PDA

View Full Version : När ska jag dra igång med??

stenis
29-12-2004, 14:36
Tjo!

Jo det är så att jag har införskaffat mig en burk kreatin! Nu är de så att jag varit hemma för ett par veckor sedan för att vila upp mig från träningen, hade lite skador och så (skador = korta muskler som jag stretchat och varit på massage för att få bort), jag var borta i 3 veckor!

För några veckor sedan drog jag som sagt igång igen, sagta sagta.. Nu börjar jag komma igång igen med ordentlig träning, dvs. närapå fulla pass!

När ska jag dra igång med kreatinet? ska jag vänta? eller hur ska jag göra?

:)

King Grub
29-12-2004, 14:38
Vad hindrar dig från att använda det på studs?

stenis
29-12-2004, 14:40
Nej jag visste inte hur jag skulle göra, om man skulle vara på topp av sin träning, för jag är inte på topp i träning just nu!! Snart är jag förhoppningsvis där igen, men inte riktigt fulla pass ennu!

Men du tycker de bara är att köra på eller? :)

King Grub
29-12-2004, 14:43
Jag vet inte om man någonsin behöver göra uppehåll med kreatinet.

stenis
29-12-2004, 14:45
ok, då är de la bara tuta o köra då och hoppas på att det ger lite effekt :)

Tack för hjälpen Grub! :thumbup:

stenis
29-12-2004, 15:43
tänkte mig följande schema..

Vecka1: 18g/dagen
Vecka2-4: 10g/dagen
Vecka 5-6: 12g/dagen
Vecka 7-8(9): eventuellt vila från kreatin
Vecka 10: Starta med ny kreatin kur

Vad tror ni om det?

PS. om man vill säga skulle få i sig "för" mycket vatten, gör det något?

stenis
29-12-2004, 15:56
En fråga till: Asso, en EISELT skopa innehåller ca: 6g kreatin.. Vilken skopa? kul att dom skickade med en då, inte.. hur sjutton ska jag göra nudå?

lauria
29-12-2004, 16:32
Ett teskeds mått brukar vara på 5gram..om de kan vara till nån hjälp..

stenis
29-12-2004, 16:33
Tack Lauria.. Alltså, 6g kreatin som en eiselt skopa innehåller, väger de 6grammen kreatin 6gram om man skulle väga det på en våg eller fungerar det inte så?

lauria
29-12-2004, 16:44
Det borde det göra...men ta en rågad tesked då får du iaf inte i dig för lite..Och nått gram frö mkt gör ingenting.. :thumbup:

stenis
29-12-2004, 16:57
ok, tack :) :thumbup:

Skicke på en fråga till oxo då, medans man är uppvärmd ;)

Hur lång tid tar det för kreatinet att försvinna ur kroppen, efter en kur på 500g?? Ungefär..

EiseltUK
29-12-2004, 17:31
ok, tack :) :thumbup:
Hur lång tid tar det för kreatinet att försvinna ur kroppen, efter en kur på 500g?? Ungefär..

Om du tar 500 gram utspritt på en dag så pissar du ut ungefär 470 gram. :D

Halveringstiden på kreatin är kort så att det du tar går försvinner ur blodet inom kanske 2 timmar och lagrar sig i muskelvävnaden och överskottet utsöndras med urinen. Det kreatin som har lagrat sig i vänaderna ligger kvar i cirka en vecka, men om du tränar hårt så försvinner det nog fortare.

/ Henrik

stenis
29-12-2004, 17:45
Det kreatin som har lagrat sig i vänaderna ligger kvar i cirka en vecka, men om du tränar hårt så försvinner det nog fortare.

/ Henrik

Ok, de svaret jag var ute efter :) :thumbup:

EiseltUK: Tycker du att man ska ta viloveckor från kreatinet? Hur länge i sådanna fall?

Har också hört att de kan gå åt helvette om man inte sköter kolhydrat intaget rätt, lr hur man ska uttrycka det.. Dvs. man kan få vattensammlingar på ställen så de ser helt CP ut.. Hur fan äre egentligen..

