View Full Version : Mellanmål/kvällprotein?
Vad ska man köra för proteinpulver då? Vassle eller kasein, nån som kan rekommendera nåt bra?
Vad ska man köra för proteinpulver då? Vassle eller kasein, nån som kan rekommendera nåt bra?
protec
mangemani
16-08-2005, 21:38
protec är en personlig favorit,men sen har vi också sloow protein vilket är en utmärkt produkt...det är alltså kassein pulver.
King Grub
16-08-2005, 21:39
Vassle eller kasein
Kasein är det bättre valet. Protein från kött, fisk, fågel och ägg är också utmärkt.
Tack för dom snabba svaren allihop :thumbup:
Är vassle uteslutet som mellanmål och kvälls protein? Jag har 2 kg som jag fick av en polare. Ska jag köra det på morgonen då eller?
King Grub
16-08-2005, 22:02
Tack för dom snabba svaren allihop :thumbup:
Är vassle uteslutet som mellanmål och kvälls protein? Jag har 2 kg som jag fick av en polare. Ska jag köra det på morgonen då eller?
Vassle ger sämre proteinbalans än långsamt protein. Du kan använda vassle som proteinkälla i en måltid också, om du inte orkar/vill/kan använda annan proteinkälla. Det är inte lika bra, men tillsammans med kolhydrat och fett blir vassle "mindre dåligt" som måltidsprotein. Jag vet inget som säger att vassle är bättre bara för att det är morgon. Vid träning passar det bäst.
Det finns ju blandade proteinpulver, med både vassle och kasein. Vad är att föredra som mellanmål, rent kasein eller en blandad variant? Antar rent kasein men frågar ändå för säkerhets skull :)
King Grub
16-08-2005, 22:13
Ja, kasein skulle jag tro, eller som sagt, fisk, fågel, kött. Kasein och vassle är ju mjölkproteiner, men det finns andra proteiner också, och alla från ovanstående källor är långsamma. Troponin, myosin, aktin, titin och tropomyosin är exempel på sådana trevliga protein. :)
Notera att King Grub utelämnat ett stort antal olika sarcoplasmaprotein med högt näringsvärde.
:D
Vassle ger sämre proteinbalans än långsamt protein. Du kan använda vassle som proteinkälla i en måltid också, om du inte orkar/vill/kan använda annan proteinkälla. Det är inte lika bra, men tillsammans med kolhydrat och fett blir vassle "mindre dåligt" som måltidsprotein.
Om man äter kolhydrater till så är det ofta ganska svårt att inte få i sig något annat protein och då minskar skillnaden ännu mer mellan vassle och kasein. Äter man dessutom var tredje/fjärde timme så är nog skillnaden helt akademisk.
King Grub
17-08-2005, 10:23
Men fortfarande en klar skillnad och fördel för kasein.
"Non-protein energy sources (fat or carbohydrates) are known to decrease the rate of gastric emptying and might have suppressed the differences in digestion rate between CAS and WP. This was not the case: WP was still more rapidly absorbed and induced higher and more transient hyperaminoacidaemia than CAS."
J. Nutr. 132:3228S-3233S, October 2002
Men fortfarande en klar skillnad och fördel för kasein.
"Non-protein energy sources (fat or carbohydrates) are known to decrease the rate of gastric emptying and might have suppressed the differences in digestion rate between CAS and WP. This was not the case: WP was still more rapidly absorbed and induced higher and more transient hyperaminoacidaemia than CAS."
J. Nutr. 132:3228S-3233S, October 2002
"The rate of protein digestion affects protein gain differently during aging in humans
Martial Dangin*†, Christelle Guillet*, Clara Garcia-Rodenas†, Pierre Gachon*, Corinne Bouteloup-Demange*, Kristel Reiffers-Magnani†, Jacques Fauquant‡, Olivier Ballèvre† and Bernard Beaufrère*"
"Essential and total AA concentrations were higher (P < 0.01) 60 min after WP-iN than after CAS, despite similar AA intakes (Fig. 3B and C). Then, from 120 to 240 min after the meal, AA concentrations decreased more rapidly after WP-iN than after CAS (Fig. 3B and C). In young men, essential AA concentrations were higher 60 min after WP-iL than after CAS, despite a lower AA intake (Fig. 3B). No significant effect of age was detected, but the shapes of the curves were slightly different (Fig. 3A, B and C). The slope of the decrease seemed to be more rapid with CAS and slower with WP-iL and WP-iN in elderly men than in young men."
WP-iN innehåller lika mycket protein som CAS. Jag kollar på kurvorna för yngre män.
Efter en timme ger WP-iN högre koncentration av aminosyror, inte helt förvånande. Sen sjönk koncentrationen snabbare i vassle gruppen, inte heller det något förvånande.
Men efter 3 timmar så är det fortfarande mer aminosyror i blodet från WP-iN än det är från kaseinet. Först vid 3,5 timme så tar kaseinet över i stort.
Äter man sen en brödbit till båda drinkarna så kommer detta gissningsvis innebära att skillnaden även efter 3,5 h minskar då man tillför ett långsammare protein till vasslen och ett snabbare protein till kaseinet.
Med andra ord, äter man ofta och i blandade mål så är inte skillnaden mellan olika protein så stor.
Det finns ju blandade proteinpulver, med både vassle och kasein. Vad är att föredra som mellanmål, rent kasein eller en blandad variant? Antar rent kasein men frågar ändå för säkerhets skull :)
Ja, kasein skulle jag tro,
Inte för att det har någon betydelse i praktiken för någon, men jag tycker att det är skoj att prata teoretiskt också: Är det inte sant att mjölkprotein (20% vassle, 80% kasein) har en bättre/mer komplett aminosyraprofil än rent kasein?
Reklamen säger ju det. :D
EiseltUK
17-08-2005, 15:02
Inte för att det har någon betydelse i praktiken för någon, men jag tycker att det är skoj att prata teoretiskt också: Är det inte sant att mjölkprotein (20% vassle, 80% kasein) har en bättre/mer komplett aminosyraprofil än rent kasein?
Reklamen säger ju det. :D
Rent kasein har en bra sammansättning av aminosyror men NPU, PER och BV är bättre på en blandning med t ex 80:20.
/ Henrik
EiseltUK
17-08-2005, 15:17
Proteinet bör vara kaseinbaserat, men rent kasein har nog inte några fördelar mot en blandning med t ex 80:20.
/ Henrik
@z_bumbi
Jag äter var 3-4 timme. Är rent kasein (typ sloow protein) lite bortkastade pengar för mig då? Kanske lika bra att köra en blandning (typ protec). Man väger ju ändå in pengar i det hela. När det gäller protec står det ju att det är 25% vassle, resten är alltså kasein då?
King Grub
17-08-2005, 20:32
Kanske lika bra att köra en blandning (typ protec).
Går utmärkt. Eller kesella, cottage cheese, t ex.
När det gäller protec står det ju att det är 25% vassle, resten är alltså kasein då?
Ja.
Så det ni kommer fram till i denna diskussion är att Det är bättre med kassein till mellan målen dryck och vassle efter träningen? :)
King Grub
18-08-2005, 17:23
Det är oklart om vassle eller kasein är bäst efter träning. Båda är utmärkta val.
Det är oklart om vassle eller kasein är bäst efter träning. Båda är utmärkta val.
Fast vassle är det optimalaste valet om man tänker ekonomiskt endå :)
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.