PDA

View Full Version : Potatismjöl =vitargo?

FUn-tex SSwinger
19-04-2005, 22:47
Jarod sa att potatismjöl är samma sak som vitargo, jag tror han är en skitig lögnare, så vad är nu sant?

Grisen
20-04-2005, 00:15
Det som är sant är att Jarod ÄR en skitig lögnare (är imun mot att bli bannad en månad).

Sverker
20-04-2005, 06:58
Jarod sa att potatismjöl är samma sak som vitargo, jag tror han är en skitig lögnare, så vad är nu sant?

Vi vet ju inte hur Vitargomolekylen ser ut så det går inte att säga.

Potatisstärkelse är en blandning av de två stärkelseformerna amylos och amylopektin.

Amylopektin är den snabbare, mer grenade formen av stärkelse.
Amylos består av raka kedjor av stärkelse och har lite andra egenskaper. Främst att det lättare packar sig i klumpar och bildar resistent stärkelse med lägre GI. En förklaring till potatis har så olika GI beroende på ifall den kylts eller inte.

Kan ju spekulera i att Vitargo är en stärkelse där tillverkaren tagit bort amylosen och har ett koncentrat av amylopektin ;)

Niclaaas
20-04-2005, 08:52
sverker, är inte waxy-majs också ett koncentrat av amylopektin? är skillnaden molekylstorleken?

Sverker
20-04-2005, 09:45
sverker, är inte waxy-majs också ett koncentrat av amylopektin? är skillnaden molekylstorleken?

Waxy-majs är minst 99% amylopektin, naturligt.
Krävs alltså ingen speciell process för att nå 99 % eller mer ;)

Niclaaas
20-04-2005, 20:56
Waxy-majs är minst 99% amylopektin, naturligt.
Krävs alltså ingen speciell process för att nå 99 % eller mer ;)

nej det vet jag men jag menade om vitargo skulle vara ett koncentrat av amylopektin, borde inte waxy-majs ha liknande egenskaper? sen gissade jag på att en skillnad ligger i molekylstorleken :)

Lizard
20-04-2005, 21:56
Helt ärligt och uppriktigt skulle det inte förvåna mig om RR och Vitargo uppvisar intill förväxling snarlika prestanda. Skillnaden ligger kanske på ett annat plan; att Vitargo är testat och bevisat, ungefär som Creapure-kreatin från Degussa, som kanske inte är bättre än många andra kreatinmonohydrat, men varumärkesnamnet innehåller just "säkerställd effekt av".
För oss lekmän (okej då, inte du Sverker ;) ) så kanske skillnaden inte är av avgörande betydelse, men om produkten t ex ska lanseras inom läkemedelsindustrin blir tillverknings och prestandadokumentation helt igenom avgörande för ett godkännande. Dessutom tjänar alltså varumärkesnamnet (Vitargo eller Creapure) som ett short-cut i medvetandet om önskad effekt mot konsument.

Lizard