonsyra och muskeltillväxt.
2. Det ser ut svårt ut att få det billigare.
muddafrikka
11-10-2005, 16:05
800:- för 25 g. Räcker i en månad vad jag förstod av din text.
Låter billigt. Kan knappast vara en helt ren produkt. Troligen naturligt blandad med andra fetter :confused:
1. Jag kan inget om arakidonsyra och muskeltillväxt.
2. Det ser ut svårt ut att få det billigare.
Jag skrev faktiskt fel, runt 40 dollar kostar en burk, 100 kapslar á 250 mg arakidonsyra. Så du menar att de ljuger, det är rätt vanligt va?
Eller är det bara en myt från högprofilmärken?
Berätta vad kapslarna innehåller !
Snakeyes
12-10-2005, 20:07
Det finns en bra teknisk utläggning kring hur Arakidonsyra främjar muskeltillväxt från den person som står bakom X-factor om man googlar runt lite.
Det finns även positiv feedback som är mer eller mindre oberoende (kan hittas om man googlar runt lite).
The bottom line verkar vara att det fungerar rätt hyfsat om man använder den rekommenderade dosen i två månader och under tiden minimerar sitt intag av sådant som hämnar inflammation i kroppen (vissa andra fettsyror t ex).
Men det måste finnas någon mekanism bakom :confused:
Vilken ?
Snakeyes
12-10-2005, 20:27
Men det måste finnas någon mekanism bakom :confused:
Vilken ?
Googla efter "Arachidonic Acid and Site-Specific Muscle Growth"
Så är vi inne på att fettsyran stimulerar hormonsvaret från olika anabola hormon. Det var ju bra.
Frågan blir ju sedan ifall mer är bättre ?
Går det att höja känsligheten för receptorerna genom att äta mer arakidonsyra.
muddafrikka
13-10-2005, 19:48
Så är vi inne på att fettsyran stimulerar hormonsvaret från olika anabola hormon. Det var ju bra.
Frågan blir ju sedan ifall mer är bättre ?
Går det att höja känsligheten för receptorerna genom att äta mer arakidonsyra.
Resonemanget i marknadsföringen går så här:
" 1) Prostaglandins are the very core stimulators of protein synthesis following exercise.
2) The synthesis of prostaglandins is dependent on levels of available arachidonic acid.
3) The body stores arachidonic acid in muscle tissue, not active prostaglandins.
4) Arachidonic acid is released from the outer phospholipid layer of muscle cells during the stretching caused by exercise. Once freed, it is rapidly converted to active prostaglandins.
5) Exercise lowers the levels of arachidonic acid in muscle tissue.
6) Consuming higher than normal levels of arachidonic acid will result in the greater retention of this fatty acid in body tissues, which should markedly enhance the output of anabolic prostaglandins in response to physical exercise."
Studierna de hänvisar till är:
"1 Reduced arachidonate in serum phospholipids and cholesterol esters associated with vegetarian diets in humans. Phinney et al. AM. J. Clin. Nutr. 51:385-92
2 Contribution of meat fat to dietary arachidonic acid. Li, Ng, Mann, Sinclair. Lipids 1998 33(4):437-40
3A human dietary arachidonic acid supplementation study conducted in a metabolic research unit: rationale and design. Lipids 32:415-20
4 Goodman & Gilman's The Phamacological Basis of Therpeutics. Ninth Edition. Joel G. Hardman, Alfred Goodman Gilman, Lee E. Limbird. 1996 The McGraw-Hill Companies
5 Stretch-induced prostaglandins and protein turnover in cultured skeletal muscle. Vandenburgh et al. Am J Physiol 1990 v.259 pg.C232-40
6 Arachidonic acid, Prostaglandin E2 and F2a Influence Rates of Protein Synthesis in Skeletal and Cardiac Muscle. Rodemann, Goldberg. J. Biol. Chem. 257(4) 1632-8 1982
7 The possible involvement of prostaglandin F2 alpha in the stimulation of muscle protein synthesis by insulin. Biochem Biophys Res Commun. 1983 Nov 15;116(3):1084-90.
