PDA

View Full Version : Star Gainer Pro

Wicked
18-04-2005, 08:35
Jag tänkte snart inhandla en påse (4kg) star gainer pro för att ta till träningarna. Jag äter bra annars och vill ha något att ta efter (innan?) mina gympass.

Innehållet i en portion (90 g) är
Protein 22 g
Kolhydrater 60 g
Fett 1,8 gram
Energivärde 350 Kcal

Jag undrar om någon har erfarenheter från den här gainern, positiva eller negativa spelar ingen roll ;). Sen undrar jag om jag ska ta gainern både innan och efter, eller bara efter passet? Vilket är "bäst" (menar nu om jag ätit normalt under dagen)?

Väger förresten ca 86 kilo, är 17 år och har tränat i 1 ½ år.

// Wicked

King Grub
18-04-2005, 08:55
En helt normal gainer, snabba kolhydrater och protein, som passar kring träning. Inget konstigt, och det skall det inte vara heller.

Både före, under och efter träning är "bättre" för proteinsyntesen än bara efter, om du har plats i energiintaget och plånboken.

Wicked
18-04-2005, 09:12
En fråga till, om jag tar 2 skopor (60 gram) innan och 2 skopor (60 gram) efter, är det då bättre än att ta 3 skopor efter (90 gram)?
Jag vet att 60+60 > 90 men det handlar ju om när man tar gainern också? Vad föreslås, en stor mängd efter, eller mellanstor mängd innan och efter?

2 skopor innehåller:
15 gram protein
40 gram kolhydrater

// Wicked

King Grub
18-04-2005, 09:16
Eftersom protein+kolhydrat före träning har större anabol effekt än samma mängd kolhydrat+protein efter träning får väl det stå som rekommendation. Du kan ta 90 gram efter om du vill, fast du tagit en före också; återigen om du har plats kalorimässigt och ekonomiskt.

Wicked
18-04-2005, 09:20
OK grub, tack så mycket för hjälpen :)
Ska fundera lite på det och se vad jag kommer fram till ;)

// Wicked