PDA

View Full Version : Ska börja med kosttillskott - Hjälp med planering!

Jashguim
27-12-2004, 23:22
Tja!

Började gymma Juni 2004 men har dessvärre haft ett uppehåll sedan oktober/november. Detta ska jag nu göra ändring på och hoppas på att kunna köra ännu mer seriöst denna gången.

Jag ska börja med tillskott i form utav proteinpulver/gainer och kreatin. För stunden har jag bara Twinlab's Super Gainers Fuel samt en liten kreatinburk man fick på köpet. Men det blir väl till att köpa mera :)

Hur som helst, jag har kollat runt över Internet och har försökt lära mig lite om användandet av sakerna. Men hur ofta ska man få sig allting?
Tycker personligen att jag har hyffsad koll på den "riktiga" maten.

Jag går i skolan 08.00 till 16.30 varje dag med lunch vid 11.20.

Mina planer är att bygga fram till april/maj. Då ska det deffas med härliga morgonpromenader. :)

Ska försöka göra mig en liten planering att följa med veckoschema samt ett upplägg för maten under dagen.

Finns det någon som kan dela med sig med sina kostvanor en normal dag!?

Hoppas ni orkar läsa igenom allting! Tack så mycket!

Kan ju nämna att jag är 16 år, 187 cm och väger runt 83 Kg!

King Grub
28-12-2004, 07:47
Är det maten eller kosttillskotten du undrar över? Du skriver att du har koll på maten, men undrar hur folk äter under en dag.

Angående kosttillskotten: gainern och kreatin direkt före och direkt efter passen. Klart! :)

aliquis
28-12-2004, 08:13
Ät mestadels långsamma kolhydrater och nyttigt fett, försök få i dig kolhydrater, fett och protein vid varje måltid. Mest kolhydrater i början på dagen och gå över mot en större andel fett framåt kvällen (förutsatt att du inte nyligen har tränat för då behöver du ju kolhydraterna hur som helst).

Ta kreatin tillsammans med någon kolhydratrik måltid, förslagsvis maten före passet och gainern efter.

Ta gainern direkt efter passet, dra hem och fixa käk, eller dela upp den i två och ta ena halvan före och andra halvan efter (inte dubbla mängden...).

Skulle du av någon anledning inte vilja äta något proteinrikt till frukost (typ ägg, påläggsmat, kaviar, keso, ost, ..) utan det blir mest säg havregrynsgröt och en frukt eller två så kan du väl köpa ett rent vassleprotein att komplementera lite med.

King Grub
28-12-2004, 08:15
dela upp den i två och ta ena halvan före och andra halvan efter (inte dubbla mängden...)

Varför inte?

Jashguim
28-12-2004, 11:49
Är det maten eller kosttillskotten du undrar över? Du skriver att du har koll på maten, men undrar hur folk äter under en dag.

Tack så mycket!

Oj det blev lite rörigt där... Jag skulle hemskt gärna vilja se ett "schema" över vad och när ni stoppar i er på en dag...
ex.

07.00 - Frukost med några grova mackor och havregrynsgröt
.....
....
16.00 - Tonfisk och ris samt kreatin o apelsinjuice
etc.

Grejen är den att jag känner att jag inte har tid att fixa mat för att äte innan passet, så har jag förstått rätt om jag tar ena "halvan" gainer istället?

Och en sak till...Gainern som jag har nu känns inte så ekonomist i längden, 2 kg = 12 portioner. Går de tlika bra med vassle och maltodextrin, eller va de heter.

TACK SÅ JÄTTEMYCKET!

Jay-Z
28-12-2004, 12:09
Går de tlika bra med vassle och maltodextrin, eller va de

Visst gör det det.

aliquis
28-12-2004, 13:00
Varför inte?
han får väl ta dubbla om han vill såklart..

aliquis
28-12-2004, 13:01
Tack så mycket!
Oj det blev lite rörigt där... Jag skulle hemskt gärna vilja se ett "schema" över vad och när ni stoppar i er på en dag...
ex.
nej, det vill du inte alls :D

Min frukost innehåller oftast fett, men lunch vill du inte äta, osv :D

King Grub
28-12-2004, 13:19
han får väl ta dubbla om han vill såklart..

Ditt svar gav mig intrycket av att det skulle ge sämre resultat än att halvera mängden. :) Det enda negativa är väl energiintaget blir större, och om det överhuvudtaget är negativt beror ju på individen och dennes mål.

aliquis
28-12-2004, 17:38
Jag tänkte mer att om han tog jättedrinken örjan redan med 50g protein och 100g druvsocker och sedan började ta en före och en efter så blev det kanske lite överdrivet. Om det nu är överdrivet vet väl inte jag..

Jashguim
29-12-2004, 23:58
Hur mycket och vad brukar era gainers bestå utav?

