View Full Version : Soja protein bra?
Zerohero
13-08-2005, 10:28
Skuell köpa protein och hittade billigt soja protein. SÅ köpte det och undrar om ni tycker dte var ett bra val?
Har ju inte massor med fett och laktos som annat billigt proteinpulver och har ganska hög proteinhalt. Dessutom stog det att flavoniderna är kvar från sojan, om dte stämer skulle det ju vara bra.
Smaken är ju lite konstigt men nu gick det ner någorlunda, man vänjer ju sig med tiden så. Blandade liten mängd kakao med så smakade det inte så hemskt mera.
King Grub
13-08-2005, 10:34
Har du tänkt använda det som proteintillskott i samband med träning, kan du ha i åtankte att det kanske är det sämsta valet, som stimulerar sämst proteinbalans och muskeltillväxt, av dom fullvärdiga proteinerna, särskilt i jämförelse med mjölkprotein.
"We propose that the improved net protein deposition with milk protein consumption is also not due to differences in amino acid composition, but is due to a different pattern of amino acid delivery associated with milk versus hydrolyzed soy proteins. If our acute findings are accurate then we hypothesized that chronically the greater net protein deposition associated with milk protein consumption post-resistance exercise would eventually lead to greater net protein accretion (i.e., muscle fiber hypertrophy), over a longer time period. In young men completing 12 weeks of resistance training (5d/wk) we observed a tendency for greater gains in whole body lean mass and whole as greater muscle fiber hypertrophy with consumption of milk."
J Am Coll Nutr. 2005 Apr;24(2):134S-139S. Dietary protein to support anabolism with resistance exercise in young men.
"Net protein synthesis was greater in the CAPM group than in the SOPM group. Urea synthesis rates decreased during consumption of both enteral meals, but the decrease tended to be greater in the subjects that consumed CAPM. Absolute splanchnic extraction of leucine was higher in the subjects that consumed CAPM vs. those that consumed SOPM. In conclusion, a significantly larger portion of soy protein is degraded to urea, whereas casein protein likely contributes to splanchnic utilization (probably protein synthesis) to a greater extent. The biological value of soy protein must be considered inferior to that of casein protein in humans."
J Nutr. 2005 May;135(5):1080-7. Casein and soy protein meals differentially affect whole-body and splanchnic protein metabolism in healthy humans.
Har du tänkt använda det som proteintillskott i samband med träning, kan du ha i åtankte att det kanske är det sämsta valet, som stimulerar sämst proteinbalans och muskeltillväxt, av dom fullvärdiga proteinerna, särskilt i jämförelse med mjölkprotein.
"We propose that the improved net protein deposition with milk protein consumption is also not due to differences in amino acid composition, but is due to a different pattern of amino acid delivery associated with milk versus hydrolyzed soy proteins. If our acute findings are accurate then we hypothesized that chronically the greater net protein deposition associated with milk protein consumption post-resistance exercise would eventually lead to greater net protein accretion (i.e., muscle fiber hypertrophy), over a longer time period. In young men completing 12 weeks of resistance training (5d/wk) we observed a tendency for greater gains in whole body lean mass and whole as greater muscle fiber hypertrophy with consumption of milk."
J Am Coll Nutr. 2005 Apr;24(2):134S-139S. Dietary protein to support anabolism with resistance exercise in young men.
"Net protein synthesis was greater in the CAPM group than in the SOPM group. Urea synthesis rates decreased during consumption of both enteral meals, but the decrease tended to be greater in the subjects that consumed CAPM. Absolute splanchnic extraction of leucine was higher in the subjects that consumed CAPM vs. those that consumed SOPM. In conclusion, a significantly larger portion of soy protein is degraded to urea, whereas casein protein likely contributes to splanchnic utilization (probably protein synthesis) to a greater extent. The biological value of soy protein must be considered inferior to that of casein protein in humans."
J Nutr. 2005 May;135(5):1080-7. Casein and soy protein meals differentially affect whole-body and splanchnic protein metabolism in healthy humans.
Men som kvälls/mellanmålsprotte är det väl ok, även om kasein är bättre? Vassle är väl då det sämsta om jag förstått det rätt?
