PDA

View Full Version : Malto och Druvsocker

aGGe
13-04-2005, 17:37
har några kg malto och några kg druvsocker hemma nu..

funderar på bästa blandningen..

ta ca 50 gram malto direkt efter träning.. plus protein .

sen 5-10 min efter det.. ta 50 gram druvsocker....

eller ska ja blanda druvsockret me maltot?? känns som att druvsockret tar ut snabbheten på maltot då

King Grub
13-04-2005, 17:41
Druvsocker "tar ut" maltodextrin? :confused:

Har du maltodextrin behöver du inte druvsocker alls. Maltodextrin är ett bättre val.

aGGe
13-04-2005, 18:02
Druvsocker "tar ut" maltodextrin? :confused:

Har du maltodextrin behöver du inte druvsocker alls. Maltodextrin är ett bättre val.

ja tänkte mer .. ta maltot för att trycka in prottet i musklerna
sen druvsocker mer till återhämtningen .
.

givetvis malto för det oxå..

King Grub
13-04-2005, 18:09
ja tänkte mer .. ta maltot för att trycka in prottet i musklerna
sen druvsocker mer till återhämtningen .
.

givetvis malto för det oxå..

Maltodextrin är bättre för återhämtning och glykogeninlagring också.

aGGe
13-04-2005, 18:13

ok men ska ja slänga druv då eller?

eller vilken blir den bästa kombinationen

BeatNec
13-04-2005, 18:15
slänga? ge bort de till någon eller spara de till ev. nödfall =)

perva
14-04-2005, 08:10

Uh varför? Jag trodde dextropur och maltodextrin var mer eller mindre samma sak, förutom att dextro är sötare?

TPS
14-04-2005, 08:17
Uh varför? Jag trodde dextropur och maltodextrin var mer eller mindre samma sak, förutom att dextro är sötare?
Maltodextrin är "snabbare".
d.v.s snabbare glykogeninlagring(stavning)

King Grub
14-04-2005, 08:29

Förutom ovan nämnda faktor har dom inte ens med varandra att göra: maltodextrin är delvis hydrolyserad stärkelse, druvsocker är en monosackarid.

z_bumbi
14-04-2005, 08:52
ok men ska ja slänga druv då eller?

eller vilken blir den bästa kombinationen

Blanda i så mycket druvsocker som du står ut med smakmässigt. Skillnaden i praktiken är inte så stor att du kommer att märka något..

perva
14-04-2005, 19:36
Förutom ovan nämnda faktor har dom inte ens med varandra att göra: maltodextrin är delvis hydrolyserad stärkelse, druvsocker är en monosackarid.

Det där säger mig iof ingenting :P Vad blir skillnaden i kroppen? Dessutom har jag sett folk säga att malto har GI på 137 och dextro 141, detta stämmer alltså inte?

King Grub
14-04-2005, 20:47
Det där säger mig iof ingenting :P Vad blir skillnaden i kroppen? Dessutom har jag sett folk säga att malto har GI på 137 och dextro 141, detta stämmer alltså inte?

Jovisst, men GI gäller blodsockerpåverkan. Det är inte till 100% korrelerat med hur snabb glykogeninlagring som åstadkoms. Här är molekylvikt mer avgörande. Maltodextrin har en mångdubbel medelmolekylvikt jämfört med dextros.

perva
14-04-2005, 21:24
Jovisst, men GI gäller blodsockerpåverkan. Det är inte till 100% korrelerat med hur snabb glykogeninlagring som åstadkoms. Här är molekylvikt mer avgörande. Maltodextrin har en mångdubbel medelmolekylvikt jämfört med dextros.

Aha då hänger jag med, tack tack :bow:

TPS
14-04-2005, 21:58
För att inte tala om Vitargo.

Finns ekonomin och viljan på att betala de priset för kolhydrater så GÖR DET!

raZmus
15-04-2005, 00:29
Osmaksatt Vitargo kan med fördel blandas ut med lite Maltodextrin för att få en lite sötare och mindre "tapetig" smak. Hur optimalt det är vet jag inte? *rolleyes*