PDA

View Full Version : Kosttillskottets betydelse?

Pressarn
26-12-2004, 01:48
Jag har kört med lite vassle efter passen, mycket vassle/maltodextrin varje dag, inget alls... i tre månaders perioder ungefär. Grejen är att jag inte har märkt någon skillnad, förutom att man blir fetare av alla extra-kalorier.

Det senaste året har jag inte kört med några kostillskott alls, misskött maten men ändå tränat på rätt bra (tror jag). Detta har lett till en viktminskning på 10kg och en del förlorad styrka. Nu har jag vägt lika mycket och lyft lika mycket i exakt 6 månader, börjar bli frustrerande. Vad är det som gör att jag står still? Är det maten? Sömnen? Proteinet? Träningsupplägget (testat massa olika i ren desperation)?

Ska gå tillbaks till mitt ursprungliga träningsupplägg, lite uppvärmning sen kötta på med en massa set till failure, inget nytt high tech grejs (DC t.ex.)

Frågan är nu om jag måste börja vräka i mig en massa protein igen för att det ska hända saker? Bulka upp mig så att jag ser ut som en gris i ansiktet är uteslutet, har testat och trivdes inte.

Börjar bli riktigt trött på att gå till gymmet, månad efter månad, utan några som helst resultat...

Lite stats kanske:
18 år, 70kg, 183cm
För 1½ år sen tog jag 100kg i bänk, 130 i mark, 75 i böj
Nu, 5kg lättare tror jag inte ens att jag tar så mycket, suck :confused:

swarre
26-12-2004, 13:10
Att ta en gainer efter passet gör att återhämtningen underlättas, vilket leder till ökad muskelmassa.

Vad det gäller din träning är det svårt att ge något bra svar då jag inte vet hur du tränar, vilket upplägg du har o.s.v.

Men som du säkert är medveten om så är det väldigt viktigt att äta rätt, börja där, och kika runt lite och skaffa dig en upfattning om hur du skulle kunna lägga upp ett schema som skulle passa dig så ska du se att resultaten kommer så småningom.

aliquis
26-12-2004, 15:11
"För 1½ år sen tog jag 100kg i bänk, 130 i mark, 75 i böj", uhm? knepiga förhållanden :)

Hur som helst, att stoppa nedbrytningen efter passet borde väl vara viktigast, om du nöjer dig med att ta någon macka eller lite frukt direkt efter passet och käka när du kommer hem, eller någon mer "optimal" återhämtningsdryck eller tar gör det riktigt hitech med hydrolysat och maltodextrin väljer du väl själv.

Själv tycker jag det är lite väl mycket snack om vad som är optimalast precis runt träningen, det skall vara dryck före, under, efter, och den skall bestå av det och det, och timmarna efteråt.. osv. Anledningen är väl att det är lätt att ändra på de komponenterna och se vad som händer i kroppen, men återhämtningen och tillväxten sker väl dygnet runt, kanske tom mest medans man sover, så jag skulle vara mer intresserad av att se hur HELA DAGEN och livet i största allmänhet skall se ut. Att dryck X är 15% optimalare än dryck Y 20 minuter efter passet spelar ju kanske inte så stor roll om resten av dagen ser ut som skit.

Nog om det, att du inte ökar i styrka på en o samma vikt är väl inte så konstigt, du har väl tränat så länge att du är så stark du kan bli i den specifika övningen utan att gå upp i vikt. Om du inte går upp i vikt äter du ju för lite.

Så jag tycker du skall se till att få i dig något efter passet, vad det blir är väl upp till dig, och så öka mängden mat lite och se vad som händer. Tror inte det finns någon som helst anledning att ta 3st 50g vassledrinkar om dagen osv ;D

Vad gäller fet och go får du väl äta lagom mycket för mycket, hur fan man vet vad som är lagom har jag dock ingen aning om. Och ju bättre mat du äter desto bättre resultat får du väl ut i slutändan. Men även där tycker jag saker och ting är så extrema. Varför skall vi som nybörjare som det antagligen ändå inte blir någonting alls utav leva som proffsen gör under sin deff? Jag tänker då på typ tonfisk och grönsaker som mellanmål, visst, det är säkert nyttigt och bra, men tja, inte ens de i toppen lever väl på det året om? Varför skall man behöva göra livet så tråkigt för sig själv när man bara är en amatör :)

Pressarn
26-12-2004, 15:14
Att ta en gainer efter passet gör att återhämtningen underlättas, vilket leder till ökad muskelmassa.

Vad det gäller din träning är det svårt att ge något bra svar då jag inte vet hur du tränar, vilket upplägg du har o.s.v.

