PDA

View Full Version : Var är kreatin olagligt?

Allan
21-12-2004, 20:34
Nu haver jag läst på ett flertal sidor att kreatin skulle vara olagligt i bl a Frankrike, och jag har rådbråkat min franska för att begripa vad som avses. Som jag ser det verkar det som det är en variant (?) av kreatin som anses kunna framkalla cancer. Men att helt vanligt kreatin - som är tillåtet enligt IOK och WADA - skulle säljas som vanligt.
Någon med bättre franskkunskaper än jag som kan upplysa mig?

allan

Pudzianovski
21-12-2004, 20:46
Danmark är väl kreatin olagligt?

Har jag för mig.

Ska du flytta till Frankrike?

Peter
21-12-2004, 21:00
Kan inte ett ord franska, men det där om cancer var väl ett rent missförstånd som byggde på att någon frågade varför det var förbjudet med kreatin i Frankrike och då svarade tjänstemannen på franska livsmedelsverket (eller var det nu var man ringde) att anledningen var att det inte var säkert att det var helt ofarligt ex skulle det ev kunna ge cancer. Det var alltså bara ett exempel och fransmannen som svarade kunde lika gärna dragit till med hjärtfel eller något annat.

Så beskrevs historien i efterhand i alla fall av bland annat Paulun. Då sades det att allt kreatin var förbjudet i Frankrike. Men skulle vara kul att få veta mer.

Allan
21-12-2004, 21:08
Jag har i varje fall klurat ut att nåt som kallas powdered kretaine skulle ha bedömts som cancerogent. Och jag hittar alltså inte att kreatin skulle vara förbjudet vare sig hos Frankrikes IdrottsUnion eller hos DanskeIdraetsförbund. Att de däremot uppmanar folka tt låta bli kosttillskott för att undvika "misstagsdoping" är en annan sak.
Anledningen till att jag undrar är att jag på flera ställen nu läst att kreatin skulle vara illegalt i Frankrike, vilket är förbryllande eftersom franska idrottstidningar gör reklam för det. Och nu dök Danmark upp...

allan

z_bumbi
21-12-2004, 21:29
Version två om kreatin och Frankrike.
Det finns en rapport någonstans som säger att man kan få cancer, den rapporten har alla andra myndigheter i världen utom just de franska underkänt som värdelös.
Vilken version som är rätt vet jag dock inte.

Allan: Kollat i Norge om kreatin? De är inte kloka när det gäller tillskott där..

Allan
21-12-2004, 21:33
Allan: Kollat i Norge om kreatin? De är inte kloka när det gäller tillskott där..

Det visste jag. Nåt speciellt du tänkte på?

allan

Allan
21-12-2004, 21:34
Hittade just Paulunlänken. Läs och njut.

http://www.paulun.se/paulun_pop.asp?idContent=385

allan

z_bumbi
21-12-2004, 21:43
Allan: Om kreatin är tillåtet i Norge? De tillåter ju inte mycket annat.

Ludwig
21-12-2004, 21:43
Svar på tal... :D

scythe
21-12-2004, 21:44
Hittade just Paulunlänken. Läs och njut.

http://www.paulun.se/paulun_pop.asp?idContent=385

allan
Intressant läsning, men jag njöt nog inte lika mycket som jag blev irriterad på media.

Peter
21-12-2004, 22:44
Fast om vi nu ska ha rätt att vara kritiska mot media som inte kollar upp sina uppgifter ordentligt måste vi själva vara lite källkritiska.

Hur vet Paulun att den svenska journalisten var ute efter ett scoop?
Hur vet Paulun exakt hur frågan löd?
Hur vet Paulun vad fransmannen svarade?
Hur vet Paulun vad fransmannen trodde frågan var?
Hur vet Paulun att fransmannen pratade knackig engelska?

Lizard
21-12-2004, 23:29
Eftersom jag har en bostad jag nyttjat i snart fem år i centrala Paris och vistas, arbetar, lever, tränar och handlar kosttillkott där regelbundet så kan jag intyga att kreatin inte är förbjudet. Däremot säljs nästan alltid kosttillskott som en sidoprodukt till den privata apoteksrörelsen, dvs du handlar proteinpulver till 95% inne på ett apotek och endast undantagsvis hos en kosttillskotts-/hälsokosthandlare. De sistnämda är tämligen sällsynta beroende på att apoteken är privatägda, som sagt. I övrigt fungerar det som i Sverige.

I övrigt tycker jag Peter har en poäng. Faktiskt flera.

Lizard

Honn
22-12-2004, 10:12
Om jag inte minns fel så handlade den franska rapporten om att kreatinrika livsmedel(kött) blir cancerogena vid stark upphettning(stekning). Jag har även ett minne av att forskaren har sagt att inga bevis fanns för kreatinpulver skulle orsaka cancer.

William
22-12-2004, 13:25
Det har lagts fram en hypotes om att kreatin kan omvandlas till formaldehyd [1,2] som är väldigt toxiskt. Om det verkligen sker i kroppen är så vitt jag vet inte bevisat i dagsläget.

1. Potential cytotoxic effect of chronic administration of creatine, a nutrition supplement to augment athletic performance [Abstract] (http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=pubmed&dopt=Abstract&list_uids=10859677)

2. Clinical pharmacology of the dietary supplement creatine monohydrate (http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=pubmed&dopt=Abstract&list_uids=11356982)

Mvh

William

Lasse Kongo
22-12-2004, 14:05
Kreatin är lagligt i Norge ja, även ala mm.

Zbumpiano, vad menar du med att dem är konstiga ang tillskott i Norge?

Det finns det mesta där, det som inte finns är effeliknande skit typ stackers o sånt, även suspekta tillskott som "t3" osv säljs inte där.

Skulle vilja påstå att det som finns att tillgå i Norge är bra grejor och inga "konstiga" skumma tillskott som ligger i gråzonen.

Jag har rätt god pejl på det där då jag arbetar för Norges största kostillskottleverantör, nämner inget namn med tanke på kolos policy.

z_bumbi
22-12-2004, 14:24
Lasse Kongo: Jag hade fått för mig att man har en annan syn på tillskott i Norge, delvis från forum men även från vad jag fick höra i Karlstad för några år sedan. Karlstad är ju nästan Norge ( :D ) och det var även norska inslag på kursen.
Har det ändrats eller kommer jag ihåg så fel?

Lasse Kongo
22-12-2004, 14:44
Lasse Kongo: Jag hade fått för mig att man har en annan syn på tillskott i Norge, delvis från forum men även från vad jag fick höra i Karlstad för några år sedan. Karlstad är ju nästan Norge ( :D ) och det var även norska inslag på kursen.
Har det ändrats eller kommer jag ihåg så fel?

Nä, det kanske var så då.

Men man skall tänka på att Norge faktiskt ligger efter sverige, då menar jag i allt! det säger dem själva oxå tro det eller ej.

Och så även i kostillskottbranschen, men mycket mycket är på väg att hända där, Norge befinner sig nog just nu i den mest expansiva fasen va gäller kostillskott o hälsokost.

Vill du veta exakt va som säljes pma så ska du få veta mer, ingen reklam, eller hur :D