King Grub
13-08-2005, 10:54
"Okej", kanske, men sojaprotein är också snabbt och ger en dålig proteinbalans; aminosyror används mer till proteinsyntes i levern än vad t ex mjölkprotein gör.
"Soy proteins have been shown to result in lower postprandial nitrogen retention than milk proteins. Soy AA were digested more rapidly and were directed toward both deamination pathways and liver protein synthesis more than milk AA. We conclude that differences in the metabolic postprandial fates of soy and milk proteins are due mainly to differences in digestion kinetics."
J Nutr. 2003 May;133(5):1308-15. Postprandial kinetics of dietary amino acids are the main determinant of their metabolism after soy or milk protein ingestion in humans.
Som blandprotein, för hälsans skull och för lägre testosteronnivåer, är soja bra, men antagligen inte det bästa eller ens ett bra val i muskeltillväxthänseende.
Zerohero
13-08-2005, 11:08
hmm, då var det ett ganska dåligt köp, vad skal jag nu göra med 900g sojaprotein? *cry*
Ger de lägre testosteron nivåer också?
Flavondierna ger väl bättre insulinkänslighet? Eller är dte någo annat i sojan som ger de?
userfriendly
13-08-2005, 11:18
hmm, då var det ett ganska dåligt köp, vad skal jag nu göra med 900g sojaprotein? *cry*
Ger de lägre testosteron nivåer också?
Flavondierna ger väl bättre insulinkänslighet? Eller är dte någo annat i sojan som ger de?
haha jag har oxå en burk som bara står!!
MEN till bakning är det perfekt!
King Grub
13-08-2005, 11:20
Ja, sojaprotein sänker testosteronnivåerna. Det är bra för hälsan och soja är intressant inom forskning angående prostatacancer just därför.
"In conclusion, soy protein, regardless of isoflavone content, decreased DHT and DHT/testosterone with minor effects on other hormones. The relevance of the magnitude of these effects to future prostate cancer risk requires further investigation."
J Nutr. 2005 Mar;135(3):584-91.
Soja förbättrar insulinkänsligheten hos råttor, något inte t ex mjölkproteiner gör.
Ja, sojaprotein sänker testosteronnivåerna. Det är bra för hälsan och soja är intressant inom forskning angående prostatacancer just därför.
"In conclusion, soy protein, regardless of isoflavone content, decreased DHT and DHT/testosterone with minor effects on other hormones. The relevance of the magnitude of these effects to future prostate cancer risk requires further investigation."
J Nutr. 2005 Mar;135(3):584-91.
Soja förbättrar insulinkänsligheten hos råttor, något inte t ex mjölkproteiner gör.
Trodde detta var en teori endast, men det är alltså bevisat, och ej motbevisat?
King Grub
13-08-2005, 14:31
Vilket av dom?
Får man fråga om du någonsin kollar vilka som finansierar undersökningar? Jag menar kosttillskott är rätt så big business och om man kan tjäna pengar genom att mygla med några undersökningar tror jag de inte tvekar en sekund...
King Grub
13-08-2005, 15:19
Jag vet att dom enda studier som visar att soja är lika bra som andra proteiner i samband med styrketräning är finansierade av sojaindustrin.
T ex: "Nutr J. 2004 Dec 8;3:22. Soy versus whey protein bars: effects on exercise training impact on lean body mass and antioxidant status."
...där fullängdsstudien avslutas med orden:
"Author owns the company that produces the soy bars used in the study."
"Dietary protein to support anabolism with resistance exercise in young men" som jag refererar till ovan är i alla fall utförd av Stuart Phillips, och det intryck jag har fått av honom när jag pratat med honom är att han är rätt svårtköpt. Plus att han är en av världens tio främsta experter på området, fullt jämförbar med Tipton, Rennie och Wolfe.
Lasse Kongo
13-08-2005, 21:23
jag åt kilovis med sojaprotein/mån ett par år, typ innan internet fanns så ja visste inte bättre, men ja växte, och kweken funka utmärkt haha :thumbup:
Zerohero
14-08-2005, 10:06
Får väl fortsätta med tonfisk(de duger väl?) och köpa någo mjökproteinpiulver till.
Finns det andra livsmedel som sänker testosteronnivåerna som kan vara bra att undvika?
