PDA

View Full Version : dålig ide att skippa maltodextrinet?

GrayHaven
23-02-2005, 12:50
Hej har kikat i de flesta trådar som rör maltodrexin (eller hur det stavas) men kan inte hitta det jag söker efter (jag kanske inte letat tillräckligt) iallafall..jag ska börja gå på gym och då främst för att förbränna fett..och om man ska förbränna fett kanske det inte är så bra att äta massa snabba kolhydrater och så (även om det är efter träning) Så det jag undrar är om det är bättre ur fettförbrännings synpunkt att skippa maltodextrinet och bara ta vassle protein eller blir det ingen effekt av proteinet om du inte tar det med maltodextrin eftersom i alla treådar jag läst har dessa 2 ämnen gått hand i hand..

vore tacksam för svar.

King Grub
23-02-2005, 12:58
Utan kolhydrat är proteinet bortkastat och kommer att användas som energi. Kolhydrat är lika viktigt som protein och förhållandet bör vara 4:1 kolhydrat:protein.

Det är av största vikt att så snabbt som möjligt få i sig kolhydrat efter träning. Kolhydrater efter träning ökar fettförbränningen och att tillföra kolhydrat+protein omedelbart är av kritisk betydelse.

"Probably the study best illustrating the effect of
nutrient timing on muscle tissue protein synthesis and
accretion is that by Levenhagen et al. (2001). These
researchers studied the effects of a
carbohydrate/protein supplement on protein synthesis
and degradation after a 60-minute moderate intensity
exercise bout of cycling. Subjects were given the
supplement immediately or 3-hours after exercise.
Protein degradation was unaffected by supplement
timing, but leg protein synthesis was increased
approximately 3-fold above basal when
supplementation occurred immediately post exercise.
No increase in protein synthesis occurred when the
supplement was delayed 3-hours, and only when the
supplement was immediately provided after exercise
was there a positive protein balance (the rate of
protein synthesis exceeded the rate of protein
degradation). It was also of interest to note that when
supplementation occurred immediately compared to 3-
hours after exercise, there was a greater fat oxidation."

REGULATION OF MUSCLE GLYCOGEN REPLETION, MUSCLE
PROTEIN SYNTHESIS AND REPAIR FOLLOWING EXERCISE, Journal of Sports Science and Medicine (2004) 3, 131-138

Hades
23-02-2005, 13:00
Hej har kikat i de flesta trådar som rör maltodrexin (eller hur det stavas) men kan inte hitta det jag söker efter (jag kanske inte letat tillräckligt) iallafall..jag ska börja gå på gym och då främst för att förbränna fett..och om man ska förbränna fett kanske det inte är så bra att äta massa snabba kolhydrater och så (även om det är efter träning) Så det jag undrar är om det är bättre ur fettförbrännings synpunkt att skippa maltodextrinet och bara ta vassle protein eller blir det ingen effekt av proteinet om du inte tar det med maltodextrin eftersom i alla treådar jag läst har dessa 2 ämnen gått hand i hand..

vore tacksam för svar.
Du ska absolut inte skippa kolhydraterna efter träningen. Du behöver dem för att kunna återhämta dig effektivt. Om du bara tar protein efter träningen kommer proteinet omvandlas till kolhydrat i kroppen ändå, slöseri med pengar med andra ord.

Edit: BAH!

30cm
23-02-2005, 13:07
Man kan utnyttja de låga insulinnivåerna efter ett träningspass genom att köra cardio. Då offrar man lite muskler men målet va ju att bränna fett. Efter det är det ändå snabba kohydrater och proten som gäller.

GrayHaven
23-02-2005, 14:18
aha! dandy! jag tänkte nog att jag skulle få såna svar för det verkar ju dumt o skippa det men ville bara vara säker :) tack för alla svar!

wintzell
25-02-2005, 09:54
King grub, du pastade tidigare här lite fina avhandlingar.
Där står det att "These researchers studied the effects of a
exercise bout of cycling. "
Vilket betyder att det funkar så här (med protein och kolhydrater efter träningen och att man inte kan ta upp nån fett efter träningen o.s.v.) efter ett cyckelpass, alltså konditionsträning. Har du läst nånstans att det gäller efter ett gympass där man egentligen inte får samma trötthet? Man får ju aldrig samma puls, svettas aldrig lika mycket, får aldrig mjölksyra (okej nästan aldrig, lite beroende på vad man kör för princip) o.s.v. Blir det så även efter gymträning att man måste få i sig så mycket kolhydrater och framför allt att man inte kan lagra fett?

Bara undrar lite...

King Grub
25-02-2005, 10:15
King grub, du pastade tidigare här lite fina avhandlingar.
Där står det att "These researchers studied the effects of a
exercise bout of cycling. "
Vilket betyder att det funkar så här (med protein och kolhydrater efter träningen och att man inte kan ta upp nån fett efter träningen o.s.v.) efter ett cyckelpass, alltså konditionsträning. Har du läst nånstans att det gäller efter ett gympass där man egentligen inte får samma trötthet? Man får ju aldrig samma puls, svettas aldrig lika mycket, får aldrig mjölksyra (okej nästan aldrig, lite beroende på vad man kör för princip) o.s.v. Blir det så även efter gymträning att man måste få i sig så mycket kolhydrater och framför allt att man inte kan lagra fett?