MyungChul
30-12-2004, 02:55
Och en sak till...Gainern som jag har nu känns inte så ekonomist i längden, 2 kg = 12 portioner. Går de tlika bra med vassle och maltodextrin, eller va de heter.

TACK SÅ JÄTTEMYCKET!

vassle och maltodextrin blir en gainer:) fast du kan reglera kolhydrater och proteiner

JAM
30-12-2004, 14:49
Hur mycket och vad brukar era gainers bestå utav?
Jag blandar själv. Jag väger 85 kg. Tar 80-90 g maltodextrin och 50 g vassle. Hälften före och hälften efter passet.

mangeh
10-01-2005, 18:49
Jag blandar själv. Jag väger 85 kg. Tar 80-90 g maltodextrin och 50 g vassle. Hälften före och hälften efter passet.

Var och köpte kosttillskott idag och liraren i affären tyckte att allt protein skulle tas i efterträningsdrinken. I förträningsdrinken skulle man endast köra lite snabba kolhydrater. Vad är bäst? :confused:

King Grub
10-01-2005, 19:26
Var och köpte kosttillskott idag och liraren i affären tyckte att allt protein skulle tas i efterträningsdrinken. I förträningsdrinken skulle man endast köra lite snabba kolhydrater. Vad är bäst? :confused:

I förträningsdrinken skall det inte vara "lite" snabba kolhydrater, utan rätt mycket. Dessutom protein.

"We also suggest that at least 6g of amino acids/protein be ingested prior to a resistance exercise session as this has been shown to augment muscle protein synthesis relative to ingesting it after resistance exercise."

Sports Med. 2004;34(5):317-27. Macronutrient considerations for the sport of bodybuilding.

"These results indicate that the response of net muscle protein synthesis to consumption of an EAC solution immediately before resistance exercise is greater than that when the solution is consumed after exercise, primarily because of an increase in muscle protein synthesis as a result of increased delivery of amino acids to the leg."

Am J Physiol Endocrinol Metab. 2001 Aug;281(2):E197-206. Timing of amino acid-carbohydrate ingestion alters anabolic response of muscle to resistance exercise.

Hunken
11-01-2005, 18:00
I förträningsdrinken skall det inte vara "lite" snabba kolhydrater, utan rätt mycket. Dessutom protein.

"We also suggest that at least 6g of amino acids/protein be ingested prior to a resistance exercise session as this has been shown to augment muscle protein synthesis relative to ingesting it after resistance exercise."

Sports Med. 2004;34(5):317-27. Macronutrient considerations for the sport of bodybuilding.

"These results indicate that the response of net muscle protein synthesis to consumption of an EAC solution immediately before resistance exercise is greater than that when the solution is consumed after exercise, primarily because of an increase in muscle protein synthesis as a result of increased delivery of amino acids to the leg."

Am J Physiol Endocrinol Metab. 2001 Aug;281(2):E197-206. Timing of amino acid-carbohydrate ingestion alters anabolic response of muscle to resistance exercise.

Grub: hur nära inpå träningen menar du det är ok att ta snabba kolisar och blir det inte fel insulinutsöndring om man tar snabba innan träningen?
hur mkt kolis resp protein kör du innan träning?

King Grub
11-01-2005, 18:17
Grub: hur nära inpå träningen menar du det är ok att ta snabba kolisar och blir det inte fel insulinutsöndring om man tar snabba innan träningen?
hur mkt kolis resp protein kör du innan träning?

Det är insulinutsöndring du vill ha. ;) Så nära som möjligt, 15 minuter till direkt före, någonstans där. Huvudsaken är att insulinutsöndringen inte toppar innan passet och trycker ner blodsockret. Under ansträngning frisätt glukos från levern och håller uppe blodsockret, och epinefrin utsöndras med samma effekt.

Hunken
11-01-2005, 18:21
Det är insulinutsöndring du vill ha. ;) Så nära som möjligt, 15 minuter till direkt före, någonstans där. Huvudsaken är att insulinutsöndringen inte toppar innan passet och trycker ner blodsockret. Under ansträngning frisätt glukos från levern och håller uppe blodsockret, och epinefrin utsöndras med samma effekt.

så att köra en mix av maltodex och protein när man hoppar i gymkläderna är optimalt? :-)

King Grub
11-01-2005, 18:30
Det finns "optimalare" kolhydrater än maltodextrin och olika grader av optimalt vad gäller protein också, men i princip ja. :D

raZmus
11-01-2005, 23:11
Ska jag behöva smutta på min Rapid Hydro Blend innan passet nu också ;)
Btw, vilka kolhydrater är "optimalare" än maltodextrin?

King Grub
12-01-2005, 08:01
Stärkelse i form av Vitargo eller typ Rapid Recovery (amylopektin).