View Full Version : ON 100% Gold....
Stenberg
02-06-2005, 16:29
Kom över en 2kg-burk med ON 100% Gold protein tämligen billigt. Nån som vet skillnaden mellan gold och vanlig, och är det nåt att ha i jämförelse med tex SN Whey 100? Är ju ett blandprotein, och ska tydligen innehålla nåt som ON kallar för HydraWhey. Lägger upp lite innehåll, kunde dock inte hitta på chokladsmaken jag har men men....
Märkte att Wheyhydro inte står med nedan, men det gör det på min burk. SKa försöka hitta...
Edit: Hittade det här:
"Nu har 100% Whey Protein förbättrats ytterligare! Precis som föregångaren så innehåller 100% Whey Protein, Optimum Nutritions exklusiva proteinblandning, nu förbättrad och innehåller ej aspartam! 100% Whey består av:
Mikrofiltrerat vassleproteinisolat
Ion-Exchanged vassleproteinisolat
Ultrafiltrerat vassleproteinkoncentrat
HYDROWHEY - Hydrolyserade vasslepeptider
Vad är det då som gör nya 100% Whey Protein bättre?
Ett renare protein. Proteinhalten har höjts från ca: 77% protein till 81% (gäller smakerna jordgubb och vanilj, chokladsmak har höjts till 78% protein!)
Produkten innehåller MER HYDROWHEY - hydrolyserat vasslepeptider med låg molekylvikt för att göra 100% Whey Protein ännu snabbare och effektivare!
Optimum Nutritions 100% Whey Protein innehåller nu Lactase och Aminogen, enzymer som ökar absorptionen. Detta gör att produkten kan passa personer som har problem med laktos (obs! inte personer med svåra laktosproblem)."
Vad är det du frågar efter ?
Hmm...10 % laktos i produkten. Excell Vassle innehåller mindre än hälften av det:
http://www.kolozzeum.com/product_info.php?cPath=21&products_id=38
Jämföra ON med SN :laugh: SN kör me vassle koncentrat vad ON kör med ser du i innehålls förteckningen, sen är SN lurendrejare
vad är SN?
SkitNnnprotein
Stenberg
02-06-2005, 17:43
hydrolyserade vasslepeptider, bra eller anus? Snabbare eller långsammare än isolat?
hydrolyserade vasslepeptider, bra eller anus? Snabbare eller långsammare än isolat?
Hydrolysat är det snabbaste.
King Grub
02-06-2005, 17:46
Hydrolysat är snabbaste formen. Det står dock inte utsatt hur stor del av blandningen som består av hydrolysat. Det står listat sist, så det skulle kunna vara en väldigt liten andel.
Mängd och hydrolyseringsgrad är ganska intressant, lite hydrolysat med låg hydrolyseringsgrad och man köper i princip ett koncentrat.
EiseltUK
02-06-2005, 18:06
Jämföra ON med SN :laugh: SN kör me vassle koncentrat vad ON kör med ser du i innehålls förteckningen, sen är SN lurendrejare
Whey 100 är isolat, inte koncentrat.
/ Henrik
JJjj
tror du på det där själv oxå eller?
f
Langster
02-06-2005, 23:00
Skillnaden mellan vanliga 100% whey och Gold standard är att Gold har vassleproteinisolat som främsta proteinkälla. I den vanliga är det till största del koncentrat. Dessutom är det sucralose istället för aspartam som sötningsmedel.
Det är fortfarande ett blandprotein, största skillnaden är alltså andelarna av de olika vassleproteinvarianterna.
Det är synd att proteintillskottstillverkare är så snåla med att lämna ut hur stora andelarna av olika proteinsorter verkligen är i deras produkter!
Doktor V
03-06-2005, 01:36
Vad är det du frågar efter ?
Hmm...10 % laktos i produkten. Excell Vassle innehåller mindre än hälften av det:
http://www.kolozzeum.com/product_info.php?cPath=21&products_id=38
Vart ser du 10% laktos?
WHITEFOLKS
03-06-2005, 01:41
Sverker antog nog att kolhydraterna var laktos.. någonting måste ju fylla de ~10g kolhydrater produkten innehåller / 100 gram :)
Vart ser du 10% laktos?
Omk det inte är laktos vad är det då ?
I en produkt med vassleprotein.
Omk det inte är laktos vad är det då ?
I en produkt med vassleprotein.
Jag har inte svaret, men produkten innehåller enzymkombintationen Aminogen® från Triarco Industries, Inc, kanske det kan påverka nivån?
Själv brukar jag reagera på laktos på ett oangenämt och ljudligt vis, men har aldrig känt av det med 100% Whey.
Angående hydrolyseringsgraden tycker jag det är synd att inte uppgifterna z_bumbi frågar efter står angivna, men om man tar i beaktande att ON är den största egna tillverkaren i USA med veckovolymer som överskrider Fairings och Eiselts årsvolymer tillsammans så är det nog inte kapacitet eller kunnade som står bakom beslutet att ha en tillräckligt hög nivå. Snarare att majoriteten av proteinkonsumenterna i USA har lägre kunskapsnivå än vad som är baseline på kollo...
Dessutom lutar sig ON med stor sannolikhet på uppgifterna i den här In Vitro-studien (http://www.aminogen.com/images/ms01.pdf) när de håller ned hydrolysandelen.
