View Full Version : Milk 90, mellanmål
Rätt enkel fråga, är det okej att äta endast kesella eller endast kaseinprotte(milk90) som måltid, alltså inte kompletera med nån annan form av protein. Kolhydrater och fett käkar jag också men frågan är om det är rätt biologiskt värde osv? är helt off när det gäller biologiskt värde men grub har skrivit det ett flertal gånger och då blev jag lite nojig =p
Tar två snabba till när jag endå är på G,
Vassle på morgonen, bra eller anus som enda proteinkälla?
Kasein som mellis, tar det för lång tid innan det "verkar" i kroppen, borde man äta lite vassle typ 10g vid sidan av kesellaburken?
Skumma frågor men jag har deffnojan :P
Sweet.
EiseltUK
31-05-2005, 18:51
Ett kaseinbaserat tillskott eller mat fungerar utmärkt som mellanmål. Jag gör en "Gruber" och inflikar lite citat/reffar nedan.
These results strongly suggested that the digestion rate of dietary protein affects protein metabolism parameters and postprandial protein gain. In young subjects, slowly digested protein without nonprotein energy source was more efficient than a rapidly digested protein to improve postprandial protein gain.
Dangin M, Boirie Y, Guillet C, Beaufrere B. "Influence of the protein digestion rate on protein turnover in young
and elderly subjects." J Nutr. 2002 Oct;132(10):3228S-33S.
Bäst är troligen en kombination eftersom de tycks komplettera varandra, inte bara rent aminosyramässigt, utan även när det gäller upptaget:
Acute ingestion of both WH and CS after exercise resulted in similar increases in muscle protein net balance, resulting in net muscle protein synthesis despite different patterns of blood amino acid responses.
Tipton KD, Elliott TA, Cree MG, Wolf SE, Sanford AP, Wolfe RR. "Ingestion of casein and whey proteins result in
muscle anabolism after resistance exercise." Med Sci Sports Exerc. 2004 Dec;36(12):2073-81.
/ Henrik
King Grub
31-05-2005, 19:03
Alla animaliska proteiner är fullvärdiga (utom gelatin och kollagen, då). Mjölkproteiner är toppen, och kaseinets långsamma aminosyreutsöndring är bara positiv. Kasein ger bättre proteinbalans och större anabol effekt än ett snabbt protein. Det går att göra vassle mer anabolt genom att äta det som en del av en måltid, som du nämner, tillsammans med fett och kolhydrat. Det är inte "bäst" att enbart använda vassle som en proteinkälla i en måltid, men om vi säger att du äter gröt eller müsli med mjölk eller fil och kanske en macka med skinka, kalkon eller ost så fungerar det.
Kasein som mellis, tar det för lång tid innan det "verkar" i kroppen, borde man äta lite vassle typ 10g vid sidan av kesellaburken?
Det är som sagt en fördel att det är långsamt, inte en nackdel. Och det är ju inte så att det går tre timmar och sedan pang tas allt kasein upp, utan aminosyreutsöndringen börjar direkt, men pågår länge i stället och utan samma topp som vassle ger.
Alla animaliska proteiner är fullvärdiga (utom gelatin och kollagen, då). Mjölkproteiner är toppen, och kaseinets långsamma aminosyreutsöndring är bara positiv. Kasein ger bättre proteinbalans och större anabol effekt än ett snabbt protein. Det går att göra vassle mer anabolt genom att äta det som en del av en måltid, som du nämner, tillsammans med fett och kolhydrat. Det är inte "bäst" att enbart använda vassle som en proteinkälla i en måltid, men om vi säger att du äter gröt eller müsli med mjölk eller fil och kanske en macka med skinka, kalkon eller ost så fungerar det.
Det är som sagt en fördel att det är långsamt, inte en nackdel. Och det är ju inte så att det går tre timmar och sedan pang tas allt kasein upp, utan aminosyreutsöndringen börjar direkt, men pågår länge i stället och utan samma topp som vassle ger.
Än en gång har deu stillat min oro, enkelt att förstå och raka svar, uppskattat :) *yourock*
Thanks!
MyungChul
01-06-2005, 21:42
vad äter du för frukost om du har vassle som enda proteinkälla?
vad äter du för frukost om du har vassle som enda proteinkälla?
Tänkte mest om det skulle funka rent hypotetiskt.. Ja taggar mjölk med vassle och mackor med skinka påe, givetvis toppat med bearnesesås :thumbup:
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.