View Full Version : Proteinpulver utan sötningsmedel?
Fairings Whey Hydro är utan sötningsmedel och smakar lite annorlunda bara:D
Nitrometan
05-10-2005, 10:24
Mmmmmm. Den lär ju inte vinna nåt smaktest. Men bra protein är det. Och tufft med naturell smak.
men är det inte det som är as-dyrt?
men är det inte det som är as-dyrt?
Det har ett mkt högt biologiskt värde, och är ett koncentrerat supersnabbt protein. Du behöver mindre mängd av detta pulver än mot ett annat "vanligt" vassle för att uppnå samma mängd aminosyror.
Nitrometan
05-10-2005, 12:46
Nej, inte så farligt. Kolla i webbshoppen.
519kr för 1,6kg låter ju definitivt inte billigt...
519kr för 1,6kg låter ju definitivt inte billigt...
Och ungefär ganska så precis en timme innan du skrev detta fick du ett svar som förklarade varför.
det finns alltså inga andra mer vanliga proteiner utan sötningmedel?
WHITEFOLKS
05-10-2005, 17:04
Eiselt har ett naturellt vassleisolat för försäljning till ett bra pris.
det finns alltså inga andra mer vanliga proteiner utan sötningmedel?
Jo. Leta efter neutral smak så hittar du nog fler alternativ.
eiselt hi-whey, twinlab triple whey fuel, fairing (som tidigare nämnt) är tre exempel eiselts kostar väl runt 150 för ett kg. twinlabs brukar ju kosta runt 400 spänn för ett kg och fairings är ju redan behandlat.
Förutom dessa tre tror jag strenght har sitt vassle naturellt och det finns ännu fler.
eiselt hi-whey, twinlab triple whey fuel, fairing (som tidigare nämnt) är tre exempel eiselts kostar väl runt 150 för ett kg. twinlabs brukar ju kosta runt 400 spänn för ett kg och fairings är ju redan behandlat.
Förutom dessa tre tror jag strenght har sitt vassle naturellt och det finns ännu fler.
en notering bara är att det är lite olika innehåll endå.
är ganska säger på att twinlab innehåller ngn form av sötningsmedel.
hi-whey innehåller aspartam enligt innehållsförteckningen.
är ganska säger på att twinlab innehåller ngn form av sötningsmedel.
hi-whey innehåller aspartam enligt innehållsförteckningen.
Nix! Ingen av dem i naturell utformning! Leta isf. efter den twf med orange text på framsidan! Och hi-whey är likaså naturell - utan smak- eller sötningsmedel!
Nix! Ingen av dem i naturell utformning! Leta isf. efter den twf med orange text på framsidan! Och hi-whey är likaså naturell - utan smak- eller sötningsmedel!
optimum nutrition kollade jag upp. för det står utan aspartam på en del av dom produkterna. men vid närmare granskning så visar det sig att de är sötade med acesulfam eller sucralose istället. dvs nästan samma sak.
ska kolla upp dom du säger.
men hi-whey finns den? kollar man på eiselts hemsida så ser man den ej??
jean-wim
07-10-2005, 00:08
optimum nutrition kollade jag upp. för det står utan aspartam på en del av dom produkterna. men vid närmare granskning så visar det sig att de är sötade med acesulfam eller sucralose istället. dvs nästan samma sak.Sukralos är knappast samma sak som aspartam, det är ett helt annat sötningsmedel, baserat på vanligt socker. Är du orolig för sötningsmedlena i sig, eller vill du bara ha ett naturellt pulver till matlagning etc.?
ju mer jag läser om sötningsmedel ju mer oroad blir jag.
sucralose är baserat på vanligt socker men där slutar likheten.
Sucralose: lack of effects on sperm glycolysis and reproduction in the rat (2F2000&_alid=320788619&_rdoc=1&_fmt=&_orig=search&_qd=1&_cdi=5036&_sort=d&view=c&_acct=C000050221&_version=1&_urlVersion=0&_userid=10&md5=b621415826ad073b519fa26a9c1e99d9)
måtte jävulen ta den som satt 2min max för edit!
http://www.sciencedirect.com/science?_ob=ArticleURL&_udi=B6T6P-40NFPDF-4&_coverDate=07%2F31%2F2000&_alid=320789416&_rdoc=1&_fmt=&_orig=search&_qd=1&_cdi=5036&_sort=d&view=c&_acct=C000050221&_version=1&_urlVersion=0&_userid=10&md5=64476fdd6094b2617fb1d21d74095432
ju mer jag läser om sötningsmedel ju mer oroad blir jag.
sucralose är baserat på vanligt socker men där slutar likheten.
Sucralose: lack of effects on sperm glycolysis and reproduction in the rat (2F2000&_alid=320788619&_rdoc=1&_fmt=&_orig=search&_qd=1&_cdi=5036&_sort=d&view=c&_acct=C000050221&_version=1&_urlVersion=0&_userid=10&md5=b621415826ad073b519fa26a9c1e99d9)
Ja, idén med sukralos är att sätta på klor på vanligt socker. Det är alltså en klorerad organisk molekyl. Effekten av klor blir att sockret blir 200 ggr sötare och du tar endast upp en liten del av det i tarmen. Det mesta går bara rakt igenom.
Det som du tar upp snurrar några varv i blodet och utsöndras i urinen. Antingen som sukralos eller som en klorerad fruktos, dvs en nydbrytningsprodukt.
Det är fakta.
Mina egna värderingar säger att jag skall vara lite försiktig med klorerade ämnen för miljöns skull...men det är min värdering.
Jag tycker att sukralos gav våra proteinpulver en klart mer kemisk eftersmak jämfört med Aspartam. Vi har under detta år försökt prova olika sötningsmedel men inget har lyckats ge så bra smak som aspartam
men hi-whey finns den? kollar man på eiselts hemsida så ser man den ej??
Nä den säljs nån annanstanns, men vart får jag inte skriva här för då blir jag sparkad! :em:
FyllSkalle
10-10-2005, 02:18
Synd att de inte finns fler alternativ på proteinpulver utan tillsatt sötningsmedel.
Tror inte Hi-Whey tillverkas längre.
Twinlab är uteslutet.
Kvarstår då Fairing, som absolut inte är något dåligt val men skulle ändå vara trevligt med fler alternativ.
Synd att de inte finns fler alternativ på proteinpulver utan tillsatt sötningsmedel.
Tror inte Hi-Whey tillverkas längre.
Twinlab är uteslutet.
Kvarstår då Fairing, som absolut inte är något dåligt val men skulle ändå vara trevligt med fler alternativ.
jag fick faktiskt tag på 3kg hi-whey.
FyllSkalle
12-10-2005, 14:07
jag fick faktiskt tag på 3kg hi-whey.
Tror att det finns en del kvar i handeln men att det inte tillverkas.
Har även upptäckt att det finns "Whey FX" Naturell.
Tror att det finns en del kvar i handeln men att det inte tillverkas.
Har även upptäckt att det finns "Whey FX" Naturell.
fick hem 3st 1kg-påsar med hi-whey idag. kostade mig 417kr ink frakt. Det tycker jag är riktigt billigt.
Smakar väl inte så värst gott men vafan proteinpulver äter man inte för det ska vara gott heller.
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.