PDA

View Full Version : Hur stor volym Whey-80 och oboy?

evil
11-08-2005, 20:28
Har köpt lite Whey-80 som jag tänkte blanda med oboy (vet att maltodextrin är bättre, men jag orkar inte köpa det). Hur stor volym vassle och oboy är lagom om jag väger ca 70 kg? Har tyvärr ingen våg så jag kan väga, men vad tror ni i runda slängar skulle vara bra?

Pingen
11-08-2005, 21:13
0,75-1dl vassle, och minst dubbelt så mycket O'boy.

Fettecke
11-08-2005, 21:27
Har köpt lite Whey-80 som jag tänkte blanda med oboy (vet att maltodextrin är bättre, men jag orkar inte köpa det). Hur stor volym vassle och oboy är lagom om jag väger ca 70 kg? Har tyvärr ingen våg så jag kan väga, men vad tror ni i runda slängar skulle vara bra?

FFS va dyrt de kommer bli med oboy... köp malto damnit.! du och din plånbok kommer tjäna på de.
orka köpa ett nytt oboypaket varannan vecka?

evil
11-08-2005, 21:28
Vart köper man malto?

blekfet2
11-08-2005, 22:01
om du inte vill beställa malto så kan du juh annars köra med Dextropur som du köper på vilken livsmedelsbutik som helst typ......kanske inte lika optimalt som malto men iaf mycket mycket nära....

Davil
11-08-2005, 22:44
om du inte vill beställa malto så kan du juh annars köra med Dextropur som du köper på vilken livsmedelsbutik som helst typ......kanske inte lika optimalt som malto men iaf mycket mycket nära....

Dextro är mindre bra, och du behöver mkt mer vatten jämfört med samma mängd maltodextrin.

bear.flowertwig
11-08-2005, 23:05
Dextro är mindre bra, och du behöver mkt mer vatten jämfört med samma mängd maltodextrin.

Finns inga fördelar med dextro - dyrare, för sött och kräver mer vatten.
Malto finns billigt. Googla lite om du inte vill köpa här på kolo, finns i sthlm.

blekfet2
11-08-2005, 23:48
jorå nog vet jag att malto är bättre än detro, men det är väl det näst "bästa"?!?

tp_88
12-08-2005, 00:01
Malto finns billigt. Googla lite om du inte vill köpa här på kolo, finns i sthlm.
Jag betalar mindre än halva priset för Dextro mot vad malto kostar - 310kr/25kg dextro och 750kr/25kg malto. Sen älskar jag smaken, gillar inte proteinpulver bara i vatten, men med dextro blir det kanon. Däremot är det givetvis nackdelar att det krävs mer vatten och ändå är sämre. Men när det är under halva priset ( och dessutom gör gainern godare ) så kommer jag göra på dextro.

King Grub
12-08-2005, 06:55
jorå nog vet jag att malto är bättre än detro, men det är väl det näst "bästa"?!?

Tredje eller fjärde bästa, kanske. Maltodextrin är ju inte bäst det heller, utan det är Vitargo eller amylopektin.

Davil
12-08-2005, 08:18

Det var ju det jag skrev? Att man behöver mer vatten och att malto var det bättre av dessa.

King Grub
12-08-2005, 08:35
Du kanske inte skrev det på det optimala sättet? :D

tenchi
13-08-2005, 19:56

dextropur måste va det sötaste jag någonsin druckit. FYFAN! Känns som tänderna smälter. :D

tenchi
13-08-2005, 19:57
Du kanske inte skrev det på det optimala sättet? :D

kanske därför jag aldrig får svar på nåt? :D

Sverker
13-08-2005, 20:46
dextropur måste va det sötaste jag någonsin druckit. FYFAN! Känns som tänderna smälter. :D

Vanligt socker är minst tre gånger sötare *spy*

tenchi
13-08-2005, 20:50
Vanligt socker är minst tre gånger sötare *spy*

tycker du? jag har visserligen inte druckit rent socker utspätt i vatten som man gör med dextropur på länge, men jag kommer inte ihåg att det var lika sött.

Sverker
13-08-2005, 21:02
tycker du? jag har visserligen inte druckit rent socker utspätt i vatten som man gör med dextropur på länge, men jag kommer inte ihåg att det var lika sött.

Tycker och tycker. När man rangordnar olika kolhydrat så brukar man sätta vanligt socker till 1.0.
Fruktos är sötare och får talet 1.3 upp till 1.5. Att siffran varierar beror på att olika socker har olika sötma vid olika koncentrationer :D

Ren glukos brukar få värdet 0.3 till 0.5 någonting.

Det betyder alltså att du behöver tre gånger så mycket glukos för att få samma sötma som socker.

z_bumbi
13-08-2005, 21:04
Fruktos+vatten är en höjdare att dricka. *spy*

jean-wim
13-08-2005, 21:29
Finns inga fördelar med dextro - dyrare, för sött och kräver mer vatten.Malto finns billigt. Googla lite om du inte vill köpa här på kolo, finns i sthlm.Jag tycker den bästa gainerbasen är malto plus lite dextro, för smakens skull. Jag brukar hälla i ett paket dextropur (400 g) till 2 kg malto, vilket ger 1/5 dextro. Med vaniljvassle, lite salt och vatten i en 70 cl. shaker blir det perfekt smak.

Endast malto gör drinken för fadd och smaklös. Det går ju mixtra med saft eller fun light och liknande, men sånt har man ju inte med till gymet.