8 The influence of changes in tension on protein synthesis and prostaglandin release in isolated rabbit muscles. Palmer RM, Reeds PJ Biochem J 1983 Sep 15;214(3):1011-4
9Arachidonic acid, Prostaglandin E2 and F2a Influence Rates of Protein Synthesis in Skeletal and Cardiac Muscle. Rodemann, Goldberg. J. Biol. Chem. 257(4) 1632-8 1982
10 Effect of ibuprofen and acetaminophen on postexercise muscle protein synthesis. Trappe, White et al. Am J Physiol Endocrinol Metab. 2002 Mar;282(3):E551-6.
11 Mechanism of acetaminophen inhibition of cyclooxygenase isoforms. Ouellet M, Percival MD. Arch Biochem Biophys 2001 Mar 15;387(2):273-80
12 Inhibition of cyclooxygenase-1 and -2 by R(-)- and S(+)-ibuprofen. Boneberg EM, Zou MH, Ullrich V. J Clin Pharmacol 1996 Dec;36(12 Suppl):16S-19S
13 Skeletal muscle PGF(2)(alpha) and PGE(2) in response to eccentric resistance exercise: influence of ibuprofen acetaminophen. Trappe, White et al. J Clin Endocrinol Metab. 2001 Oct;86(10):5067-70. "
Jag har sökt igenom referenslistan. Arakidonsyra kallar jag AA i sammanställningen.
Ref 1 visar att vegetarianer har lägre halter av AA i blodet.
Ref 2. Anger mängden i kosten.
Ref 3. Visar på effekter av AA på blodfetterna.
Ref 4 är ju en hel publikation. Den kommer jag inte åt.
Ref 5. Anger att prostaglandin PGE2 och PGF2 är med och styr proteinsyntesen ( i provrör ). Anger inte ifall det går att påverka proteinsyntesen med mer AA ?
Ref 6. Visar att AA ökar proteinnedbrytningen på råtta ?
Ref 7. Nu börjar vi närma oss. På kanin kan AA öka bildandet av PGF2 vilket i sin tur ökar proteinsyntesen.
Ref 8 visar att stretchade kaninmuskler får ökade mängd PGF2 och ökad proteinsyntes. Finns dock ingen koppling till mängden AA.
Ref 9 är samma som Ref 6 ?
Ref 10 är ju intressant. Handlar om att smärtstillande läkemedel sänker proteinsyntesen. Dock ingen koppling till AA.
Ref 11. Visar att smärtstillande läkemedel, NSAID, påverkar bildandet av prostaglandiner. Det här ligger dock utanför mitt kunskapsområde så jag är lite osäker, men artikeln är inte kopplad till AA.
Ref 12 är mycket snarlik Ref 11. Ingen koppling till AA.
Ref 13 är lite intressant. Visar att smärtstillande påverkar proteinsyntesen negativt.hos tränande. Dock ingen koppling till AA.
Summa: Inget som övertygar mig om att arakidonsyra är possitivt för muskeluppbyggandet :(
Sverker - du är en sannskyldig klippa med din kompetens. Jag lär mig saker hela tiden här på Kolozzeum...
allan
muddafrikka
24-11-2005, 20:18
Eftersom att det är lite si och så med länkning så får jag dra till med citat i stället.
Resonemanget nedan går hur som helst ut på att arakidonsyra stimulerar produktionen av PGF-2.
PGF-2 skall vara anabolt:
Many studies have demonstrated an anabolic effect of PGF2 in skeletal muscles of both humans and animals. Paradoxically, PGF2 usage is still reserved to a bodybuilding elite and no one is willing to
divulge the precious secret edge. One of the most remarkable effects of PGF2 is that it mediates the
major part of the anabolic effects of insulin. By using PGF2, you can use far less insulin and get a
far stronger muscle building effect.
Arakidonsyra skall stimulera PGF2a-produktion:
Endogenous production from Arachidonic Acid
Prostaglandins (PGs) are not stored in the tissues of your body. PGs are produced in response to some physiological trigger. The starting material for PG synthesis are unsaturated fatty acids that have 20 carbon structures. The fatty acid that is used to make PGF2a is arachidonic acid.
