View Full Version : Protec, vad händer?
Har varit i 3 olika affärer idag o letat efter det. Det går tydligen inte ens att beställa längre enligt affärerna. Och i webshoparna verkar bara storpacken finnas kvar. Tillverkas det inte längre?
mangemani
18-04-2005, 20:03
fick höra utav budo&fittnes att det ej såldes nått mer,frågade då om dom skulle sluta med protec helt(alltså eiselt) och dom sa ja.
sen när man skrev och frågade här så sa dom att det inte var sant och att dom hade den produkten.gick sen till en annan affär här i sundsvall(som också brukade sälja protec)men dom sa samma sak som budo&fittnes.
men kolozzeum säljer fortfarande protec och dom har tydligen inga planer på att slute.
så jag har ingen aning om vad som är på gång.
muskelbyggarn
18-04-2005, 23:18
Protec tillverkas fortfarande vad jag vet, vi har lite kvar i lager men det har tydligen varit stora problem med råvarorna om jag fattat det rätt. Att butiker inte har kvar Protec längre kan bero på olika saker som att de väljer att förnya sitt produktsortiment, bättre avanser på annat osv.
Vi kör vidare med Protec i sortimentet.
Vänl,,,
Tobbe
mangemani
19-04-2005, 00:56
Vänl,,,
Tobbe
please do,det är en utav mina favorit produkter:)
Protec tillverkas fortfarande vad jag vet, vi har lite kvar i lager men det har tydligen varit stora problem med råvarorna om jag fattat det rätt. Att butiker inte har kvar Protec längre kan bero på olika saker som att de väljer att förnya sitt produktsortiment, bättre avanser på annat osv.
Vänl,,,
Tobbe
Enligt inköparen på Lifebutiken här i Jönköping så gick det inte att beställa Protec längre. Så det var inte så att tagit bort det ur sortimentet.
muskelbyggarn
19-04-2005, 07:33
Jodå det går att beställa men det har varit stora leveransproblem, orsaken skall ha varit råvarubrist.
Prishöjning kommer också ske på Protec (och andra produkter baserade på kasein) då kaseinråvaran stigit mycket i pris. Sök mer på forumet, vet att både Fairing och Eiselt skrivit om varför.
Vänl,,,
Tobbe
Prishöjning kommer också ske på Protec (och andra produkter baserade på kasein) då kaseinråvaran stigit mycket i pris. Sök mer på forumet, vet att både Fairing och Eiselt skrivit om varför.
Vänl,,,
Tobbe
Men priset på svensk ost stiger inte :confused: Tvärtom så ligger det still eller t o m sjunker vad jag kan se i butikerna :D
muskelbyggarn
19-04-2005, 10:02
Är inte så hemma på ostmarknaden :D men vi kan kanske se framtida höjningar även där. Det har med bidragshistorien till bönderna att göra, och på vad bidragen baseras.
Vänl,,,
Tobbe
Body Guard
19-04-2005, 11:28
Är inte så hemma på ostmarknaden :D men vi kan kanske se framtida höjningar även där. Det har med bidragshistorien till bönderna att göra, och på vad bidragen baseras.
Vänl,,,
Tobbe
det med bönderna stämmer bra, samma sak gäller det på köttmarknaden. Förr så fick svenska bönder bidrag från EU baserat på antal djur de hade på gården, vilket resulterade i att det lönade sig att ha mycket djur, nu däremot får de betalt per areaenhet som gården bygger på, vilket innebär att de tjänar mer på att ha en stor gård med färre antal djur än tidgare. Färre djur = mindre mjölk = mindre keasin = högre priser..
EiseltUK
19-04-2005, 11:47
Protec lever i högsta grad.
Vi har en lista på vår websida med butiker som säljer våra produkter.
Vi erbjuder inte längre samma marginal på våra produkter efter prissänkningen och det är då en del butiker som väljer att sälja produkter de tjänar mer på. Därför har vi valt att samarbete med färre butiker, främst på de större orterna. I övrigt kan du beställa hos någon av de utvalda webbutiker som vi samarbetar med.
