PDA

View Full Version : maltodextrin beställning...

replay
17-04-2005, 21:38
Tjenare!
Tänkte beställa maltodextrin från humle.nu men såg senare att man måste beställa för minst 150:- *grr27*
Eftersom jag inte vill ha mer än 2kg så vet jag inte hur jag ska göra, finns det något annat jag kan komplementera med? Borde väl inte vara så svårt? Jag tänkte blanda ner det i min whey-80 drink för att ta efter träning...

Berry
17-04-2005, 21:42
Tjenare!
Tänkte beställa maltodextrin från humle.nu men såg senare att man måste beställa för minst 150:- *grr27*
Eftersom jag inte vill ha mer än 2kg så vet jag inte hur jag ska göra, finns det något annat jag kan komplementera med? Borde väl inte vara så svårt? Jag tänkte blanda ner det i min whey-80 drink för att ta efter träning...

Dextropur finns i mataffären. Smakar betydligt sötare och kräver mer vatten i drinken, men annars i princip lika bra.

Kaboffastar
17-04-2005, 21:43
Dextropur finns i mataffären. Smakar betydligt sötare och kräver mer vatten i drinken, men annars i princip lika bra.

Malto är bra mkt snabbare... 1 fördel
Malto kräver mindra vettan 1 fördel till
Malto är godare osv

Mitt råd skulle vara att beställa 4 kg.. malto går åt

Berry
17-04-2005, 21:50
Malto är bra mkt snabbare...

GI Dextropur: 141
GI Maltodextrin: 137

King Grub
17-04-2005, 21:51
Han pratar om hastigheten på glykogeninlagringen, där maltodextrin överträffar dextros med 5-10%.

Berry
17-04-2005, 21:56
Han pratar om hastigheten på glykogeninlagringen, där maltodextrin överträffar dextros med 5-10%.

Så även fast blodsockret höjs snabbare av dextros så fylld muskelglykogenet på snabbare av malto? Intressant, antar du kan posta en källa?

King Grub
17-04-2005, 22:04
Så även fast blodsockret höjs snabbare av dextros så fylld muskelglykogenet på snabbare av malto? Intressant, antar du kan posta en källa?

Eur J Appl Physiol. 2000 Mar;81(4):346-51. Muscle glycogen resynthesis rate in humans after supplementation of drinks containing carbohydrates with low and high molecular masses.

Olika molekylvikt; dextros har en medelmolekylvikt på 180, medan maltodextrin varierar mellan 1000-10000. Vitargo ligger på 500000-700000 och ger 70% snabbare glykogeninlagring än maltodextrin, utan att ha högre GI.

replay
17-04-2005, 22:18
Så med andra ord finns det inget annat att göra än att beställa mer maltodextrin? :S

Kaboffastar
17-04-2005, 22:26
Så med andra ord finns det inget annat att göra än att beställa mer maltodextrin? :S

vad väger du ? själv har jag gjort över med mer än 1 kg på mindre än 2 veckor ( 89 kg )

Berry
17-04-2005, 22:55
Eur J Appl Physiol. 2000 Mar;81(4):346-51. Muscle glycogen resynthesis rate in humans after supplementation of drinks containing carbohydrates with low and high molecular masses.

Olika molekylvikt; dextros har en medelmolekylvikt på 180, medan maltodextrin varierar mellan 1000-10000. Vitargo ligger på 500000-700000 och ger 70% snabbare glykogeninlagring än maltodextrin, utan att ha högre GI.

Tack för referensen. Misstänkte att det var där skillnaden kunde ligga men va inte säker på om molekylmassan för maltodextrin var högre.

Vad gäller den ursprungliga frågan så tror jag fortfarande att trådskaparen kan vänta sig minimal skillnad i resultat beroende på valet mellan dextros och malto.

edit: felskrivning

raZmus
17-04-2005, 23:23
Tack för referensen. Misstänkte att det var där skillnaden kunde ligga men va inte säker på om molekylmassan för maltodextrin var lägre.

Högre är den.

mmmCay
18-04-2005, 01:55

Va? Kör du med vasslekoncentrat (Whey-80), tycker jag att dextros (Dextropur) duger bra. Det är bara 5-10% skillnad.

Men eftersom maltodextrin är bättre, du kanske vill satsa pengarna på den lite extra? Tänk på att fraktavgifter tillkommer till din beställning av minst 150kr, och även eventuellt postförskottsavgift. 2kg räcker inte länge - det skulle vara mer ekonomisk att beställa flera kilo på en gång.

Om du inte bor i storstad och du inte "har råd" med att beställa maltodextrin på webben, skulle du tänka på att köpa Dextropur på din livsmedelbutik istället.

Niclaaas
18-04-2005, 08:35
beställ från pgw.se istället

raZmus
18-04-2005, 08:41
Dextropur på förpackning om 300g äter upp alla fraktkostnader i världen tids nog. I allafall enligt de priser som gäller där jag handlar.