PGF2a:s roll i hypertrofi:
The Role of PGF2a in Muscle Growth
After that brief introduction into prostaglandins, we can now begin to discuss more specifically the role of prostaglandins in muscle growth. In a nutshell, mechanical stimulation (i.e. intermittent stretch) results in the production and efflux of two prostaglandins, PGE2 and PGF2a. PGE2 increases protein degradation where as PGF2a increases protein synthesis. Muscle hypertrophy is usually achieved by an increase in protein synthesis as well as a proportionately smaller increase in degradation. The simultaneous release of both PGE2 and PGF2a creates this condition.
It is well known that mechanical stretch, without any electrical activity, is sufficient to induce muscle hypertrophy. Recent studies have shown that the mechanism by which mechanical stretch leads to prostaglandin production and ultimately muscle growth, involves G proteins embedded in the cell membrane. These G proteins increase the amount of cyclo-oxygenase, the enzyme responsible for making prostaglandins from arachidonic acid. Skeletal muscle cyclooxygenase generates PGE2 and PGF2 alpha at a ratio approximately equal to one.
The exact mechanism by which PGF2a increases protein synthesis is not entirely clear. That’s just a spineless way of saying, "I don’t know the exact answer to that!" We are free to speculate though. It may involve short phase protein synthesis and/or long phase protein synthesis.
2 phases of protein synthesis Modulation
Modulation of protein synthesis rates occurs at two levels, the short phase and the long phase. The short phase alteration in protein synthesis rates occurs by altering the activity of existing ribosomes and/or eukaryotic initiation factors (eIFs). This happens within minutes of the appropriate physiological trigger. The long phase modulation of protein synthesis happens by way of increasing the number of myonuclei. This mechanism involves hormones and growth factors such as HGH and IGF-1 bringing about the activation of myogenic stem cells. This can take several days to effect protein synthesis rates. This is a simplified view but for our purposes it is sufficient.
The role of PGF2a in short phase protein synthesis in muscle tissue is speculative at best. In non-muscle tissue, prostaglandins effect calcium fluxes, plasma membrane ionic channel activities, and cyclic nucleotide levels. All of which are important regulators of protein synthesis rates in muscle. PGF2a has been shown to interact with the S6 small ribosomal subunit, increasing its potential to form the ribosomal initiation complex with the large subunits. It is also plausible that PGF2a may effect the activity of eIFs.
Initiation of translation (the binding of mRNA to the ribosomal pre-initiation complex) requires group 4 eukaryotic initiation factors (eIFs). These initiation factors interact with the mRNA in such a way that makes translation (the construction of new proteins from the mRNA strand) possible. Two eIFs, called eIF4A and eIF4B, act in concert to unwind the mRNA strand. Another one called eIF4E binds to what is called the "cap region" and is important for controlling which mRNA strands are translated and also for stabilization of the mRNA strand. Finally, eIF4G is a large polypeptide that acts as a scaffold or framework around which all of these initiation factors and the mRNA and ribosome can be kept in place and proper orientation for translation. There is yet no direct evidence to confirm that PGF2a works through this mechanism however.
Long term modulation of protein synthesis involves the activation of myogenic stem cells or satellite cells. If you recall, when a muscle is stretched it not only produces PGF2a, but also PGE2. PGE2 is a potent inducer of satellite cell proliferation and fusion. This is how existing muscle cells increase the number of nuclei they contain. This is important because in order for a muscle to grow rapidly, it must produce more mRNA. This is done in the nucleus of the muscle cell. The more nuclei you have, the more mRNA you can produce. Within the cell, prostaglandins may also be involved in regulating the number of ribosomes. This could have long term implications on growth and development as well as stretch induced hypertrophy.
