View Full Version : Self - Micro Whey Active (protein tillskott)
Någon som känner till detta tillskott och har några åsikter? Själv förbrukat 8kg av pulvert, tycker det är fin smak och så. Köper det för 125kr/kilo, så räknar inte med att det ska vara det bästa så klart. Men som sagt, någon som vet lite mer om det, vad är det för storts vassle ex?
det är ju ett isolat.Är allt vassleisolat? För det kan väl vara blandat, så kanske de tbara är 10% isolat och resten sådant där slött :)
på min burk står det då bara isolat. Och jag blir inte dålig i magen av det vilket jag oftast blir av koncentrat.
på min burk står det då bara isolat. Och jag blir inte dålig i magen av det vilket jag oftast blir av koncentrat.Fin källa, hehe :)
Jag har en burk med 4kg micro whey active choklad och det funkar utmärkt!
Älskar smaken och visst är det ett isolat.
/Timme
Chokladsmaken suger hästballe ! klumpar sig lätt och är en massa "kristaller" i drinken som är hypersöta (aspartam ?), Hallon/jordgubb funkar.
Det bästa är att skaka utan skakgaller för att minska klumparna.
Chokladsmaken suger hästballe ! klumpar sig lätt och är en massa "kristaller" i drinken som är hypersöta (aspartam ?), Hallon/jordgubb funkar.Choklad är ju fin som fan :) Klumpar? Ifall man inte skakar ordentligt ja, finner det dock inte så farligt. Är väl ungefär som whey80...
EiseltUK
13-04-2005, 13:08
Ett isolat för 125 kr via återförsäljare... Det måste vara moder Theresa som är VD. *rolleyes*
/ Henrik
Ett isolat för 125 kr via återförsäljare... Det måste vara moder Theresa som är VD. *rolleyes*
/ HenrikJust så jag känner också, därför jag misstänker att det inte är enbart isolat...
muskelbyggarn
13-04-2005, 13:20
Exakt, det rör sig troligare om någon iblandning av isolat. 125sek ut till kund kan inte vara annat än koncentrat.
Vänl,,,
Tobbe
Exakt, det rör sig troligare om någon iblandning av isolat. 125sek ut till kund kan inte vara annat än koncentrat.
Vänl,,,
Tobbe
Spekulationer! Enligt SELF är det ett Vassleisolat. Ordinarie pris ut till kund ligger på runt 750:- för 4kg.
Kollade på en burk (med skogsbär/blåbärsmak) MicroWhey alltså.
Innehåll : microfiltrerat vassleisolat-protein, modifierad stärkelse, taurin, rödbetspulver, färgämnen, aromer, sötningsmedel:aspartam. Innehåller
fenyalaininkälla.
Står inget om något vasslekoncentrat där. Således är det endast isolat.
Genomsnitt per 100g torrvara.
Protein(93E%) 82g/100g
Kolhydrat 5g/100g (varav laktos mindre än 1g)
Fett 0.4g/100g
Proteinfraktioner
48% beta-laktoglobulin, 28% glykomacropeptider, 18% alfa-laktalbumin, 3% immunuglobuliner, 2% serumalbumin
Aminosyreprofilen orkar jag inte skriva ner.
Det verkar som om eiselt, muskelbyggarn med flera får se över sina rutiner
för att hänga med i svängarna framöver. Eller har jag missat något här? Är SELF skit? Isåfall varför?
Ordinarie pris är som sagt ca 800kr/4kg med på många webbutiker och andra ställen har jag köpt 4kg för 525kr som billigast.
Detta inlägg följer kollos regler. Men det kommer säkert försvinna ändå eftersom hela tråden kommer raderas inom en snar framtid pga att någon smart person skriver ut en webshop och moderatorerna ser chansen att ta detta inlägg samtidigt. Precis som i gårdagens tråd.. :sleep:
OBS: jag har absolut inga vinstintressen eller annat i SELF. Jag är bara en helt vanlig nöjd kund som käkat 4kg i månaden av detta protein sedan några år tillbaka.
82% protein ser ju inte ut som ett isolat, om de inte stoppat i massa annat. 525 är dock ett bra pris även för koncentrat.
Lasse Kongo
13-04-2005, 17:18
Chokladsmaken suger hästballe ! klumpar sig lätt och är en massa "kristaller" i drinken som är hypersöta (aspartam ?), Hallon/jordgubb funkar.
kristallerna är taurinet
EiseltUK
13-04-2005, 18:44
Ibland kan aspartam vara granulerat. Det ger lite oregelbunden sötma, mer när man får en kristall på tungan.