Men som du säkert är medveten om så är det väldigt viktigt att äta rätt, börja där, och kika runt lite och skaffa dig en upfattning om hur du skulle kunna lägga upp ett schema som skulle passa dig så ska du se att resultaten kommer så småningom.
Visst hjälper en gainer men frågan är hur mycket.

Misstänker faktiskt att jag ligger på -50kcal/dag, kanske därför det inte händer något. Har ju läst här innan att det inte går att bygga om man inte ligger på överskott men men, var tvungen att testa :)

aliquis
26-12-2004, 15:48
Visst finns väl chansen att du lyckas förbränna 100kcal fett extra om dagen och därför fick 50kcal att bygga på även om du ligger -50kcal, typ. Men vid plus/minus noll lär man ju inte bygga lika bra som om man ligger på ett definitivt överskott.

Dels finns det ju knappt något kvar att bygga av, men framförallt är ju både kaloriöverskottet och de energigivande ämnena i sig anabola.

Pressarn
26-12-2004, 18:35
aliquis: Håller med dig på alla punkter. När jag tänker efter så hade det inte varit normalt om jag väger 70 och bänkar 120-130, med tanke på att jag är en ung amatör :)

Ska försöka sluta lägga mig 03.00 och äta mer!

Tack för hjälpen! :thumbup:

Thony
26-12-2004, 19:41
Jag har kört med lite vassle efter passen, mycket vassle/maltodextrin varje dag, inget alls... i tre månaders perioder ungefär. Grejen är att jag inte har märkt någon skillnad, förutom att man blir fetare av alla extra-kalorier.

Det senaste året har jag inte kört med några kostillskott alls, misskött maten men ändå tränat på rätt bra (tror jag). Detta har lett till en viktminskning på 10kg och en del förlorad styrka. Nu har jag vägt lika mycket och lyft lika mycket i exakt 6 månader, börjar bli frustrerande. Vad är det som gör att jag står still? Är det maten? Sömnen? Proteinet? Träningsupplägget (testat massa olika i ren desperation)?

Ska gå tillbaks till mitt ursprungliga träningsupplägg, lite uppvärmning sen kötta på med en massa set till failure, inget nytt high tech grejs (DC t.ex.)

Frågan är nu om jag måste börja vräka i mig en massa protein igen för att det ska hända saker? Bulka upp mig så att jag ser ut som en gris i ansiktet är uteslutet, har testat och trivdes inte.

Börjar bli riktigt trött på att gå till gymmet, månad efter månad, utan några som helst resultat...

Lite stats kanske:
18 år, 70kg, 183cm
För 1½ år sen tog jag 100kg i bänk, 130 i mark, 75 i böj
Nu, 5kg lättare tror jag inte ens att jag tar så mycket, suck :confused:

Disco ? 75 i böj ,100 i bänkpress ,haha :D

Se till att KÄKA BRA(strikt) å nöta på så ser du att resultaten kommer..Finns inga genvägar, eller jo det gör det ;)

Alla kan känna så som du gör nu..Jag kände det så senast för en månad sen, men sen dess har träning gått bra, kommer i intervaller...KÄMPA PÅ

Pressarn
26-12-2004, 20:04
Disco ? 75 i böj ,100 i bänkpress ,haha :D

Se till att KÄKA BRA(strikt) å nöta på så ser du att resultaten kommer..Finns inga genvägar, eller jo det gör det ;)

Alla kan känna så som du gör nu..Jag kände det så senast för en månad sen, men sen dess har träning gått bra, kommer i intervaller...KÄMPA PÅ
Haha klart man är disco, daaahh :cool:

Sverker
26-12-2004, 20:26

Det ät kanske här problemet ligger !
Lämna gymmet några dagar och fundera på ifall du verkligen vill träna. Tänk över ifall det är värt besväret. Vad vill du ? !

När du bestämt dig för att träna går det inte att misslyckas. Hård träning, bra mat, mycket vila.........och kreatin.....

Pressarn
26-12-2004, 21:38
Det ät kanske här problemet ligger !
Lämna gymmet några dagar och fundera på ifall du verkligen vill träna. Tänk över ifall det är värt besväret. Vad vill du ? !

När du bestämt dig för att träna går det inte att misslyckas. Hård träning, bra mat, mycket vila.........och kreatin.....
Har redan testat med ett antal viloveckor. Träna hårt gör jag nog, måste bara skärpa kosten. Kreatin.. hehe.. ger ingen effekt på mig förutom 3kg vatten i ansiktet och en jävla pump.

Jaja, målet är väl att gå upp 5-10kg till sommaren, har jag inte börjat lyfta tyngre då så vetefan.