Eftersom att artikeln handlar om PGF2 i allmänhet så handlar källorna om lite annat också, men för att inte råka missa något så postar jag alla:
Arntzen KJ, Brekke OL, Vatten L, Austgulen R Reduced production of PGE2 and PGF2 alpha from decidual cell cultures supplemented with N-3 polyunsaturated fatty acids. Prostaglandins Other Lipid Mediat 1998 Jun;56(2-3):183-95
Chan AC, Allen CE, Hegarty PV. The effects of vitamin E depletion and repletion on prostaglandin synthesis in semitendinosus muscle of young rabbits. J Nutr 1980 Jan;110(1):66-73
Chromiak JA, Vandenburgh HH. Mechanical stimulation of skeletal muscle cells mitigates glucocorticoid-induced decreases in prostaglandin production and prostaglandin synthase activity. J Cell Physiol 1994 Jun;159(3):407-14
Gregory R. Adams & Samuel A. McCue. Localized infusion of IGF-I results in skeletal muscle hypertrophy in rats. Journal of Applied Physiology 84(5): 1716-1722, 1998
Marshall LA, Szczesniewski A, Johnston PV. Dietary alpha-linolenic acid and prostaglandin synthesis: a time course study. Am J Clin Nutr 1983 Dec;38(6):895-900
Marshall LA, Johnston PV Modulation of tissue prostaglandin synthesizing capacity by increased ratios of dietary alpha-linolenic acid to linoleic acid. Lipids 1982 Dec;17(12):905-13
Nasjletti A, Erman A, Cagen LM, Brooks DP, Crofton JT, Share L, Baer PG High potassium intake selectively increases urinary PGF2 alpha excretion in the rat. Am J Physiol 1985 Mar;248(3 Pt 2):F382-8
Olomu JM, Baracos VE. Prostaglandin synthesis and fatty acid composition of phospholipids and triglycerides in skeletal muscle of chicks fed combinations of flaxseed oil and animal tallow. Lipids 1991 Sep;26(9):743-9
Palmer RM. Prostaglandins and the control of muscle protein synthesis and degradation. Prostaglandins Leukot Essent Fatty Acids. 1990 Feb;39(2):95-104
Sadoshima J, Izumo S. The cellular and molecular response of cardiac myocytes to mechanical stress. Annu Rev Physiol 1997;59:551-71
Sadoshima J, Izumo S. Mechanical stretch rapidly activates multiple signal transduction pathways in cardiac myocytes: potential involvement of an autocrine/paracrine mechanism. EMBO J 1993 Apr;12(4):1681-92
Southorn BG, Palmer RM Inhibitors of phospholipase A2 block the stimulation of protein synthesis by insulin in L6 myoblasts. Biochem J. 1990 Sep 15;270(3):737-9.
Thompson MG, Palmer RM Signaling pathways regulating protein turnover in skeletal muscle. Cell Signal. 1998 Jan;10(1):1-11.
Vandenburgh HH, Shansky J, Solerssi R, Chromiak J. Mechanical stimulation of skeletal muscle increases prostaglandin F2 alpha production, cyclooxygenase activity, and cell growth by a pertussis toxin sensitive mechanism. J Cell Physiol 1995 May;163(2):285-94
Wasner HK, Salge U, Gebel M. The endogenous cyclic AMP antagonist, cyclic PIP: its ubiquity, hormone-stimulated synthesis and identification as prostaglandylinositol cyclic phosphate. Acta Diabetol 1993;30(4):220-32
Det finns ingen tvekan om att arakidonsyra behövs för att bilda PE2 och att PE2 har possitiv effekt på proteinsyntesen.
Men länken här:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=PubMed&list_uids=7706373&dopt=Abstract
...berättar bara att aktivitet ökar bildandet av PE2. Det står inget om att arakidonsyra skulle gå in och påverka någonstans.
Den här:
Palmer RM. Prostaglandins and the control of muscle protein synthesis and degradation. Prostaglandins Leukot Essent Fatty Acids. 1990 Feb;39(2):95-104
..kommer inte jag som vanlig dödlig åt.
Den här var rätt bra:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=pubmed&dopt=Abstract&list_uids=1762521&query_hl=11
...intressant och publicerad i Lipids som ges ut av American Oil Chemists Society :thumbup: ...men inget om arakidonsyra och muskelsyntes.
Ulf A Big
25-11-2005, 21:51
Fleromättade fettsyror påverkar(triggar)de androgena receptorerna kraftfullt....
Men en ipren tar bort triggningen
EiseltUK
25-11-2005, 23:37
Delta 6 desaturas hämmas av insulin så det enklaste sättet att öka kroppens egna produktion vore nog att undvika överflöd av kolisar.