Vi har hört många historier om Protec (och Eiselt) som f d återförsäljare har hittat på för att förklara varför de inte längre har produkterna. Det är enklare att hitta på något än att förklara att man vill tjäna mer pengar. ;) Många förstår inte att volymerna ökar när priserna är lägre.
/ Henrik
Äh... ingen vill väl ha Protec när det finns SLOOW PROTEIN
EiseltUK
19-04-2005, 14:24
Va Sloow e ju bara kaseinat. Vänta tills det kommer nya forskningsrapporter.... :booty:
/ Henrik
Äh... ingen vill väl ha Protec när det finns SLOOW PROTEIN
finns det i jordgubbsmak än då? för chokladen var inte god
EiseltUK
19-04-2005, 17:15
Jo den finns i ... *spy* jordgubb. ;)
/ Henrik
[QUOTE=EiseltUK]Protec lever i högsta grad.
Vi har en lista på vår websida med butiker som säljer våra produkter.
Vi erbjuder inte längre samma marginal på våra produkter efter prissänkningen och det är då en del butiker som väljer att sälja produkter de tjänar mer på. Därför har vi valt att samarbete med färre butiker, främst på de större orterna. I övrigt kan du beställa hos någon av de utvalda webbutiker som vi samarbetar med.
Hmmmm.... valt att samarbeta med färre butiker!!!!!!
Är du nu inte lite för rolig Henrik! Är det du som sagt upp samarbetet med butikerna eller är det butikerna som sagt upp samarbetet med dig *screwy*
EiseltUK
19-04-2005, 18:04
[QUOTE=EiseltUK]
Hmmmm.... valt att samarbeta med färre butiker!!!!!!
Är du nu inte lite för rolig Henrik! Är det du som sagt upp samarbetet med butikerna eller är det butikerna som sagt upp samarbetet med dig *screwy*
Några butiker har sagt upp samarbetet eftersom de inte accepterar våra villkor/margineler. Några tycker att vi konkurrerar med dem via vårt delägande i Fx och ********. Någon konkurrent (ska inte nämna något namn) har i vissa butiker köpt ut oss och givetvis kan vi inte jobba med såna oseriösa metoder. När Eiselt sänkte priserna så har vi inte så mycket spelutrymma att deala med. Så butikerna måste själva inse fördelarna med att jobba med lägre marginaler och nöjdare kunder.
Att vi säger nej till butiker består i att vi inte längre har som målsättning att finna en massa nya butiker. Vi har slutat att lägga energi på hälsofack-kedjorna. Det råder så mycket konkurrenshämmande aktiviteter och så mycket skitsnack i branschen som slutkonsumenterna förlorar på.
Istället kör vi på enligt vår nya plan... som är samma som vi hade för ca 3 år sedan innan vi började satsa på att komma ut i så många butiker som möjligt. Bra produkter till bra priser. Det är lättare för oss att kunna bevisa att våra produkter håller toppkvalitet och till schyst pris än att motivera varför man ska betala 398 kr för 1 kg protein.
Konkurrensproblemet med att någon köper ut oss ska förhoppningsvis Konkurrensverket ta hand om.... vi talade med dem idag. Det vore bra för hela branschen och kunderna om konkurrensen släpptes fri på allvar.
/ Henrik
[QUOTE=EiseltUK]Några butiker har sagt upp samarbetet eftersom de inte accepterar våra villkor/margineler. Några tycker att vi konkurrerar med dem via vårt delägande i Fx och ********. Någon konkurrent (ska inte nämna något namn) har i vissa butiker köpt ut oss och givetvis kan vi inte jobba med såna oseriösa metoder. När Eiselt sänkte priserna så har vi inte så mycket spelutrymma att deala med. Så butikerna måste själva inse fördelarna med att jobba med lägre marginaler och nöjdare kunder.