/ Henrik
muskelbyggarn
13-04-2005, 22:14
Spekulationer! Enligt SELF är det ett Vassleisolat. Ordinarie pris ut till kund ligger på runt 750:- för 4kg.
Klart det är spekulationer, men inte på lösa grunder. Har varit med nu i branschen i många år så lite borde man lärt sig :)
För det första, ett isolat på 80% och 5% kolhydrat? Det skvallrar om att det är ett koncentrat.
För det andra, ett koncentrat kostar runt 70-90kr per kilo att köpa in som råvara (alltså ej smaksatt och förpackat), ett isolat runt 100-120, det gör att ett utpris på 125sek per kilo låter i minsta laget, om inte Eiselt har rätt och Moder Theresa är med på ett hörn :)
Med stora volymer kanske inköpspriset per kilo går att få ned 10-20/kg.
För det tredje (behöver inte vara så i detta fallet!!!) så bara för det står en sak på ettiketten så behöver inte innehållet vara det samma!
Vänl,,,
Tobbe
muskelbyggarn
13-04-2005, 22:16
Förtydligar med ytterligare ett inlägg om att föregående inlägg inte är något skitsnack och ett billigt trick att förlöjliga en produkt utan ett försök till resonemang runt "fakta".
Vänl,,,
Tobbe
personligen tycker jag det är en av de äckligaste varianter jag prövat och jag har snart testat de flesta känns det som...
grymt otäck smak och man kan köpa andra sorter som smakar som himmel i jämförelse....
ett märke som är gott faktiskt är maximize, inte ofta man läser nått om det märket...
mvh
personligen tycker jag det är en av de äckligaste varianter jag prövat och jag har snart testat de flesta känns det som...
grymt otäck smak och man kan köpa andra sorter som smakar som himmel i jämförelse....
ett märke som är gott faktiskt är maximize, inte ofta man läser nått om det märket...
mvhVisserligen inte jämfört med så många olika märken, men tycker choklad-smaken är god, jämfört med GG's whey 80 vara fall.
Jag har testat massor av märken och visst är inte SELF det godaste proteinet.
Det godaste är helt klart ABB och Maximize. Men det märks även på priserna.
SELF smakar ok och är absolut inte äckligt. Dock inte godast på marknaden. Men det kostar mindre än hälften jämfört med ABB och för mig är priset viktigare än att det smakar supergott.
Isolatprotein brukar enligt min egen erfarenhet inte smaka speciellt gott av någon anledning oavsett tillverkare. Vad det beror på har jag ingen aning om.
Isolatprotein brukar enligt min egen erfarenhet inte smaka speciellt gott av någon anledning oavsett tillverkare. Vad det beror på har jag ingen aning om.
Kan ju spekulera i att lite mjölksocker och lite fett i koncentratet faktiskt bär fram smaken på de aromämnen som tillverkaren tillsatt ;)
Ibland behövs inte så mycket socker eller fett för att förhöja smaken.
Basreceptet för produkten är.
88-89% av vassleisolat
5-6% taurin
4-5% maltodextrin
resterande arom,färg,asp.
Basreceptet för produkten är.
88-89% av vassleisolat
5-6% taurin
4-5% maltodextrin
resterande arom,färg,asp.
Bra där.... men hur får 4-6% fukt plats i den blandningen ???
Du har alltid en fuktighetshalt på proteinet och siffrorna du anger kan därför inte stämma ;)
Bra där.... men hur får 4-6% fukt plats i den blandningen ???
Du har alltid en fuktighetshalt på proteinet och siffrorna du anger kan därför inte stämma ;)
89+4+6+5 = 104. Ett 104% proteintillskott som ger minst 4-5% extra muskeltillväxt jämfört med ett annat vassleisolat. *flex*
Skämt åsido så vet jag inte. De rätta sifforna på protein, malto, taurin ligger då kanske lite lägre om man ta rmed fukten. :)
EiseltUK
14-04-2005, 15:18
Jag hade nog tippat på
4% maltodextrin
2-3% aromer, tillsatser
1-2% taurin
90-91 % vpi (med 90% protein)
Men varför blanda i maltodextrin? 4% gör ju inte någon nytta. Den spontana känslan är ju att man tillsatt det för att dölja laktoshalten.
/ Henrik
Det är väl redan fukt i ingredienserna från början?
Eller tillsätter man fukt efter man blandat i indredienserna?
Låter konstigt isåfall.
Action radade ju upp ingredienserna och inte innehållet.
Det är 82g protein/100g pulver.