/ Henrik
Läskigt, har ordet "kolisar" spritt sig till företagen också?
muddafrikka
27-11-2005, 23:30
Det finns ingen tvekan om att arakidonsyra behövs för att bilda PE2 och att PE2 har possitiv effekt på proteinsyntesen.
Om nu AA spelar en central roll i bildandet av PE2 som är anabolt, så är det väl inte (med all extremt positiv feedback) ett allt för långsökt antagande att AA är ett anabolt kosttillskott?
Eftersom de flesta forum tillhör butiker så tror jag inte att jag får länka till det, men han som står bakom X Factor lät 25 forummedlemmar på ett stort BB-forum testa det. Alla som faktiskt gjorde journaler av det visade helt sjuka ökningar för att vara ett lagligt preparat. Sök på X Factor Trial Log Summary om du vill veta mer. Fast jag vet dels inte hur trovärdigt det är, är inte gammal nog för att veta om det här bara är en hype som det blir vid varje nytt tillskott..
muddafrikka
27-11-2005, 23:34
X Factor Trial Log Summary
Better make that "X Factor Trial Summaries"!
EiseltUK
30-11-2005, 13:25
Jag skrev faktiskt fel, runt 40 dollar kostar en burk, 100 kapslar á 250 mg arakidonsyra. Så du menar att de ljuger, det är rätt vanligt va?
Eller är det bara en myt från högprofilmärken?
Jag kan fixa en olja med en kombination av 20 % arakidonsyra + 10 % gamma linolensyra.
Motsvarande mängd enligt den amerikanska produkten ovan skulle kosta ca 1000 kr.
Minsta order är 100 kg.
/ Henrik
muddafrikka
30-11-2005, 18:41
Jag kan fixa en olja med en kombination av 20 % arakidonsyra + 10 % gamma linolensyra.
Motsvarande mängd enligt den amerikanska produkten ovan skulle kosta ca 1000 kr.
Minsta order är 100 kg.
/ Henrik
Oj, nu blev jag intresserad!
100 kg är visserligen en del.. men det kan man nog allt dra ihop ett gäng på!
Pris? Och vad är det övriga innehållet för något?
EiseltUK
30-11-2005, 21:23
Oj, nu blev jag intresserad!
100 kg är visserligen en del.. men det kan man nog allt dra ihop ett gäng på!
Pris? Och vad är det övriga innehållet för något?
Totalpriset hamnar på ca 600,000 kr för 100 kg vilket alltså ger 20 kg arikidonsyra = 30,000 kr / kg = 30 kr / gr ren AA.
Oljan innehåller även GLA som omvandlas till PGE1 som kontrollerar COX2 som gör AA inflammatoriskt. Jag vet inte om det skulle kunna ha negativ effekt på proteinsyntesen? Kanske effekten ligger just i PGE2s inflammatoriska effekt?
/ Henrik
muddafrikka
30-11-2005, 23:54
Totalpriset hamnar på ca 600,000 kr för 100 kg vilket alltså ger 20 kg arikidonsyra = 30,000 kr / kg = 30 kr / gr ren AA.
Oljan innehåller även GLA som omvandlas till PGE1 som kontrollerar COX2 som gör AA inflammatoriskt. Jag vet inte om det skulle kunna ha negativ effekt på proteinsyntesen? Kanske effekten ligger just i PGE2s inflammatoriska effekt?
/ Henrik
Ööööööhh.. 600'000 .. .. jag tror jag räknade lite skevt där förut :D
ANINGEN out of my league :) Däremot, vet du hur det ligger till med patent?
Om ni kan sälja arakidonsyra i Sverige utan att bryta någon patentlag så tycker jag definitivt att ni borde satsa på det. Bill från Molecular Nutrition övergav hela sitt sortiment för att satsa så hårt han kunde på X Factor, och det har vad jag fattat blivit en succé.
Och förresten, ja, effekten ligger i PGE2s inflammatoriska effekt. Jag antar det eftersom att man inte får någon anabol effekt av X Factor (eller träning över huvud taget) om man går på antiinflammatoriska preparat (vissa värktabletter, typ ipren).