Några tycker att vi konkurrerar med dem via vårt delägande i Fx och ********. Någon konkurrent (ska inte nämna något namn) har i vissa butiker köpt ut oss och givetvis kan vi inte jobba med såna oseriösa metoder.
Henrik ärligt talat fattar jag inte vad du menar här? Förtydliga dig!
En sak till: Innebär låga priser även att kvaliten kan vara hög?
Kommer du ihåg när debatten om ********* var som värst på detta forum!
Då var låga priser lika med dålig kvalite. Ditt nuvarande försäljningssätt är ju en kopia av *********. Tycker du personligen utan att blanda in din roll som företagsledare för Eiselt att deras proteiner har en likvärdig kvalite med fx och Eiselts proteiner.
Proteinerna är Whey-80 och Whey 100
EiseltUK
20-04-2005, 13:57
Några tycker att vi konkurrerar med dem via vårt delägande i Fx och ********. Någon konkurrent (ska inte nämna något namn) har i vissa butiker köpt ut oss och givetvis kan vi inte jobba med såna oseriösa metoder.
Henrik ärligt talat fattar jag inte vad du menar här? Förtydliga dig!
Det handlar om vår verksamhet i butikerna. Om en butik säljer våra produkter och så kommer en större konkurrent och köper ut oss så strider det mot konkurrenslagen... missbruk av dominerande ställning eftersom det missgynnar sund konkurrens och i slutändan konsumenterna.
En sak till: Innebär låga priser även att kvaliten kan vara hög?
Kommer du ihåg när debatten om ********* var som värst på detta forum!
Då var låga priser lika med dålig kvalite. Ditt nuvarande försäljningssätt är ju en kopia av *********. Tycker du personligen utan att blanda in din roll som företagsledare för Eiselt att deras proteiner har en likvärdig kvalite med fx och Eiselts proteiner.
Proteiner över lag skiljer sig inte speciellt mycket i kvalitet. Alla tillverkare köper sina proteiner från någon av de ca 15 största tillverkarna (mjölkproducenter) och blandar och smaksätter därefter sin "unika" produkt och sätter på en etikett. Kvalitén på råvarorna är likvärdig hos alla märken. Visst finns det något isoalt som är på 92% och ett annat på 88% eller ett koncentrat som ligger på 83% och ett annat på 79% men det är bara små diffar som uppkommer av inställningar i tillverkningen (porer på membran etc).
Kvalitén kan skilja sig hos olika märken i första hand på små detaljer som hur pass väl man dokumenterar kvalitén på de fädiga produkterna. Det kan gäller mikrobiologi, tungmetaller, pesticider, näringsvärden och eventuell förekomst tav dopningsämnen. Man kan där även lägga till kvantifiering av proteinfraktioner med elektofores, aminosyraprofil etc etc. Mycket kan vara "overkill" på ett simpelt proteinpulver.
Kvalitén gör inte produkterna bättre(effektivare), utan bara mer väldokumenterade. Eiselt är mer dokumenterat än FX och vi använder över lag de råvaror som anses vara av högsta kvalitet. Fx är i sin tur är tillräckligt kvalitetsdokumenterat för att jag kan säga att de är helt okej även om man är ganska kräsen. Om du köper ett dyrare märke så tror jag inte att kvalitén behöver vara mätbart bättre. Jag vet dyra märken som använder sämre grejer än vi har i FX.
Jag vill inte jämföra våra produkter med Star, men jag är övertygad om att du inte gör ett dåligt köp när du köper deras proteiner. Jag tror inte du får bättre effekt av Whey100 än Whey80, men däremot slipper du mjälksockret om man har intolerans mot det.
Man ska å andra sidan inte stirra sig blind på priser. Service, tillgänlighet, smaker, blandningsegenskaper osv osv är ju också saker man måste väga in i ett pris.
/ Henrik
WHITEFOLKS
20-04-2005, 14:13
tror att kvaliteten på råvarorna är i princip samma men sen är ju frågan vad "slutproducenterna" stoppar i tillsammans med aromämnena eller vilka % eventuella bladningar egentligen har. är nog mest där det "bluffas".
