PDA

View Full Version : Ang gainer och andra tillskott

GLC
15-02-2005, 08:11
Hej!

Jag har kört på ett tag och tar Star Nutrition's Whey 80 och tycker att det fungerar bra. Tränar ungefär 2-3 ggr / vecka + karateträning ett par ggr i veckan.

Det som jag dock inte har grepp om, är vad gainer skulle kunna göra för mig och min träning, som proteintillskottet som jag tar inte redan gör. Går gärna upp lite i vikt, har tidigare gått ned från 110 till 87 och står nu på 87-88 och stampar. Jag är 197 cm lång så lite mer vikt på mig skulle inte skada.

Så, några tips?

Tacksam för svar.

/GLC

King Grub
15-02-2005, 08:19
Kolhydraterna i gainern är minst lika viktiga som proteinet i den: utan kolhydrat oxideras proteinet till kolhydrat och blir bortkastat, och du reducerar din glykogeninlagring och återhämtning med mer än hälften. Det är helt avgörande att kolhydrat intas tillsammans med proteinet i gainern efter träning, gärna i ett 4:1-förhållande kolhydrat:protein, där kolhydratdelen bör ligga på minst 0.8 gram per kilo kroppsvikt eller mer för optimal återhämtning, glykogeninlagring och proteinsyntes.

GLC
15-02-2005, 21:06
Ok, hänger inte riktigt med dock :). Så vad borde jag ta förutom Whey-80:n som jag tar idag? Jag tar en servering under eftermiddagen som en uppladdning innan träning (tar den dagligen även om jag inte tränar) samt en servering efter varje träning.

Borde jag tillägga något annat?

Typ nån annat tillskott efter träning eller på morgonen när jag tränat kvällen innan?

Det är väl lite kolhydrater i Whey-80:n också men inte alltför mkt vad jag förstått.

AnimalGen
15-02-2005, 21:10
AnimalPaK? *innocent*

King Grub
15-02-2005, 21:22
Ok, hänger inte riktigt med dock :). Så vad borde jag ta förutom Whey-80:n som jag tar idag? Jag tar en servering under eftermiddagen som en uppladdning innan träning (tar den dagligen även om jag inte tränar) samt en servering efter varje träning.

Borde jag tillägga något annat?

Typ nån annat tillskott efter träning eller på morgonen när jag tränat kvällen innan?

Det är väl lite kolhydrater i Whey-80:n också men inte alltför mkt vad jag förstått.

Efter träning blandar du proteinpulvret med druvsocker eller maltodextrin, cirka 1 gram per kilo kroppsvikt.