Ulf A Big
02-12-2005, 14:59
Rött kött innehåller rikligt med arakidonsyra det blir säkert billigare än att köpa ett renodlat preparat.
http://info.ki.se/research/professors/article_se.html?ID=67&Area=Medicin
Det jag läst igenom på företagets hemsida var utomordentligt svagt, lägg till Sverkers insats i att plöja studier. Vad jag däremot vet om prostaglandiners omsättning stödjer hypotesen att Arakidonsyra skulla kunna ha en märkbar effekt vid träning.
Jag har mejlat min proteinlangare och bett honom ta in, vi får se - i så fall lovar jag att testa och återkomma med en självstudie.
Lizard
muddafrikka
03-12-2005, 02:02
Rött kött innehåller rikligt med arakidonsyra det blir säkert billigare än att köpa ett renodlat preparat.
http://info.ki.se/research/professors/article_se.html?ID=67&Area=Medicin
Knappast billigare. Vissa typer av lever är det livsmedlet som innehåller mest arakidonsyra, och man skulle behöva äta typ 300 g om dagen, minst, för att uppnå den rekommenderade dagliga dosen. Jag läste att lever innehåller mångdubbelt så hög andel arakidonsyra än vanligt rött kött.
Det jag läst igenom på företagets hemsida var utomordentligt svagt, lägg till Sverkers insats i att plöja studier. Vad jag däremot vet om prostaglandiners omsättning stödjer hypotesen att Arakidonsyra skulla kunna ha en märkbar effekt vid träning.
Jag har mejlat min proteinlangare och bett honom ta in, vi får se - i så fall lovar jag att testa och återkomma med en självstudie.
Fortfarande, även om det inte enligt marknadsföringens studier är bevisat att det har en effekt, så verkar det rätt rimligt att ett tillskott av arakidonsyra ger mer prostaglandiner med tanke på den grymt positiva responsen på bb.coms forum. Inte sant?
Skall bli intressant att följa din självstudie! Vem är det du köper av?
Fortfarande, även om det inte enligt marknadsföringens studier är bevisat att det har en effekt, så verkar det rätt rimligt att ett tillskott av arakidonsyra ger mer prostaglandiner med tanke på den grymt positiva responsen på bb.coms forum. Inte sant?
Skall bli intressant att följa din självstudie! Vem är det du köper av?
Problemet är att det inte är en dubbelblind-studie ( antar jag ).
För att en undersökning ska ha något värde så måste man plocka bort placeboeffekten genom att deltagarna inte vet vad de får äta.
Två grupper får antingen ett AA-rikt preparat i kapselform eller kapslar med trioilein ( syntetiskt fett med enbart omättad oljesyra ).
Undersökningar på fett och prostaglandiner tar tid. Det tar 8 - 10 veckor innan effekten börjar komma fram. För sådana uthållighetsförsök behövs ett stor antal försökspersoner för att kompensera de som hoppar av. tittar ni på PubMed så ligger en del studier på 65 - 70 dagar innan effekten mäts.
Varför hänvisar referensena till ren prostaglandinforskning eller effekter på gnagare ?
Jag ser ju direkt en klinisk användning av AA på patienter med anorexi som kört sina fettförråd i botten och snabbt bör återställa sin ursprungliga muskelmassa. En annan grupp är äldre diabets typ II patienter för att bibehålla muskelmassan på ålderns höst.
Nu finns AA-rika preparat redan idag och jag arbetat en del med dem. Det är för t e x prematurbarn och patienter med försämrat upptag av fett. Här är effekterna av AA väldokumenterade men jag kan inte minnas att jag läst om ökad muskelmassa.
För att en undersökning ska ha något värde så måste man plocka bort placeboeffekten genom att deltagarna inte vet vad de får äta.
Två grupper får antingen ett AA-rikt preparat i kapselform eller kapslar med trioilein ( syntetiskt fett med enbart omättad oljesyra ).