Proteiner över lag skiljer sig inte speciellt mycket i kvalitet. Alla tillverkare köper sina proteiner från någon av de ca 15 största tillverkarna (mjölkproducenter) och blandar och smaksätter därefter sin "unika" produkt och sätter på en etikett.
15 i hela världen eller 15 i Sverige? :)
Henrik jag förstår fortfarande inte vad du menar med denna formulering:
Om en butik säljer våra produkter och så kommer en större konkurrent och köper ut oss
Väljer inte butikerna frivilligt vilka varor man vill sälja!!!!
Så vitt jag vet gäller fri konkurens i Sverige.
Om en butik säljer våra produkter och så kommer en större konkurrent och köper ut oss
amino jag förstår inte vad problemet är med att Eiselt ändrar deras marknadsföringstrategi med att fokusera försäljning på en viss antal (seriösa) butiker.
Besserwisser
21-04-2005, 15:07
Priset har sänkts och ni erbjuder inte längre samma marginal.... är inte det detsamma som att säga att priset har sänkts men det är inte Eiselts förtjänst. Ni tjänar fortsättningvis samma pengar men låter återförsäljarna ta smällen genom att minska dessas vinst. För konsumenten spelar det naturligtvis ingen roll, kostnaden blir lägre. Men nog är det lite missvisande att framställa det som att det är Eiselt som sänkt sina priser? För så är det ju inte, i vart fall inte till en viss del. Eller?
Naturligtvis blir väl alla återförsäljare förbannade när leverantören (i detta fall Eiselt) själv börjar konkurera med med sina egna återförsäljare genom att sälja produkterna genom den egna webshopen ********, billigare än vad återförsäljarna själva säljer produkten.
Jag tror inte Henrik förstår att det är dessa "oseriösa" återförsäljare som har byggt upp märket "Eiselt" genom att ha sortimentet i sina butiker, det är ju helt naturligt att de varor man skall sälja i sin butik "de pratar man gott om."
Klaga inte på återförsäljarna, Henrik Eiselt har lyckats skjuta sig själv i foten, och sånt gör ONT.
EiseltUK
21-04-2005, 17:01
15 i hela världen eller 15 i Sverige? :)
I världen och då menar jag de stora.
/ Henrik
EiseltUK
21-04-2005, 17:26
Jo det är fri konkurrens så länge det är till gagn för slutkonsumenten. Kartellbildning, missbruk av dominerande ställning och mutor är inte tillåtna.
/ Henrik
EiseltUK
21-04-2005, 17:30
Priset har sänkts och ni erbjuder inte längre samma marginal.... är inte det detsamma som att säga att priset har sänkts men det är inte Eiselts förtjänst. Ni tjänar fortsättningvis samma pengar men låter återförsäljarna ta smällen genom att minska dessas vinst. För konsumenten spelar det naturligtvis ingen roll, kostnaden blir lägre. Men nog är det lite missvisande att framställa det som att det är Eiselt som sänkt sina priser? För så är det ju inte, i vart fall inte till en viss del. Eller?
Det är Eiselt som har bekostat typ 90 % av prissänkningen om man räknar maginalmässigt. Vi har minst halverat vår marginal. De flesta återförsäljare har fortfarande ungefär samma marginal som tidigare.
/ Henrik
EiseltUK
21-04-2005, 17:33
Naturligtvis blir väl alla återförsäljare förbannade när leverantören (i detta fall Eiselt) själv börjar konkurera med med sina egna återförsäljare genom att sälja produkterna genom den egna webshopen ********, billigare än vad återförsäljarna själva säljer produkten.
Jag tror inte Henrik förstår att det är dessa "oseriösa" återförsäljare som har byggt upp märket "Eiselt" genom att ha sortimentet i sina butiker, det är ju helt naturligt att de varor man skall sälja i sin butik "de pratar man gott om."
Klaga inte på återförsäljarna, Henrik Eiselt har lyckats skjuta sig själv i foten, och sånt gör ONT.
