PDA

View Full Version : Gainer eller Whey?

replay
12-04-2005, 22:34
Sökte runt ett tag men fick inte riktigt konkret svar på min fråga, aja here goes :)
Jag tränar styrka 3 ggr per vecka på gym, tränar även fotboll tre dagar i veckan, målet är att bränna fett och få synligare muskler, i vilket fall, ska jag köpa en gainer eller satsa på whey80+druvsocker före och efter gym och fotbolls pass? Vill också ha något man kan ta på morgonen(har hört att kroppen då är i ett katabolt tillstånd och att det då är viktigt med kålisar+protte) och som tillskott timmarna efter träning/gym. Vilken ska man välja?
:bow:

MFredde
12-04-2005, 22:53
Sökte runt ett tag men fick inte riktigt konkret svar på min fråga, aja here goes :)
Jag tränar styrka 3 ggr per vecka på gym, tränar även fotboll tre dagar i veckan, målet är att bränna fett och få synligare muskler, i vilket fall, ska jag köpa en gainer eller satsa på whey80+druvsocker före och efter gym och fotbolls pass? Vill också ha något man kan ta på morgonen(har hört att kroppen då är i ett katabolt tillstånd och att det då är viktigt med kålisar+protte) och som tillskott timmarna efter träning/gym. Vilken ska man välja?
:bow:

Gainer = protein + kolhydrater
whey = protein

Och kolisar är viktigt för återhämtningen

ska du köra whey så får du hitta nån kolhydratprodukt som du kan fylla på med efter träningen

Men jag skulle nog säga gainer

King Grub
13-04-2005, 06:49
Vill också ha något man kan ta på morgonen(har hört att kroppen då är i ett katabolt tillstånd och att det då är viktigt med kålisar+protte)

Frukost.

Vad gäller den andra frågan: har du inte koll på egenblanding, köp en färdig gainer att använda i samband med träning.

replay
13-04-2005, 13:38
Så Whey borde jag egentligen isåfall bara ta utspritt under dagen om jag inte får i mig rätt mängd proteiner? Alltså som proteintillskott? Satsar nog på gainer trots allt, funderar på twinlab super gainer blandat med banan för lite extra kolhydrater, eller är bananen valfri? Värt att köpa?

King Grub
13-04-2005, 13:40
Så Whey borde jag egentligen isåfall bara ta utspritt under dagen om jag inte får i mig rätt mängd proteiner? Alltså som proteintillskott? Satsar nog på gainer trots allt, funderar på twinlab super gainer blandat med banan för lite extra kolhydrater, eller är bananen valfri? Värt att köpa?

Vassle är inte det bästa proteinet utspritt under dagen heller; där är vanlig proteinrik mat eller kasein bättre.

Den gainer du nämner har säker tillräckligt med kolhydrat för dom flesta behov från början.

replay
13-04-2005, 13:46
Fast kasein finns i vanlig mat som fil och ost? Så det är väl inte direkt värt att köpa till? :) Är det väldigt nödvändigt med proteintillskott vid måltiderna? Fick rådet att försöka äta ugnefär 30g protein vid varje måltid vilket är rätt svårt att uppnå ibland med vanlig mat, brukar hamna runt 20g, spelar detta verkligen så stor roll?

AngelLove
13-04-2005, 14:23
Svårt att komma upp i 30g protein ?? Det är 150g makrill eller lax....

Tror du skall läsa King Grubs deffguide på bra saker att äta, sedan kolla upp vad de saker du tycker om innehåller.

Satsa på att bara ta kosttillskott som ett komplement till efter träning. Visst finns det MRP (MealRePlacements) som du kan ha som substitut där det är svårt att ha matlåda med sig, men annars duger vanlig mat övrig tid på dygnet alldeles kalasbra. Dessutom, att bara "dricka" mat ger dig ingen som helst mättnadskänsla i magen.

replay
13-04-2005, 14:26
Svårt att komma upp i 30g protein ?? Det är 150g makrill eller lax....

Damn! Makrill i tomatsås it is :) Nu består mina mellanmål nästan enbart av filmjölk, ost och mjölk som proteinkälla, kollar in kings guide, tack!

King Grub
13-04-2005, 14:30
Är det väldigt nödvändigt med proteintillskott vid måltiderna?

Det är inte nödvändigt alls.

Fick rådet att försöka äta ugnefär 30g protein vid varje måltid vilket är rätt svårt att uppnå ibland med vanlig mat, brukar hamna runt 20g, spelar detta verkligen så stor roll?

30 gram är inte speciellt svårt att komma upp till. En måltid bestående av 100 gram kycklingbröst, 100 gram pasta och ett glas mjölk: 35-40 gram protein.

replay
13-04-2005, 18:50
Härligt, aja har en sista fråga bara :em:
Spelar det stor roll om jag blandar ner druvsocker i min whey-80 drink än om jag tar två bananer? Är druvsockret så mycket snabbare eller är den ungefär jämn med bananenerna? Tänker nämligen blanda min egen med whey-80 + snabba kolhydrater. Mer värt att satsa på riktigt druvsocker?

King Grub
13-04-2005, 18:59
Härligt, aja har en sista fråga bara :em:
Spelar det stor roll om jag blandar ner druvsocker i min whey-80 drink än om jag tar två bananer? Är druvsockret så mycket snabbare eller är den ungefär jämn med bananenerna? Tänker nämligen blanda min egen med whey-80 + snabba kolhydrater. Mer värt att satsa på riktigt druvsocker?

Bananer är inte snabba kolhydrater. I samband med träning är druvsocker eller maltodextrin att föredra som kolhydratkälla, men bara då. Ät gärna banan vid andra tillfällen, dock.

replay
13-04-2005, 19:08
Okej, perfekt, någon formel för delarna whey och delarna maltodextrin?

King Grub
13-04-2005, 19:10
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=37586

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=40580

big_rabbit
13-04-2005, 23:43
om du tränar och vill få synliga muskler är det bäst att köra på protein "whey 80 är billigt och bra" om du hade tänkt dig nåt av protein och kolhydrater....sen är det bara att ta två drinkar om dagen...bästa är ju en när du vaknar och en efter träning när aminosyrenivåerna i kroppen låga!

katabolt tillstånd kan inträffa när du har fåt i dig för lite protein!

:eating: sen ÄT mat och är glad! :eating:

King Grub
14-04-2005, 06:11
om du tränar och vill få synliga muskler är det bäst att köra på protein "whey 80 är billigt och bra" om du hade tänkt dig nåt av protein och kolhydrater....sen är det bara att ta två drinkar om dagen...bästa är ju en när du vaknar och en efter träning när aminosyrenivåerna i kroppen låga!:

Hur menar du att proteinet bidrar till "synliga muskler"?

big_rabbit
17-04-2005, 23:48
nä' för att bygga upp muskler!

annars är det väl till att deffa!

King Grub
18-04-2005, 06:27
För att musklerna skall bli synliga brukar man vanligtvis avse just att reducera fettnivån som täcker dom. :)

big_rabbit
18-04-2005, 23:08
yeah såg de va de han ville förbränna fet!

läste fel!