Undersökningar på fett och prostaglandiner tar tid. Det tar 8 - 10 veckor innan effekten börjar komma fram. För sådana uthållighetsförsök behövs ett stor antal försökspersoner för att kompensera de som hoppar av. tittar ni på PubMed så ligger en del studier på 65 - 70 dagar innan effekten mäts.
Den typen av studier som använts av det producerande företaget självt är ju, föga förvånande, skapligt vinklat. Hela den här branchen lider av behovet av att ligga i framkant på teknikutvecklingen och samtidigt hitta kassa-kor för det stora flertalet med ett omfattande tummande på trovärdigheten som resultat. NOX-produkterna "fungerade inte" över huvud taget tills de hamnade på hyllan och är idag en stapelvara (även om kliniks effekt inte går att påvisa). Likadant med kreatin när det kom faktiskt. Men den stora bulken av uppfinningar och produktutvecklingar har bara, i bästa fall, fungerat teorietiskt. Hur det förhåller sig med Arakidonsyra återstår att se.
Sen har vi ett trovärdighetsproblem; Lasse säljer, i övre delen av din browser, Kre-Alkalyn, ett ämne jag varken läst eller hört om men med Fairings goda rykte får förtroende för direkt. De amerikanska företaget bakom Arakidonsyra är för mig helt okänt och jag anar instinktivt det värsta.
Sen, icke att förglömma, kan man inte bortse från eventuella sidoeffekter som orenheter, överdosering eller förgiftning som kan förekomma när en linimentfabrik i mellanvästern blandar och mixar ihop produkten i sina egna flaskor och burkar.
Jag är hälsosamt skeptisk.
Lizard
Jag vill bara ha fram studier på tränande individer, AA och muskeltillväxt.
Säljer man AA som kosttillskott för tränande så borde det ju finnas sådana refrenser tycker jag.
muddafrikka
03-12-2005, 16:44
Nej det stämmer, det är det inte. Men samtliga som genomgick testet fick utmärkta resultat. (Bill har själv gjort en väldigt snygg sammanställning på Molecular Nutritions hemsida, under Articles)
Jo, egentligen. Han säger själv att det inte är en vetenskaplig studie och inte bör tas för en. Det innebär dock inte att det är helt värdelöst. Har det någonsin hänt att något preparat har fått så här otroligt bra respons trots att det senare visade sig att det inte hade någon eller begränsad effekt?
Ja, fast har de lika höga doser av AA? 4-5 tabletter om dagen á 250 mg AA beroende på kroppsvikt. Själv menar Bill att det tar ungefär tre veckor innan man börjar märka effekt.
Varför hänvisar referensena till ren prostaglandinforskning eller effekter på gnagare ?
Jag ser ju direkt en klinisk användning av AA på patienter med anorexi som kört sina fettförråd i botten och snabbt bör återställa sin ursprungliga muskelmassa. En annan grupp är äldre diabets typ II patienter för att bibehålla muskelmassan på ålderns höst.
Ponera att AA har en effekt, men att Molecular Nutrition (som inte verkar vara ett finansiellt muskulärt företag direkt..) inte har råd att forska om det än. Förväntar du dig att de öppet skall säga att deras preparat KANSKE fungerar? Återigen, tycker du efter rådande förutsättningar att det är ett orimligt antagande att tro att tillskott av AA är anabolt?
Nu finns AA-rika preparat redan idag och jag arbetat en del med dem. Det är för t e x prematurbarn och patienter med försämrat upptag av fett. Här är effekterna av AA väldokumenterade men jag kan inte minnas att jag läst om ökad muskelmassa.
Vilka doser handlar det om, på ett ungefär för vuxna patienter?
Till slut rekommenderar jag till ALLA att läsa Bills artikel om AA som finns på Molecular Nutritions hemsida. Inget är bevisat, men det finns en jävla massa potential i AA-överladdning.
muddafrikka
03-12-2005, 19:49
100 - 200 mg kanske.
Okej. Jag skrev fel tidigare, det är 3-4 tabletter dagligen som rekommenderas.
Alltså 750 - 1000 mg dagligen. Inte så konstigt att man inte har upptäckt någon anabol effekt i dem fallen du nämner. Dessutom så måste man ju träna regelbundet för att märka någon skillnad.
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.