View Full Version : Maltodextrinblandning vs Super fuel mass...
hammer95
06-06-2005, 20:46
Återhämtningsdrink, baserad på 90-100 gram maltodextrin samt 30 gram vassle; ger denna drink en lika bra återhämtning, som Twinlabs super mass fuel samt stimulerar muskeltillväxten lika mycket?
Jag kör enligt principen 1 gram maltodextrin per kilo kroppsvikt.
EDIT: Korrigerat super fuel mass till super mass fuel
King Grub
06-06-2005, 20:49
Säkert helt likvärdigt. Är det inte maltodextrin och vassleprotein som är huvudingredienserna i SMF?
hammer95
06-06-2005, 20:58
Säkert helt likvärdigt. Är det inte maltodextrin och vassleprotein som är huvudingredienserna i SMF?
Okej, tack :thumbup:
Nu vet jag att man inte behöver köpa dyrt kosttillskott, man kan likaväl blanda den själv.
Tro att det är vassle samt äggprotein, sedan vet jag ej vad förslags kolhydrater det rör sig om :confused: (Troligtvis maltodextrin???????)
Tro att det är vassle samt äggprotein, sedan vet jag ej vad förslags kolhydrater det rör sig om :confused: (Troligtvis maltodextrin???????)
Stämmer! Men det är 30 % protein och 60 % kolhydrater så din blandning kan du inte få genom smf, altså ytterliggare ett skäl att blanda den själv för din del!
W-NetAlm
06-06-2005, 23:39
Det är riktigt , Dom e likvärdiga . får bra effekt av båda , Fasst twinlab e aldrig så jätte bra . De e ganska bra kost mässigt . Men de e så jävla dyrt !
Jag blander Protec med Maltodextrin. Jag läste någon stans att upptagningshastigheten för proteinet inte var så mycket längre jämfört med rent vasselprotein. Kan jag fortsätta med den blandningen eller ska jag köpa ett rent vasselprotein att ta i samband med träningstillfället och spara protecen till morgon/kväll?
King Grub
09-06-2005, 19:17
Jag blander Protec med Maltodextrin. Jag läste någon stans att upptagningshastigheten för proteinet inte var så mycket längre jämfört med rent vasselprotein. Kan jag fortsätta med den blandningen eller ska jag köpa ett rent vasselprotein att ta i samband med träningstillfället och spara protecen till morgon/kväll?
Jo, Protec är mycket långsammare än rent vassle, eftersom en så övervägande del av proteindelen kommer från kasein. Nu spelar det antagligen ingen roll, eftersom kasein stimulerar proteinsyntesen lika bra som vassle efter träning.
Jo, Protec är mycket långsammare än rent vassle, eftersom en så övervägande del av proteindelen kommer från kasein. Nu spelar det antagligen ingen roll, eftersom kasein stimulerar proteinsyntesen lika bra som vassle efter träning.
Så jag kan fortsätta med Protec enbart utan att tappa något? Har pengar att köpa protein men orkar inte fylla hela köket med prylar *rolleyes*
EiseltUK
09-06-2005, 19:27
Protec funkar både efter träning, under dagen och på kvällen.
Vassle och kasein tar upp på lite olika sätt. Kaseinet tas upp successivt och "toppar" i blodet efter ca 3 timmar men fram till dess så att du ett ganska ordentligt upptag.
I en relativt ny studie drog man denna slutsats:
CONCLUSIONS: Acute ingestion of both WH and CS after exercise resulted in similar increases in muscle protein net balance, resulting in net muscle protein synthesis despite different patterns of blood amino acid responses
Med Sci Sports Exerc. 2004 Dec;36(12):2073-81.
Det finns även lite andra studier som kan vara intressanta att titta på. Finns en referenslista med några länkar där du gratis kan läsa några av artiklarna på http://www.eiselt.se/produkter/Protec.htm
Enjoy!
/ Henrik
EiseltUK
09-06-2005, 19:29
Ojdå såg att King Grub hann före med inlägg.... :(
Som det är nu tar jag 20g protec + 1,5 dl maltodextrin innan och efter träning, sedan mat kanske 1, max 1,5 h efter träning. Jag väger 96-97 kg
Om jag använder Protec borde jag ta lite mer då för att få tillräckligt med vassel protein i mig direkt efter träningen eller räcker det med att ta samma mängd som jag skulle tagit med ett rent vassel protein?
EiseltUK
09-06-2005, 22:59
...
Om jag använder Protec borde jag ta lite mer då för att få tillräckligt med vassel protein i mig direkt efter träningen eller räcker det med att ta samma mängd som jag skulle tagit med ett rent vassel protein?
Du behöver nog inte öka dosen för att få mer vassle i dig men 20 gr är relativt lite om du väger uppåt 100 kg. I o f så äter mat efte drygt en timme men 30 gr protein är nog inte fel för att vara på den säkra sidan.
Mvh
Henrik
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.