PDA

View Full Version : upptagningsförmågan på protein

dave333
30-09-2005, 10:56
Hej!

Har både frågor och några svar, svaren är kanske argument på varför du skall börja träna idag om du överväger att skaffa något form av tränings kort!

Jag är en 26åring som börjat träna för ca ½ årsedan och är nöjd med resultatet, när jag ser på dom trevliga effekter det gett mig så skull jag ha börjat träna för flera årseden. Jag är mer noga med vad jag äter, jag har gått upp i vikt, (181cm / 74-75kg tidigare 68-69kg) fått bättre koncentrations förmåga, sover grymt mycket bättre då jag ofta tränar just före jag går till sängs, Jobbar bättre, får se saftigt med vackra flickor på passen vilket bara det är en dragande orsak på att men inte kan låta bli att missa ett pass. Tränar i snitt 4 gånger i veckan rullande schema, armar, axlar, ben, bröst, rygg, och försöker fokusera på bas övningar och kör 6-8 rep.

kosttillskott.. protein (whey80) och keratinet som man kan beställa från samma kända nätbutik(mikroniserad monohydrat). På ca 3v har jag knaprat i mig 1kg whey80 och 250g kreatin tog lite längre tid (4-5v), låter detta någorlunda ”normalt”.

Funderar på upptagningsförmågan på protein, är det bästa att ta det i samband med mat eller bör man ta det ”mitt på hållet” i mellan varje måltid, och är det en fördel om man har möjlighet att krångla till det och dela upp beräknad ”dags förbrukning” under 3-4 gånger under dagen för ett ev bättre upptag?

Gainerpro från samma leverantör äter jag endast dom dagar jag tränar och då direkt efter pass. Kreatin/glutamin äter jag en tesked om dagen i samband med frukost, fiskoljan njuter jag i flytande form en matsked om dagen.

Låter detta om ett vettigt upplägg? Berätta gärna om ni skulle lägga upp något på ett annorlunda sätt men glöm inte att kommentera varför. /david

King Grub
30-09-2005, 11:33
Du kan bara få anabolt gensvar av en viss mängd protein per gång (runt 30-40 gram per gång för en normal vuxen individ är siffror som nämns i litteraturen), och därför tjänar man antagligen på att dela upp dagens proteinintag på ett flertal mindre mål i stället för ett par tre stycken stora.

Vassle ger sämre proteinbalans än långsamt protein som måltidsprotein och passar egentligen bara i samband med träning (kasein ger som exempel bättre proteinbalans) men tycker man det är smidigt går det att använda vassle som måltidsprotein också - dess anabola egenskaper förstärks tillsammans med kolhydrat och fett.

Det finns inget som säger att vassle eller annat protein i tillskottsform ger bättre resultat i form av muskeltillväxt än motsvarande mängd från mat, utan det är just tillskott om man inte kan/orkar få i sig den mängd protein man behöver/vill ha från mat.

dave333
30-09-2005, 17:32
tack för svaret, försöker äta mer men i bland tar det bara stopp, menar du att det ser vettigt ut med mina tillskott, jag vill öka några kg till i vikt innan jag är nöjd.

dave333
04-10-2005, 01:23
Någon som ver mer om detta? skall jag försöka lägga upp mitt integ av protin på 4g per dag?

King Grub
04-10-2005, 06:07
Det finns inget som pekar på att en odopad individ har minsta nytta av den extrema mängden.

Sverker
04-10-2005, 06:19
Det ser ut att fungera fint för dig dave333. Ändra inte så mycket utan fortsätt som du gör :thumbup: