PDA

View Full Version : Har någon läst denna?

Akilles
18-08-2005, 19:01
Jag har med hjälp av google sökt efter följande artikel:

Guerrero-Ontivers, M.L. and Wallimann, T. Molecular and Cellular Biochemistry. 184: 427-437, 1998.

Jag vill nämligen veta hur och varför en överdosering av kreatin försämrar cellernas kreatinupptag. Men jag hittar den inte, bara en massa andra texter som refererar till den. Nu undrar jag om någon av forumets studieläsande top-of-the-pops har läst artikeln, och i så fall, om de är så snälla att de kommenterar eller kanske till och med sammanfattar hur processen går till.

Sverker
18-08-2005, 19:27
Nej. Jag har inte läst artikeln.

Varför är du intresserad av detta ?
Det är ju en naturlig reaktion av kroppens celler att sänka antalet receptorer/transportörer av kreatin in i cellen. Hade cellerna inte gjort det så skulle ju muskelcellen svämmas över av kreatin.

...och... vad är så roligt med
"Detta skrev jag i en annan tråd" :confused:

Akilles
18-08-2005, 19:37
Jag är intresserad av det, för att många säger att man får inte får någon effekt att tala om ifall man inte överdoserar kreatin. Innan jag eventuellt provar att överdosera vill jag gärna veta om det är större risk att det blir dåligheter än av det. Och så vore det ju bra att ha ett hum om var gränsen går för att det ska bli dåligheter.

Vad som är skoj med "Det här skrev jag i en annan tråd!" är att det är inte första gången varken du, eller flera andra av de belästa moderatorerna, skriver en sån sak. Det verkar som om ni får upprepa er ofta, och tyvärr är det kanske inte helt sällan pga mig, eftersom jag har märkt att jag dumtjatar mycket om vissa grejer. Jag beundrar ert tålamod. Ledsen om du missuppfattade. No hard feelings, eller?

William
18-08-2005, 20:04
Här har du abstractet (http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=pubmed&dopt=Abstract&list_uids=9746337&query_hl=6) iaf, vet inte om du läst det men där står en del iaf. Har tyvärr inte tillgång till artikeln just nu.

norsk_gadd
18-08-2005, 20:12
Överdos är lagom dos! *flex*

Sverker
18-08-2005, 20:20
Vad som är skoj med "Det här skrev jag i en annan tråd!" är att det är inte första gången varken du, eller flera andra av de belästa moderatorerna, skriver en sån sak. Det verkar som om ni får upprepa er ofta, och tyvärr är det kanske inte helt sällan pga mig, eftersom jag har märkt att jag dumtjatar mycket om vissa grejer. Jag beundrar ert tålamod. Ledsen om du missuppfattade. No hard feelings, eller?

Så klart inga hard feelings.
Jag känner mig rätt lugn där. Jag brukar quota mig själv eller länka till tråden. Men visst jag är inte 100% alltid.

Akilles
18-08-2005, 20:27
Här har du abstractet (http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=pubmed&dopt=Abstract&list_uids=9746337&query_hl=6) iaf, vet inte om du läst det men där står en del iaf. Har tyvärr inte tillgång till artikeln just nu.

Jo, det jar jag, men tack i alla fall. Det är som sagt uppgifterna om hur mycket kreatin som krävdes för en nedreglering som jag främst är intresserad av. Klart att en viss nedreglering alltid sker, men vad artiklen ifråga kom fram till har använts som argment för alterntiva kreatinsupplementeringsmetoder. Sedan är det ju intressant att det verkar handla om "kronisk" supplementering, också. Det borde ju ge dem som förespråkar ett ickeperiodiserat bruk något att tänka på. Fast de tar ju pfta inte mer än 2,5 g, och nu vet jag ju inte om det är en mängd som är för stor på människor.

LunaSpice
18-08-2005, 21:04
Detta är en gammal studie...finns massvis med nyare forskning inom detta område. Jag kan, via min gamla skola, få tillgång till artikeln i pdf om du vill. Hör av dig!