Mindek
29-12-2004, 17:47
En fråga till: Asso, en EISELT skopa innehåller ca: 6g kreatin.. Vilken skopa? kul att dom skickade med en då, inte.. hur sjutton ska jag göra nudå?

Skopan är av genomskinlig plast och kan vara svår att hitta... Ett tips vore att ha skopan i typ röd plast eller så ;)

stenis
29-12-2004, 17:53
Skopan är av genomskinlig plast och kan vara svår att hitta... Ett tips vore att ha skopan i typ röd plast eller så ;)

haha kanon svar :thumbup: Fan jag började gräva lite i burken då låg den ju där, på bottnen typ :D

stenis
29-12-2004, 19:13
Någon som kan förklara dehär med kolhydrat intaget, och att man inte ska ta de till överdrift så att säga.. för man ska ju ta kreatinet med kolhydrater, hellst.. har som sagt hört att man kan få vattensammlignar på fel ställen, så man ser ut som ett moonface, om man just inte sköter kolhydratintaget? Hur funke de :D

MyungChul
30-12-2004, 03:01
no offence men varför inte ta tag i dina problem och lösa dom själv innan du frågar efter hjälp? du tjänar på det. och varför skulle 6gr kreatin i en skopa inte väga samma på en våg? :smash:

stenis
30-12-2004, 03:43
no offence men varför inte ta tag i dina problem och lösa dom själv innan du frågar efter hjälp? du tjänar på det. och varför skulle 6gr kreatin i en skopa inte väga samma på en våg? :smash:

men snälla, har du inget att tillförra så kan du väll hålla käften för helvette.. Fan våga skriva något nyttigt istället, jag har aldrig tvingat någon att svara eller hur, komma hit o säga vad andra ska göra, väx upp för fan!

påven
30-12-2004, 16:22
men snälla, har du inget att tillförra så kan du väll hålla käften för helvette.. Fan våga skriva något nyttigt istället, jag har aldrig tvingat någon att svara eller hur, komma hit o säga vad andra ska göra, väx upp för fan!
:rolleyes: jag undrar samma sak som MyungChul. Varför inte bara väga?eller så tar du en skopa och sväljer, spelar ingen roll om du får i dig mer än 6 gram

stenis
30-12-2004, 16:35
:rolleyes: jag undrar samma sak som MyungChul. Varför inte bara väga?eller så tar du en skopa och sväljer, spelar ingen roll om du får i dig mer än 6 gram

du klagar på inlägg som inte är givande.. tur att de finns folk som dig påven som rycker in och fixar till intelligenskollektiven på inläggen här på forumet! Kanon!

Overload
03-01-2005, 18:45
Jag vet inte om man någonsin behöver göra uppehåll med kreatinet.

Jo studier har visat att kreatinets effekt avtar efter en påeriods användande.
Det är bäst att köra i perioder tex 4 veckor med kreatin sen 4 veckor utan tex. Upladdning är däremot helt onödigt och något företagen har kommit på för att få sälja mer kreatin.
5-10 gram om dagen räcker gott och väl. Mer än detta är onödigt och du kommer ej få bättre resultat utan en tunnare plånbok.

King Grub
03-01-2005, 18:51
Jo studier har visat att kreatinets effekt avtar efter en påeriods användande.

Studier har också visat möjligt ökad proteinsyntes vid "kronisk" användning, så det verkar finnas fler än en sida på det myntet.

"Lemon (2002) stated that chronic creatine supplementation, when combined with strength training, may alter muscle protein metabolism directly (via decreasing protein breakdown or increasing synthesis) and/or indirectly as a result of a greater training load made possible by its acute ergogenic effects on strength and power. "

Lemon PW. Dietary creatine supplementation and exercise performance: why inconsistent results? Can J Appl Physiol. 2002 Dec;27(6):663-81.

ur

Creatine: A Meta Analysis, Joe King

MyungChul
09-01-2005, 03:32

tycker det är mer "grown up" att ta tag i sina egna problem istället för att lasta andra med problem. använd logiken och whatever

cez
09-01-2005, 03:37
Ett tips är iaf att samla frågorna i ett konkret inlägg så man slipper browsa i 50min för att läsa dem. Eller nej, behöver jag ta och växa upp nu?