Lizard
De enzympreparat jag träffar på är rent ( frystorkat ) protein plus en del mineral för att ger rätt miljö för enzymet. Inget kolhydrat tillsatt alls där.
Mängderna enzym brukar också vara i mikro och milligramskalan.
Vad säger Food and Chemical Codex ?
Speglar det miljön i magsäcken vidare ned i tolvfingertarmen och tunntarmen ?
De enzympreparat jag träffar på är rent ( frystorkat ) protein plus en del mineral för att ger rätt miljö för enzymet. Inget kolhydrat tillsatt alls där.
Mängderna enzym brukar också vara i mikro och milligramskalan.
Vad säger Food and Chemical Codex ?
Speglar det miljön i magsäcken vidare ned i tolvfingertarmen och tunntarmen ?
Då är det med all sannolikhet så.
Om enzymet åker med hela vägen vet jag inte, jag gissar på B); kanske...? :)
Lizard
Angående hydrolyseringsgraden tycker jag det är synd att inte uppgifterna z_bumbi frågar efter står angivna, men om man tar i beaktande att ON är den största egna tillverkaren i USA med veckovolymer som överskrider Fairings och Eiselts årsvolymer tillsammans så är det nog inte kapacitet eller kunnade som står bakom beslutet att ha en tillräckligt hög nivå. Snarare att majoriteten av proteinkonsumenterna i USA har lägre kunskapsnivå än vad som är baseline på kollo...
Utpriset blir lättare att hålla lågt om man inte anger de uppgifterna, ska man sälja på priset så är det ju ganska avgörande att man kan ha ett lågt pris och ON är ju även det ett budgetmärke så jag förstår varför uppgifterna inte anges.
Det innebär dock att man får jämföra med ett koncentrat när produkten når Sverige och då är den rejält mycket dyrare än de flesta andra märkena.
Dessutom lutar sig ON med stor sannolikhet på uppgifterna i den här In Vitro-studien (http://www.aminogen.com/images/ms01.pdf) när de håller ned hydrolysandelen.
Lizard
Jag hoppas ON har har lite mer på fötterna när det gäller tillsatsen av enzymet än att de måste använda den studien. :)
EiseltUK
03-06-2005, 15:28
Det är sannolikt laktos, men laktaset börjar omvanda till glukos så fort man blandar drinken så laktoshalten minskas. Ju länge man väntar destom mindre laktos under förutsättning att det finns tillräckligt med laktas.
Aminogen är en kombiantion av en sur och en semi-alkalin proteas (proteinspjälkande enzym från någon sorts mögelsvamp) där den sura proteasen förekommer i en mängd om minst 50 SAP och den semi-alkalina i minst 25,000 HUT (per gram).
Min första tanke är varför man i läkemendel med denna typ av enzymer använder entero-tabletter? Vad jag hittade på Läkemedelsverkets sida är att det är för att förhindra att enzymerna förstörs av saltsyran. Om det stämmer så gör Aminogen ingen nytta i ett proteinpulver såvida inte hydrolysen startar i drinken? Det finns säkert en del förhållanden i pH, temeperatur osv som är viktiga i så fall. Kanske låta drinken solmogna i någon timme... :D
Det där kan säkert någon bättre än jag.
/ Henrik
hockeyFREAK
03-06-2005, 18:54
varför är starnutrion skit ?
Bra fråga hockey freak.
Jag tror inte det är det, GG är väl ett av sveriges största kosttillskottsföretag(som säljer flera olika märken) varför skulle dom riskera sälja skit för(SN alltså, dom väl är deras eget märke), tror det är helt ok, analyscert. finns väl?
vet inte vad man mer kan begära som ngt annat företag ger på en likvärdig produkt.
inte sämre än ngt annat tror jag iaf :)
Det är sannolikt laktos, men laktaset börjar omvanda till glukos så fort man blandar drinken så laktoshalten minskas. Ju länge man väntar destom mindre laktos under förutsättning att det finns tillräckligt med laktas.
Bra att veta, använder mig av ON har i Kanada, då det är apbilligt! De har en produkt endast för Kanada marknaden, 100% Isolat - Intressant?
Stenberg
05-06-2005, 01:01
köpte mitt från staterna, därav det låga priset. Tror jag betalade 40 dollar (ca 296 kr tror jag) med frakt å allt för 2,4 kg gold. Tror GG tar 549 spänn.....
hockeyFREAK
05-06-2005, 22:44
Rätt kul att ingen har vågat uttala sig om vaför SN skulle varit skit eftersom i flera tidigare inlägg så snackade man massa skit om det utan några grunder.. Kan någon förklara varför detta skulle vara skit ?
Om det vore skit så borde det väl inte vara ett av nordens mest sålda proteinpulver ?
mvh hockeyFREAK
*edit* skriv inte detta här utan pma mig!
Det tog jag bort.
Vi pratar produkter och inget annat.
Tog jag också bort.
Det blir ett jävla liv om andra webshopar diskuteras allt för ingående här på kolo, från de webshoparna, så det får väl räcka med det.
hockeyFREAK
07-06-2005, 01:39
ni som kan förklara för mig vad det är för fel på GG och SN pma mig!!
ni som kan förklara för mig vad det är för fel på GG och SN pma mig!!
Du har redan skrivit det en gång.. bilda dig en egen uppfattning och ta allt folk säger med en nypa salt.. ffs.
Tjatar du/bumpar i helt onödiga frågor en gång till så kommer varningen som en bitchslap på posten. Tack.
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.