View Full Version : Malto och Druvsocker
har några kg malto och några kg druvsocker hemma nu..
funderar på bästa blandningen..
ta ca 50 gram malto direkt efter träning.. plus protein .
sen 5-10 min efter det.. ta 50 gram druvsocker....
eller ska ja blanda druvsockret me maltot?? känns som att druvsockret tar ut snabbheten på maltot då
King Grub
13-04-2005, 17:41
Druvsocker "tar ut" maltodextrin? :confused:
Har du maltodextrin behöver du inte druvsocker alls. Maltodextrin är ett bättre val.
Druvsocker "tar ut" maltodextrin? :confused:
Har du maltodextrin behöver du inte druvsocker alls. Maltodextrin är ett bättre val.
ja tänkte mer .. ta maltot för att trycka in prottet i musklerna
sen druvsocker mer till återhämtningen .
.
givetvis malto för det oxå..
King Grub
13-04-2005, 18:09
ja tänkte mer .. ta maltot för att trycka in prottet i musklerna
sen druvsocker mer till återhämtningen .
.
givetvis malto för det oxå..
Maltodextrin är bättre för återhämtning och glykogeninlagring också.
ok men ska ja slänga druv då eller?
eller vilken blir den bästa kombinationen
slänga? ge bort de till någon eller spara de till ev. nödfall =)
Uh varför? Jag trodde dextropur och maltodextrin var mer eller mindre samma sak, förutom att dextro är sötare?
Uh varför? Jag trodde dextropur och maltodextrin var mer eller mindre samma sak, förutom att dextro är sötare?
Maltodextrin är "snabbare".
d.v.s snabbare glykogeninlagring(stavning)
King Grub
14-04-2005, 08:29
Förutom ovan nämnda faktor har dom inte ens med varandra att göra: maltodextrin är delvis hydrolyserad stärkelse, druvsocker är en monosackarid.
ok men ska ja slänga druv då eller?
eller vilken blir den bästa kombinationen
Blanda i så mycket druvsocker som du står ut med smakmässigt. Skillnaden i praktiken är inte så stor att du kommer att märka något..
Förutom ovan nämnda faktor har dom inte ens med varandra att göra: maltodextrin är delvis hydrolyserad stärkelse, druvsocker är en monosackarid.
Det där säger mig iof ingenting :P Vad blir skillnaden i kroppen? Dessutom har jag sett folk säga att malto har GI på 137 och dextro 141, detta stämmer alltså inte?
King Grub
14-04-2005, 20:47
Det där säger mig iof ingenting :P Vad blir skillnaden i kroppen? Dessutom har jag sett folk säga att malto har GI på 137 och dextro 141, detta stämmer alltså inte?
Jovisst, men GI gäller blodsockerpåverkan. Det är inte till 100% korrelerat med hur snabb glykogeninlagring som åstadkoms. Här är molekylvikt mer avgörande. Maltodextrin har en mångdubbel medelmolekylvikt jämfört med dextros.
Jovisst, men GI gäller blodsockerpåverkan. Det är inte till 100% korrelerat med hur snabb glykogeninlagring som åstadkoms. Här är molekylvikt mer avgörande. Maltodextrin har en mångdubbel medelmolekylvikt jämfört med dextros.
Aha då hänger jag med, tack tack :bow:
För att inte tala om Vitargo.
Finns ekonomin och viljan på att betala de priset för kolhydrater så GÖR DET!
Osmaksatt Vitargo kan med fördel blandas ut med lite Maltodextrin för att få en lite sötare och mindre "tapetig" smak. Hur optimalt det är vet jag inte? *rolleyes*
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2009, Jelsoft Enterprises Ltd.