Bara undrar lite...

Efter styrketräning gäller det i minst lika hög grad. Det gäller all hård fysisk aktivitet, och styrketräning använder glykogen som absolut överväldigande största delen av energin som går åt.

Varför kan du läsa här:

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=36047&highlight=fettinlagring

wintzell
25-02-2005, 10:51
Men vad går gränsen för hård träning? Räcker det med att jag tränar hanledscurl hårt? Eller måste det vara någon större muskelgrupp? Eller om jag ens funderar över detta betyder det att jag tränar för klent?

solo
25-02-2005, 11:41
Mmm undrar också.. om jag typ kör biceps bara typ 30 min ... så ska man sen stoppa i sig massa kolhydrater ... om jag sprungit 30 min i skogen kan jag förstå.

slowpoke
25-02-2005, 13:17
Vill gärna också veta =)

King Grub
25-02-2005, 13:19
Det säger väl sig självt? Ju större muskelgrupper och ju hårdare träning, desto mer kolhydrat.

slowpoke
25-02-2005, 13:29
Men gäller 2 gram malto per kilo kroppsvikt regeln ett relativt hårt styrketräningspass på säg 1 timme likaså?

Tack på förhand!

wintzell
25-02-2005, 13:36
Nu börjar det kanske komma till petitesser, från början va det iaf skillnaden på kroppens kemiska "läge" (sugigt ordval) efter styrke- respektive konditionsträning.

Men tack King Grub för att du åter igen upplyser oss om sanningen. - Jobbigt å alltid veta bäst? =)

King Grub
25-02-2005, 13:40
Men gäller 2 gram malto per kilo kroppsvikt regeln ett relativt hårt styrketräningspass på säg 1 timme likaså?

Tack på förhand!

Vad fick du siffran 2 från? 0.8 - 1.2 gram, det lägre kan du köra på om du tar protein samtidigt, genom den synergistiska insulineffekten.

King Grub
25-02-2005, 13:45
Nu börjar det kanske komma till petitesser, från början va det iaf skillnaden på kroppens kemiska "läge" (sugigt ordval) efter styrke- respektive konditionsträning.

Efter styrketräning sker glykogeninlagring snabbare än efter konditionsträning. Utan kolhydrat efter träning... sker ingen glykogeninlagring alls. Och den första timmen är musklerna som mest mottagliga.

"The consumption of carbohydrates during
and after exercise will increase the glycogen synthesis
rates following exercise. Costill et al. have reported
that minimal glycogen synthesis occurs after exercise
when no carbohydrates are consumed. The
amount of muscle glycogen synthesis in the 24-hour
period postexercise is also directly correlated to the amount of carbohydrate ingested and the timing of that ingestion. During the 6 hours postexercise,
a diet consisting primarily of simple carbohydrates
appears to induce a greater glycogen resynthesis
rate. In fact, relatively little glycogen resynthesis
occurs when no carbohydrates are consumed after exercise
. When carbohydrates are given immediately
after and 1 hour after resistance exercise, the
muscle glycogen content of the vastus lateralis is returned
to 91% of resting values compared with 75%
of pre-exercise values in 6 hours when only water is
given. Thus, delaying the ingestion of carbohydrates
after exercise by as little as 2 hours can significantly
decrease the amount of glycogen resynthesis."

Carbohydrate Supplementation and
Resistance Training, Journal of Strength and Conditioning Research, 2003, 17(1), 187–196

slowpoke
25-02-2005, 13:55
Att proteinent direkt efter träning bidrar till muskeltillväxt vet jag, men *vad exakt* gör kolhydraterna förutom att hjälpa proteinet komma ut i musklerna lite snabbare? Har de någon viktig del i sig förutom detta faktum? Ursäkta alla dumma frågor =)

King Grub
25-02-2005, 14:13
Att proteinent direkt efter träning bidrar till muskeltillväxt vet jag, men *vad exakt* gör kolhydraterna förutom att hjälpa proteinet komma ut i musklerna lite snabbare? Har de någon viktig del i sig förutom detta faktum? Ursäkta alla dumma frågor =)

1. Stimulerar insulinutsöndring. Tillsammans med protein blir effekten 1+1 = 3. Protein utan kolhydrat efter träning stimulerar inte mycket insulinutsöndring. Insulinet hjälper till att bryta katabolismen och skifta över till anabolt läge. Kolhydrater är effektivare när det gäller att stoppa muskelnedbrytning efter träning än protein.

2. Glykogeninlagring. Inga kolhydrater, ingen glykogeninlagring och heller ingen vettig återhämtning. Två timmar efter träning är muskelcellens kapacitet att lagra in glykogen 50% lägre än direkt efter träning. Cirka 2 timmar efter träning blir muskelcellerna insulinresistenta... och då är det så dags att komma och sticka med första kolhydratintaget. På samma sätt som glykogeninlagring går snabbare är också proteinsyntes förhöjd. Levenhagen och andra visade att proteinsyntesen var förhöjd med 300% när kolhydrat och protein gavs direkt efter träning, men när man väntade tre timmar, gav detta bara en förhöjd proteinsyntes med 12%.

Alltså: stimulera proteinsyntes och återhämting och glykogeninlagring. Och vad är träningen utan dessa tre saker? Jo: bortkastad.

slowpoke
25-02-2005, 14:23
Med andra ord - slutsnackat! =)