EiseltUK
14-04-2005, 15:22
Fukt finns naturligt i proteinerna och brukar ligga på 4-5 % som standard.
/ Henrik
Man bör ange proteinhalt med fukt (as is) och i såfall skulle proteinråvaran vara på 84-85%. innan smaksättning och färdig produkt bör då ligga långt under 80%
Man bör ange proteinhalt med fukt (as is) och i såfall skulle proteinråvaran vara på 84-85%. innan smaksättning och färdig produkt bör då ligga långt under 80%
93% anger man. Och 82% i slutligt innehåll
Genomsnitt per 100g torrvara.
Protein(93E%) 82g/100g
Kolhydrat 5g/100g (varav laktos mindre än 1g)
Fett 0.4g/100g
Proteinfraktioner
48% beta-laktoglobulin, 28% glykomacropeptider, 18% alfa-laktalbumin, 3% immunuglobuliner, 2% serumalbumin
Så det är alltså verkligen vassleisolat?
EiseltUK
14-04-2005, 16:01
Om etiketten stämmer så bör det vara isolat, mekaniskt filtererat med tanke på den höga halten GMP. Men det är ju inte alltid etiketterna stämmer överrens med verkligheten. Be att få en analys från ett lab så är ju problemet i stort sett löst.
/ Henrik
Be att få en analys från ett lab så är ju problemet lös i stort sett löst.
/ Henrik
*rolleyes*
Man kan ju bara konstatera att det står isolat på burken.
Sedan måste man tro att det är isolat eftersom vanliga
människor inte har lab hemma där man kan testa.
Annars kan vi ju lika gärna börja misstro valfritt annat fabrikats innehållsförteckning.
Det är bara att gratulera sveriges befolkning till att det finns isolat att köpa för 499kr/4kg. Som dessutom inte smakar illa eller har några andra stora nackdelar.
När följer fairing och eiselt efter och sänker till dessa prisnivåer?
Produkterna i eiselt eller fairings sortiment med samma spec är väl
ungefär dubbelt så dyra?(har inte kollat men ungefär).
Vad beror detta på egentligen? Varför kan SELF säljas så billigt?
Till eiselt och fairings försvar ska iofs nämnas att SELF microwhey
faktiskt kostar 7-800kr i rek pris. Men av någon anledning kan vissa
aktörer sälja ändå för 499kr.
själv så älskar jag smaken på mwa choklad! Otroligt god, och jag liter på self! Det är nog ett vassleisolat.
Jag har också alltid undrat hur tusan Self kunnat sälja ett WPI med så lågt pris. Jag har bra koll på vad WPI kostar att köpa in från tillverkare och visst finns det de som är billigare än vissa andra. Generella prisnivån är lägre än de priser som Muskelbyggarn angav tidigare i tråden men jag får det ändå inte att gå ihop hur de kan sälja det så billigt om det nu skulle vara ett rent WPI. Visst är det så att produkten "bara" innehåller runt 87% proteinråvara (dry basis 82/94=ca 87% alt as is 78/90=ca 87% råvara) Förtjänsten skulle ändå bli mycket dålig.
Sedan är det ju så som nämnts tidigare i tråden att produkten deklarerar dry basis vilket i min meningen är lite att lura konsumenterna.
En parentes i övrigt är dock att jag tycker Self har bland de bättre smakerna på svenska marknaden.
Det bästa vore väll om Self själv registrerade sig på forumet och förklarar hur det ligger till. Är det nu så att de verkligen använder enbart WPI i produkten så är det dumt för dem att bli smutskastade i onödan på ett forum och därmed tappa kunder.
EiseltUK
14-04-2005, 18:34
Schyst med återförsäljare som nöjer sig med kanske 10:- / hink i vinst.
*kissass* :bow: :bow:
93% anger man. Och 82% i slutligt innehåll
93E% innebär att 93% av energin i pulvret kommer från protein
Annars kan vi ju lika gärna börja misstro valfritt annat fabrikats innehållsförteckning.
Är "isolat" inte en skyddad specifikation, kan de mer eller mindre kallas en koncentratprodukt för isolat.
När jag är i USA handlar jag WPI för runt 92kr/kilo. Har inga connections eller sånt, och återförsäljaren tjänar säkert vinst på denna summa.
Tillverkaren borde alltid vara villig att visa labanalyser och certifikat imho. Annars är deras ingrediensförteckningar så gott som värdelösa.