Berry
18-04-2005, 10:17
Högre är den.

Petitesser :D :em:

Peter
18-04-2005, 10:25
Värt att notera angående Vitargostudier är ju att de blandade glukosdrinken 15%ig vilket ju är väldigt starkt, även för att vara en återhämtningsdrink. Drinken blev således ordentligt hyperton och det är ju egentligen det som studien visar. Att omsolariteten har betydelse.

replay
18-04-2005, 12:17
Anledningen till att jag vill beställa maltodextrin istället för dextropur är inte för att jag är otroligt resultatinriktad utan snarare för att det inte blandas med lika mycket vatten och inte är lika sött... Får la ta och beställa ett ekonomipack då :rolleyes: Spelar det stor roll om jag blandar den med vatten eller om jag blandar med minimjölk? Efter passet alltså. Tycker själv att det är godare o blanda med mjölk...
btw, väger 75kg... 177 lång.
EDIT: Kollde in på pgw.se, är det bryggsocker du menar?

raZmus
18-04-2005, 12:24
Maltodextrin är maltodextrin.
Bryggsockret är rent druvsocker.

Sök på "maltodextrin" på sidan så hittar du det både i 1 och 25 kg-förpackning.

Alcazara
18-04-2005, 14:28
Någon som beställt från PGW och kan säga om det funkade bra?

replay
18-04-2005, 20:02
Okej, nu är det såhär att eftersom morsan håller i pengarna här så tycker hon att det är bättre om jag köper twinlab super gainer istället för att beställa hem 4kg maltodextrin... Så nu är frågan: finns det någon i GBG som kan sälja ett kilo till mig eller finns det butiker som säljer det? Borde ju finnas? :D
Vill inte ha dextropur och vill inte ha twinlabs grejor om det nu är så stor skillnad som alla säger...

Davil
18-04-2005, 20:11
Okej, nu är det såhär att eftersom morsan håller i pengarna här så tycker hon att det är bättre om jag köper twinlab super gainer istället för att beställa hem 4kg maltodextrin... Så nu är frågan: finns det någon i GBG som kan sälja ett kilo till mig eller finns det butiker som säljer det? Borde ju finnas? :D
Vill inte ha dextropur och vill inte ha twinlabs grejor om det nu är så stor skillnad som alla säger...

"Super duper" gainer kostar väll runt 600kr ? Det finns många (typ nästan alla) tillverkare som är billigare är twinlab...

I längre tidsperspektiv blir det betydligt billigare att köpa hem ett lass malto och blanda ihop sin gainer själv.

mvh.

replay
18-04-2005, 20:25
"Super duper" gainer kostar väll runt 600kr ? Det finns många (typ nästan alla) tillverkare som är billigare är twinlab...

I längre tidsperspektiv blir det betydligt billigare att köpa hem ett lass malto och blanda ihop sin gainer själv.

Nja, eller 300:- för 2 eller 3 kg tror jag. Är det så stor skillnad eller är det värt att fortsätta leta?

Zealot
18-04-2005, 20:26
Själv tjackade jag 25kg direkt. EXTREMT jobbigt att transportera skiten från posten till bagageutrymmet & sedan ur bagaget till lägenhetsförrådet! *spy*

Men så fick man ju sig ett gratis träningspass... *flex*

Hur som helst...har du råd så köp ordentligt med en gång...extremt skönt o slippa tänka på om malto är slut eller inte...känns som att den där bautapåsen kommer räcka hela mitt liv! :D

z_bumbi
18-04-2005, 20:34
Okej, nu är det såhär att eftersom morsan håller i pengarna här så tycker hon att det är bättre om jag köper twinlab super gainer istället för att beställa hem 4kg maltodextrin..

Om hon betalar så är det väl bara att köra på en gainer som innehåller lämpligt innehåll?

replay
18-04-2005, 20:48
Mjo, men frågan är fortfarande om det är stor skillnad mellan whey 80+maltodextrin och gainer? Eftersom jag är på en slags deff... Försöker iaf förlora fett och få muskler... Zealot, lust o sälja mig ett kilo eller två? ;)

perva
19-04-2005, 07:52
Mjo, men frågan är fortfarande om det är stor skillnad mellan whey 80+maltodextrin och gainer? Eftersom jag är på en slags deff... Försöker iaf förlora fett och få muskler... Zealot, lust o sälja mig ett kilo eller två? ;)

Nej det är samma sak, förutom att när du gör din egen gainer så kan du anpassa den efter behov. Att göra den själv är alltså både bättre och billigare.

Edit: Om du vet hur man gör.

200sx
20-04-2005, 08:00
beställ från pgw.se istället

hmmm är det deras "bryggsocker" man ska köpa då?

Niclaaas
20-04-2005, 08:53
hmmm är det deras "bryggsocker" man ska köpa då?

nej, sök på maltodextrin på sidan så får du fram det. bryggsockret är druvsocker