King Grub
14-08-2005, 10:17
Lakrits (livsmedel?).
Att äta tonfiskkonserver varje dag skulle jag definitivt inte göra - kvicksilver.
Zerohero
14-08-2005, 10:48
Lakrits (livsmedel?).
Att äta tonfiskkonserver varje dag skulle jag definitivt inte göra - kvicksilver.
Nå, varje dag blir dte inte. Kanske 3ggr i veckan. Men tonfisks aminosyror är lika bra som mjölkprotein?
King Grub
14-08-2005, 11:01
Alla animaliska proteiner (utom gelatin och kollagen då) är fullvärdiga, men mjölkproteinerna är antagligen bäst vad gäller att stimulera proteinsyntes.
jean-wim
14-08-2005, 11:21
hmm, då var det ett ganska dåligt köp, vad skal jag nu göra med 900g sojaprotein? *cry* Ger de lägre testosteron nivåer också?
Äter du en balanserad kost för övrigt så behöver du inte vara rädd för den ev. testosänkande effekten av lite soja. Dessutom blir det mycket svårt att helt undvika soja då det används i massor av livsmedel, ofta bara nämnt som "vegetabilisk olja".
Förutom skydd mot ev. prostatacancer kan sojan på samma sätt motverka manligt håravfall och kanske även acne.
Så det är bara att välja: sjysst kalufs, ren hud och frisk prostata eller skallig, finning, förstorad prostata, och en några procent större biceps.
;)
"..."
"..."
J Nutr. 2005 May;135(5):1080-7. Casein and soy protein meals differentially affect whole-body and splanchnic protein metabolism in healthy humans.Står det inte i princip att det verkar som att kaseinet ger högre tillväxt än sojaproteinet?
Och sedan att det biologiska värdet är lägre (no shit..).
Visst är det sämre men det låter ju som det skulle vara så jäkla sämst, för min egen del spelar det ju ingen roll dock.
hmm, då var det ett ganska dåligt köp, vad skal jag nu göra med 900g sojaprotein? *cry*Använd det? Eller lämna tillbaka burken om du nu inte har öppnat den och tror det kommer spela någon större roll.
haha jag har oxå en burk som bara står!!
MEN till bakning är det perfekt!Varför? För att du känner att du missar tillväxt efter passet om du tar det istället för vassle?
Soja förbättrar insulinkänsligheten hos råttor, något inte t ex mjölkproteiner gör.Såg någon fördelning på cancer någonstans, kommer inte ihåg på hur stor del av befolkningen men vill minnas att män låg på drygt 8000 fall, kvinnor på drygt 18000 fall, och att andelen prostatacancerfall för män utgjorde om det nu var 1800, borde ju vara härifrån jag följde länken, isf utgör ju prostatacancerfallen runt 1/5 av alla cancerfall hos män? Fast sojan hindrar det väl inte helt och det finns ju annat som minimerar riskerna med.
Gällande insulinkänsligheten är det ju trevligt att något är positivt iaf.
Får man fråga om du någonsin kollar vilka som finansierar undersökningar? Jag menar kosttillskott är rätt så big business och om man kan tjäna pengar genom att mygla med några undersökningar tror jag de inte tvekar en sekund...Finns ju pengar bakom både mejeri- och sojaindustrin så.
Grub: Du har ingen koll på hur det är med ärtprotein? och/eller om det finns protein gjort på bovete eller hampa och hur det är med dem ;), hittar ju ingen som säljer ärtprotein men med tanke på att det används som ingrediens i skabbiga köttprodukter såsom korv och dylikt lär det ju inte vara särskilt dyrt.
jag åt kilovis med sojaprotein/mån ett par år, typ innan internet fanns så ja visste inte bättre, men ja växte, och kweken funka utmärkt haha :thumbup:Innan Internet fanns tror jag inte det var ;)Får väl fortsätta med tonfisk(de duger väl?) och köpa någo mjökproteinpiulver till.
Finns det andra livsmedel som sänker testosteronnivåerna som kan vara bra att undvika?
Skulle tonfisk vara så mycket bättre efter passet då? Inte så smidigt heller kanske, som mellanmål lär det ju dock vara bättre, om man bortser från tonfiskens syn på det hela.Nå, varje dag blir dte inte. Kanske 3ggr i veckan. Men tonfisks aminosyror är lika bra som mjölkprotein?Fullvärdigt, men lika bra tror jag inte det är.