Fel. De butiker som byggt upp varumärket säljer fortfarande Eiselt.
/ Henrik
Så alla andra som har sålt Eiselts sortiment under dessa år har alltså inte byggt upp varumärket "Eiselt" utan motarbetat Eiselt istället.
Tror du själv på det du skriver *screwy*
WHITEFOLKS
21-04-2005, 18:06
så kan man tolka det eller så är det de affärer som aktivt stött och trott på eiselt som fortfarande kvar, borde ju definitivt ha funnits ett mellanläge.. inte bara för eller mot utan de som även var ganska neutrala.
EiseltUK
21-04-2005, 19:05
Så alla andra som har sålt Eiselts sortiment under dessa år har alltså inte byggt upp varumärket "Eiselt" utan motarbetat Eiselt istället.
Tror du själv på det du skriver *screwy*
Har jag skrivit det? Det låter i så fall korkat. :D
De som jobbat in våra produkter i sina butiker och därmed byggt upp vårt varumärke lokalt har sannolikt inte slutat sälja produkterna. Det finns några undantag och de har slutat av de anledningar jag skrev tidigare. Visst har de också bakåt bidragit till att bygga upp vårt varumärke. De flesta butiker som inte säljer egna varumärken har nog bara uppfattat vår prissänkning som positiv. Visst kan en del störa sig på att vi säljer via nätet, men produkterna har alltid funnit att köpa via nätet. Vi ser nätförsäljningen i första hand som ett komplement till butiksförsäljning på orter där vi inte är etablerade. Dessutom hjälper den oss att finansiera prissänkningen.
Grejen var att några av de som slutat med våra produkter ljuger ihop förklaringar till kunderna om varför de inte har produkterna, t ex har vi hört några som säger att vi sänkt kvalitén på produktern för att kunna sänka priserna. Jag tror att de flesta skulle bli smått upprörda över att höra såna lögner om sina produkter.
/ Henrik
EiseltUK
21-04-2005, 19:10
så kan man tolka det eller så är det de affärer som aktivt stött och trott på eiselt som fortfarande kvar, borde ju definitivt ha funnits ett mellanläge.. inte bara för eller mot utan de som även var ganska neutrala.
Vi har uppemot 300 återförsäljare och ca 70 % av dem säljer delar av sortimentet eller tar in på beställning. Som jag skrev tidigare så tycker ändå de flesta butiker att prissänkningen är positiv. Marginalen är i stort sett samma, men de tjänar mindre i kronor eftersom produkterna är billigare. Men slutkunderna blir nöjdare och det bör ju generera ökad försäljning som kompenserar "förlusten" i kronor.
/ Henrik
jag har fortfarande inte hittat protec-jordgubb i någon affär här i jönköping, finns 3st som säljer här och inga har jordgubbsmaken. Dom säger att det inte går att få hem den, det är bara vanilj och choklad som kommer med leveranserna. Så det låter mest som skitsnack när Eiselt skriver att dom inte vill sälja för att det är för dålig förtjänst. Dom försöker ju beställa hem men dom får inget?
EiseltUK
26-05-2005, 16:50
jag har fortfarande inte hittat protec-jordgubb i någon affär här i jönköping, finns 3st som säljer här och inga har jordgubbsmaken. Dom säger att det inte går att få hem den, det är bara vanilj och choklad som kommer med leveranserna. Så det låter mest som skitsnack när Eiselt skriver att dom inte vill sälja för att det är för dålig förtjänst. Dom försöker ju beställa hem men dom får inget?
Ganska många hälsobutiker beställer via hälsokostgrossisterna och de har tyvärr haft svårare att hålla lager än vi. HAr du kollat med butiken i A6? (förmodligen).
Vi har nu ett bättre varuflöde och kör Procet-batcher varannan vecka så det kommer och går Protec hela tiden, men inom kort bör det inte vara några större leveransproblem.
/ Henrik
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2009, Jelsoft Enterprises Ltd.