EiseltUK
15-04-2005, 12:35
Själva ordet isolat syftar på att proteinet har isolerats från andra ämnen och man brukar dra gränsen vid 85 eller något sånt. Ett isolat innehåller vanligen max 1-2 % fett och laktos.
/ Henrik
Doktor V
18-04-2005, 15:06
82% protein ser ju inte ut som ett isolat, om de inte stoppat i massa annat. 525 är dock ett bra pris även för koncentrat.
82% är proteinhalten efter smaksättning och sötning.
Råvaran ligger på 90% protein och kolhydrathalten kommer från Maltodextrinet.
Det man ska vara medvetan om är att när man köper ett vasslekoncentrat, tex Whey 80 ligger råvaran på ca 80% protein.
Det gör att innehållet på den färdiga produkten är ca 72-74% protein, inte 80% som tillverkaren påstår.
EiseltUK
18-04-2005, 15:32
82% är proteinhalten efter smaksättning och sötning.
Råvaran ligger på 90% protein och kolhydrathalten kommer från Maltodextrinet.
Det man ska vara medvetan om är att när man köper ett vasslekoncentrat, tex Whey 80 ligger råvaran på ca 80% protein.
Det gör att innehållet på den färdiga produkten är ca 72-74% protein, inte 80% som tillverkaren påstår.
Jag har också hört att vissa gör så. Låter inte speciellt seriöst.
/ Henrik
Doktor V
18-04-2005, 16:09
Jag har också hört att vissa gör så. Låter inte speciellt seriöst.
/ Henrik
Nej, det som står på etiketten ska vara det som finns i burken.
Tyvärr är väl livsmedelsverkets regler så att man får ha 10% avvikelse?
Det är väl ok med de flesta livsmedel, men på tillskott borde man inte ha större avvikelser än kanske 2-3% eftersom alla batcher inte är identiska
Ulf A Big
18-04-2005, 17:10
Jag var i kontakt med en leverantör i Holland och om du köper tre ton så blir inte kg priset så högt på råvaran men det är kostsamt att smaksätta den.
EiseltUK
18-04-2005, 17:50
Jag var i kontakt med en leverantör i Holland och om du köper tre ton så blir inte kg priset så högt på råvaran men det är kostsamt att smaksätta den.
DMV brukar inte vara speciellt billiga så det måste varit mr Speelman du talat med? Engelskt vassleproteinkoncentrat.
Ulf A Big
18-04-2005, 18:53
DMV brukar inte vara speciellt billiga så det måste varit mr Speelman du talat med? Engelskt vassleproteinkoncentrat.
Irländskt 90 % isolat.
EiseltUK
18-04-2005, 19:07
Om vi talas om samma så tror jag det är från Wales, men du kanske menar Glanbia?
Glanbias WPI är väll inte känt för att höra till de billigare i Europa.
Angående att det kostar 500:-, så är det så att en del ÅF har ett påslag på 50:- inkl. moms på produkten......... Så Moder Teresa är definitivt med i faggorna...
Räcerman
18-04-2005, 23:58
Läste på en norsk sida som säljer MWA och där stor det:
P/K/F
88/5,3/0,4 under 1gram laktose
(82/5/0,4 i svensk versjon med taurine)
En gissning kanske kan vara att det är 6 procentenheter taurin i den svenska versionen men eftersom taurin är förbjudet i Norge (jag kan ha fel) så struntar man i det och proteinhalten blir högre. Är jag ute på helt fel spår så rätta mig gärna.
muskelbyggarn
19-04-2005, 07:44
HC77, stämmer. Det jag var ute efter var mindre volymer, visst börjar man fråga efter pris på 3,5 och 10 ton så händer saker med priset men de volymerna skall också säljas och det är inte så många här i sverige som lyckas kränga de volymerna.
Deklarera drybasis eller ej, det är tyvärr vanligt att använda drybasis som utgångspunkt och inte helt ovanligt heller att bara använda det värdet för slutprodukten (eller använda proteinvärdet med fukt). Man håller sig till "sanningen" om själva proteinråvaran, sedan att det blir lägre halt på slutprodukten är en annan femma...
Vänl,,,
Tobbe
Angående att det kostar 500:-, så är det så att en del ÅF har ett påslag på 50:- inkl. moms på produkten......... Så Moder Teresa är definitivt med i faggorna...
Skapliga marginaler :hbang: , inte så svårt att gissa hur mycket staten får av de pengarna.
Doktor V
19-04-2005, 10:32
Skapliga marginaler :hbang: , inte så svårt att gissa hur mycket staten får av de pengarna.
Drygt 50%
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2009, Jelsoft Enterprises Ltd.