Så det är bara att välja: sjysst kalufs, ren hud och frisk prostata eller skallig, finning, förstorad prostata, och en några procent större biceps.
;)Vem fan skulle inte välja större biceps?! :D
Zerohero
14-08-2005, 13:34
Äter du en balanserad kost för övrigt så behöver du inte vara rädd för den ev. testosänkande effekten av lite soja. Dessutom blir det mycket svårt att helt undvika soja då det används i massor av livsmedel, ofta bara nämnt som "vegetabilisk olja".
Förutom skydd mot ev. prostatacancer kan sojan på samma sätt motverka manligt håravfall och kanske även acne.
;)
Lite mindre acne skuell inet skada, men det skulel ju vara en effekt av lägre testosteron nivåer. Lite soja i maten skadar säckert inte, men man köper protein gör man ju det för att få maximal muskeltillväxt. Men man borde ha frågat gruben först förstås ;)
Större biceps skulel inte heller störa *flex*
Skulle tonfisk vara så mycket bättre efter passet då? Inte så smidigt heller kanske, som mellanmål lär det ju dock vara bättre, om man bortser från tonfiskens syn på det hela.
Tonfisk är iallafall gott :eating: Har också en pro gainer hemma som jag tar av ibland och någo sämre smakande har jag inte smakat på *spy*
Gruben tyckte iallafall att det var bra och så får man lite mineraler/spårämnen på köpet och tungmettaler tyvärr
Protein är ganska dyrt tycker jag, men tycker det känns onödigt att få 5-8g fett och en massa laktos på köpet om man köper billigt protein sen igen.
Vad jag förstår så är det isoflavonerna som utövar den hormoniella effekten.
Isoflavonerna löser sig inte i oljan och finns alltså inte heller med i "vegetabilisk olja".
Vad jag förstår så är det isoflavonerna som utövar den hormoniella effekten.
Isoflavonerna löser sig inte i oljan och finns alltså inte heller med i "vegetabilisk olja".
Hur mycket sänks nivåerna, i citaten står det välk bara att de sänks, men är det nämnvärt, eller bara en "uppmätt" skillnad som i praktiken inte spelar ngn roll? Finns det några siffror på det?
Mvh Anton
Hur mycket sänks nivåerna, i citaten står det välk bara att de sänks, men är det nämnvärt, eller bara en "uppmätt" skillnad som i praktiken inte spelar ngn roll? Finns det några siffror på det?
Mvh Anton
Jag tolkar frånvaron av svar som att det inte finns siffror på detta?
King Grub
14-08-2005, 19:22
Jo, det gör det, generella siffror. Jag har t o m lämnat referens på förra sidan; du hittar säkert fler med en "Related articles" sökning på PubMed eller liknande.
Lite mindre acne skuell inet skada, men det skulel ju vara en effekt av lägre testosteron nivåer. Lite soja i maten skadar säckert inte, men man köper protein gör man ju det för att få maximal muskeltillväxt. Men man borde ha frågat gruben först förstås ;)
Större biceps skulel inte heller störa *flex*Vet inte om lägre testosteronnivåer påverkar din muskeltillväxt så mycket dock.
Protein är ganska dyrt tycker jag, men tycker det känns onödigt att få 5-8g fett och en massa laktos på köpet om man köper billigt protein sen igen.Du får ju dock även mer rent protein / kr?
Vet inte om lägre testosteronnivåer påverkar din muskeltillväxt så mycket dock.
Jasså? det trodde jag var den stora muskelbyggaren? stämmer inte det?
King Grub
14-08-2005, 20:31
Det är en faktor, visst. Jag tror inte att många naturliga faktorer kan har så stor inverkan på testosteronnivåerna att det gör någon dramatisk effekt, men alla bäckar små, förstås.
Testosteron har en potent effekt på muskeltillväxten, men den är ju inte allt. Och vill du ha höga testosteronnivåer skall du låta bli att äta. Testonivåerna sjunker kraftigt så fort du äter något. Varje gainer du tar efter träning sänker testonivåerna dramatiskt. ;)
Jasså? det trodde jag var den stora muskelbyggaren? stämmer inte det?
