View Full Version : Kreatin, timing
När är bäst att ta kreatinet: 60 min före passet (tillsammans med 46 g långsamma kolhydrater) eller 0 min före passet (tillsammans med 22 g snabba kolhydrater? Sälvklart tas en dos direkt efter passet också, tillsammans med snabba kolhydrater.
Om det gör någon skillnad skulle jag satsa på 60 minuter innan, då slipper man dels ha kreatin i magen när man börjar träna och dels så kanske det hinner ut till musklerna när det är dags att börja ersätta det som redan finns där.
När är bäst att ta kreatinet: 60 min före passet (tillsammans med 46 g långsamma kolhydrater) eller 0 min före passet (tillsammans med 22 g snabba kolhydrater? Sälvklart tas en dos direkt efter passet också, tillsammans med snabba kolhydrater.
Det Kreatin du tar direkt efter passet finns risk att det "oxiderar" har jag för mig. Sen spelar det ingen roll gentemot passet när du tar ditt Kreatin. Du bygger sakta upp en depå i kroppen av det,så ta det tillsammans med mat när som helst. Kreatin är inget direktverkande på något sätt (Monohydrat då).
Inte direktverkande, nej. Men det sägs ju att kolhydrater underlättar transporten ut till musklerna. Två parametrar för kolhydraterna brukar anges, när man mäter hur effektvt de underlättar transport: mängd och glykemiskt index-värde. Jag antar att det har att göra med att det är isnulinet som transporterar kreatinet.
Vad menar du med att kreatin omedelbart efetr passet oxiderar?
Källa på det? :D
EDIT: Att man tar kreatin runt träning beror väl mer på att kroppen förbrukar kreatinet då, mindre på att det är direktverkande. I de fall man tar kreatin direkt efter träningen är väl det för att upptaget är mycket bättre då, än vid andra tidpunkter?
En annan grej som ska bidra till ökat kreatinupptag är ju ALA/liponsyra. Hur bra det är att ta det till eftertränngskreatinet vet jag inte. ALA ska ju tydligen sänka blodsockret, och det är väl något man inte vill göra efter styrketräning?
EDIT: Att man tar kreatin runt träning beror väl mer på att kroppen förbrukar kreatinet då, mindre på att det är direktverkande. I de fall man tar kreatin direkt efter träningen är väl det för att upptaget är mycket bättre då, än vid andra tidpunkter?
En annan grej som ska bidra till ökat kreatinupptag är ju ALA/liponsyra. Hur bra det är att ta det till eftertränngskreatinet vet jag inte. ALA ska ju tydligen sänka blodsockret, och det är väl något man inte vill göra efter styrketräning?
ALA i sig sänker inte blodsockret. Däremot ökar det insulinkänsligheten vilket i sin tur bidrar till ett effektivare upptag av näringsämnen=mindre insulin behövs helt enkelt.
Inte direktverkande, nej. Men det sägs ju att kolhydrater underlättar transporten ut till musklerna. Två parametrar för kolhydraterna brukar anges, när man mäter hur effektvt de underlättar transport: mängd och glykemiskt index-värde. Jag antar att det har att göra med att det är isnulinet som transporterar kreatinet.
Vad menar du med att kreatin omedelbart efetr passet oxiderar?
Källa på det?
Att det kan oxidera var något jag läste någonstans om bracketing.
Alltså...Efter 7-8 veckors supplementering så har du så mycket Kreatin i kroppen att det kvittar om du tar det EXAKT då eller EXAKT då. Ta det med något som innehåller kolhydrater (mat),eller känn dig lite avancerad och ta det med snabba kolhydrater i smband med träning.
Hur man än vänder sig så har man ändan bak...
Desto mer kreatin det finns i musklerna desto svårare blir det att lura in mer.
Ja, lura. Det är ju det vi vill åstakomma. Maximalt med kreatin i musklerna. Då gäller det att utnyttja de möjligheter som finns att trycka in ännu mer kreatinet.
Det är under ( bracketing ) och precis efter ( Windows of Oppertunity ) när upptaget av näringsämnen och kreatinet är som störst i musklerna och känsligheten för insulin som bäst.
Det som händer med kreatin är att det ombildas till kreatinin ( vilket per definition är en eliminering och inte oxidation, NÖRDVARNING ).
Denna ombildning går inte att komma ifrån i träningen eftersom det är en funktion av att kreatinet används i muskelarbetet.
Däremot går det att minimera själva bildandet av kreatinin när vi äter det som King Grub skriver genom att inte lösa det i vatten alls utan svepa pulvret torrt *spy*
ALA i sig sänker inte blodsockret. Däremot ökar det insulinkänsligheten vilket i sin tur bidrar till ett effektivare upptag av näringsämnen=mindre insulin behövs helt enkelt.
När ska man äta ALA (om man vill använda det för att förbättra upptaget av kreatin, inte för "viktminskning", som vissa verkar göra)? De flesta på forumet verkar äta ALA 20-30 min före måltid av anledningen att mat i magen hämmar ALA:s verkan. Men om man vill använda det för kreatinupptagets skull, borde man då inte äta ALA:n samtidigt som kreatinet?
Det här skrev jag i en annan tråd !
ALAs effekt är inte direkt bundet till en speciell tidpunkt. ALAn du tog nyss blir verksam först om flera timmar/dygn.
Det tar några dagar innan effekten av ALA kommer och effekten sitter i några dygn efteråt också.
Alltså tar du ALA innan maten närhelst på dygnet det passar dig.
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.