PDA

View Full Version : Tillverka en egen gainer ?

Krille 87
29-09-2005, 12:19
Jag har som projektarbete valt att göra min egen gainer.. Det jag undrar är om detta är möjligt? Jag går tredje året i gymnasiet och har tillgång till kemisal och alla möjliga kemikalier och försöker att få kontakt med en tillverkare.. Nån som vet någon bra tillverkare i gbg trakten ? Någon som gjort nått liknande ? hade vart super..

Tacksam för svar // Krille

MyungChul
29-09-2005, 12:30
Förstår inte vad kemikalierna har med en gainer att göra, ska du bygga muskler på kemikalier?

Förstår inte riktigt vad du vill uppnå.. Vill du göra en gainer med vassle och maltodextrin eller med hokus pokus? *screwy*

Krille 87
29-09-2005, 12:40
Förstår inte vad kemikalierna har med en gainer att göra, ska du bygga muskler på kemikalier?

Förstår inte riktigt vad du vill uppnå.. Vill du göra en gainer med vassle och maltodextrin eller med hokus pokus? *screwy*

Nu ska vi inte försöka att missförstå det hela.. Menade bara att ja har tillgång till det som behövs.. Och att ja ska göra allt från scratch dvs. att ja inte kan köpa redan färdigt pulver (de är ju ett projektarbete *screwy* ) utan ja ska tillverka det själv ur kemiska processer... Det jag undrar är om detta är möjligt att genomföra ?

MVH // Krille

King Grub
29-09-2005, 12:45
Har du utrustning, så. Mjölk och potatis, så har du grunderna till en gainer.

Krille 87
29-09-2005, 12:53
Har du utrustning, så. Mjölk och potatis, så har du grunderna till en gainer.

Berätta mer :).. Finns det något annat sätt ?

norsk_gadd
29-09-2005, 13:01
Jag tror att du tagit dig vatten över huvudet men lycka till! :thumbup:

King Grub
29-09-2005, 13:03
Berätta mer :).. Finns det något annat sätt ?

Berätta mer... tja, vassleproteinet i en gainer är ju vasslefraktionen i mjölk, filtrerad, renad och behandlad. Maltodextrinet är hydrolyserad stärkelse, av potatis eller majs, vanligen.

Krille 87
29-09-2005, 13:07
Berätta mer... tja, vassleproteinet i en gainer är ju vasslefraktionen i mjölk, filtrerad, renad och behandlad. Maltodextrinet är hydrolyserad stärkelse, av potatis eller majs, vanligen.

Hur tror du att det skulle gå att utföra detta i en kemisal.. Är detta svårt att göra förresten ? Är ju trots allt en 100-poängs kurs dvs. cirka 100 timmar sammanlagt allt som allt.. Tack som f.n för så snabba svar

Sverker
29-09-2005, 18:07
Det är inte alls svårt.
Detta ifall du kan använda en renare proteinkälla en mjölk.

Tar du äggvita så har du proteinet direkt. Koka med lut och vips så blir det rena aminosyror. Att ett par procent blir till D-formen istället för för L-formen spelar kanske inte så stor roll :D
Tillsätt BTB som färgindikator och neutralicera med svag saltsyra. BTB är inte så giftigt. Det går rakt igenom kroppen och du kommer att kissa grönt.

Koka tjock gröt på potatisstärkelse och tillsätt konc saltsyra. OBS ! Det blir mycket varmt så använd glaskärl med tjock botten. Saltsyran löser upp kastrullen.

Tillsätt BTB och neutralicera med luten som du kokade äggvitan med.

Blanda de båda lösningarna så vips så har du en drink :eating:

Krille 87
29-09-2005, 18:23
Det är inte alls svårt.

Tar du äggvita så har du proteinet direkt. Koka med lut och vips så blir det rena aminosyror. Att ett par procent blir till D-formen istället för för L-formen spelar kanske inte så stor roll :D
Tillsätt BTB som färgindikator och neutralicera med svag saltsyra. BTB är inte så giftigt. Det går rakt igenom kroppen och du kommer att kissa grönt.

Koka tjock gröt på potatisstärkelse och tillsätt konc saltsyra. OBS ! Det blir mycket varmt så använd glaskärl med tjock botten. Saltsyran löser upp kastrullen.

Är väldigt tacksam Sverker för ditt svar, men detta projektarbete ska hålla mig sysselsatt en timma i veckan plus lite där till ända fram till våren.. Hur tillverkas gainer på fabrik ? Skulle man skulle kunna testa sig på det ?

MVH // Krille

Weird
29-09-2005, 18:55
Det är inte alls svårt.

de där blir den nya renden här på kolla nu istället för att bara blanda malto och vassle så gör man allt från skrach ;)

Avesta
30-09-2005, 09:52
gör en U-turn och dra dig ur, kunde inte du gjort det lättare för dig själv att få ett MVG? Hade varit bra om du hade tänkt så, "vad ska jag jobba med för att få ett MVG, största möjliga belöning, för minsta möjliga ansträngning"

blekfet2
30-09-2005, 10:21
gör en U-turn och dra dig ur, kunde inte du gjort det lättare för dig själv att få ett MVG? Hade varit bra om du hade tänkt så, "vad ska jag jobba med för att få ett MVG, största möjliga belöning, för minsta möjliga ansträngning"

exakt!

Ett tips, gör en smörkniv :D

aliquis
30-09-2005, 10:52
Är väldigt tacksam Sverker för ditt svar, men detta projektarbete ska hålla mig sysselsatt en timma i veckan plus lite där till ända fram till våren.. Hur tillverkas gainer på fabrik ? Skulle man skulle kunna testa sig på det ?

MVH // KrilleHade du listat ut det sverker sade på egen hand hade det ju säkert tagit sin tid.

Nismo
30-09-2005, 11:25
*rolleyes*

....eller så tänker man "vad ska jag jobba med som intresserar mig, och ändå få Mvg"

Sverker
30-09-2005, 14:41
Koks ihop gainern eller det hydrolyserade proteinet som jag skrev om är inte så svårt. Det går att göra på vilket lab som helst.
Det svåra är ju att torka soppan till pulver. Bästa sättet att torka är att sprejtorka och det är inte små anläggningar.

Att spruta ut en tunn dimma av soppan som möter en ström av varm luft. Vattnet kokar bort och pulvret faller till botten. Den minsta anläggningen jag kört kokade bort 1 kg vatten per minut och var stor som en duschkabin, ungefär. Industriellt pratar vi om tankar på 10 - 20 m3.
Sådana här grejor finns inte var som helst.