Jo det är klart att testostereon utvecklar muskler, men det är IGF I som främst står för hypertrofin efter träning!
Jo det är klart att testostereon utvecklar muskler, men det är IGF I som främst står för hypertrofin efter träning!
IGF-1 utsöndas väl även det i högre grad om man inte äter..
Jag har fått för mig att man inte vet vad som inverkar mest och hur när det gäller hypertrofi men det kan ha dykt upp något nytt de senaste åren då jag inte håller mig helt uppdaterad längre.
jean-wim
14-08-2005, 23:21
Vad jag förstår så är det isoflavonerna som utövar den hormoniella effekten. Isoflavonerna löser sig inte i oljan och finns alltså inte heller med i "vegetabilisk olja".Där ser man. Hur är det då med sojalecitin som ju är den överlägset vanligaste sojatillsatsen i livsmedel?
nu har jag inte läst igenom hela tråden här men Soja jäklas lite med dina testosteronnivåer så jag hade nog valt anorlunda...
nått annat som jag fikc veta häromdan som sänker idna testosteronnivåer är faktistk lakris....hade ingen aning om detta menmen=)
Där ser man. Hur är det då med sojalecitin som ju är den överlägset vanligaste sojatillsatsen i livsmedel?
Sojalecithin, en brunsvart smet, tjockare än sirap och smakar...njaa...nästan ingenting, men inte gott i alla fall.
Lucas Meyer är/var en världens största tillverkare av sojalecithin. Jag har inte läst hela länken men det mesta verkar vara korrekt och seriöst:
http://www.thesoydailyclub.com/SFC/MSPproducts531.asp
Till frågan.
Jag har inte letat efter isoflavoner i soyalechitin så jag vet inte.
Men visst, det är en rest från tvätten av sojaolja,där man tvättar med svag alkali. Möjligheten/risken att det finns med isoflavoner är rimlig, men jag vet inte.
Kan ju forska lite ;)
IGF-1 utsöndas väl även det i högre grad om man inte äter..
Jag har fått för mig att man inte vet vad som inverkar mest och hur när det gäller hypertrofi men det kan ha dykt upp något nytt de senaste åren då jag inte håller mig helt uppdaterad längre.
"The immediate changes in actin and myosin prodution that lead to hypertrophy are mediated at posttranslational level; after a week of loading, mRNA for these proteins are altered. Although it's precise role remains unclear, the activity of the 70kDa S6 protein kinase is tightly linked with long term changes in muscle mass. The cellular mechanisms for hypertrophy include the induction of insulin like growth factor I, and upregulation of several of the fibroblast growth factor family"
Rhoades & Tanner Medical physiology 2003
The cellular mechanisms for hypertrophy include the induction of insulin like growth factor I, and upregulation of several of the fibroblast growth factor family
Rhoades & Tanner Medical physiology 2003
Man vet inte exakt vilken inverkan det har och när det gör mest nytta, vilket alltså inte var något nytt.
jean-wim
15-08-2005, 11:47
Jag har inte letat efter isoflavoner i soyalechitin så jag vet inte. Men visst, det är en rest från tvätten av sojaolja,där man tvättar med svag alkali. Möjligheten/risken att det finns med isoflavoner är rimlig, men jag vet inte. Kan ju forska lite ;)Inget viktigt. ;) Men det måste ju vara intressant för de med testorelaterad panisk sojafobi. Sojalethicin finns ju verligen överallt, bl.a. i den så nyttiga mörka chokladen. Sojafobikern måste framför allt helt ge upp allt vad asiatisk mat heter. Tufft.
Tittar runt lite på PubMed. Denna länk tar upp kvaliten på sojaproteinet:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=pubmed&dopt=Abstract&list_uids=11312815&query_hl=4
Ger inget nytt. Soja har underskott på methionin, inget nytt. Soja har lägra andel lysin än mjölk. Inte konstigt det heller eftersom mjölkprotein är det protein som otvivelaktigt håller högst halt lysin.
Sojabönan behöver värmebehandlas för att slå ut trypsininhibitorer, inget nytt det heller.
Tittar vidare ;)
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.