View Full Version : Intag av kreatinpyruvat
der_rickard
17-12-2004, 14:04
Ni som kan det här har väl säkert svarat på den här frågan ett antal gånger, och då kan ju en gång till inte skada. Jag har läst FAQ ang kreatin men har inte riktigt fått allt klart i huvvet.
Jag har aldrig käkat kreatin men är sugen på att börja. Vad är bäst för mig? Vanligt kreatin eller kreatinpyruvat? Jag styrketränar 4 dagar i veckan och konditionstränar 2 dagar i veckan. Pga att jag håller på med konditionsträning också verkar det som kreatinpyruvat är det bästa för mig, men det är ju en h-es prisskillnad på de olika produkterna... Är kreatinpyruvatet värt "det"? Och enligt Eiselts hemsida så tar man en portion innan träning, utan nån uppladdningsfas. Ska man ta nåt de dagar man inte tränar? En 150gr förpackning kreatinpyruvat räcker 30dagar, hur länge räcker ett kilo kreatin?
Vore guld om jag kunde få svar på detta!
nordland
17-12-2004, 15:44
Kreatin VS. Kreatinpyruvat.... hmm.... Okej.....
Men vanligt kreatin måste du underhållsdosera dagligen för att bibehålla höga kreatinnivåer.... Kreatin gör även så kroppen drar på sig extra vätska vilket resulterar i viktuppgång och ger ett vätsketryck som gör att du får det där lilla extra trycket vilket är fint under ex. ett tungt bänkpass. Dock kan viktuppgången vara negativ då du även konditionstränar... billigt är det också..... Sen beror det ju också på hur mycket kreatin du tar men man brukar rekomendera 10g 2ggr dagligen efter uppladdningen...
Med kreatinpyruvat så räcker det med att köra endast de dagar du tränar. Och ingen laddning krävs. Kreatinpyruvat drar inte in lika mycket vatten som vanligt kreatin, vilket gör att du slipper den lite "uppsvällda" Looken som vanligt kreatin kan ge samt du slipper extra viktuppgång... Drygt och dyrt.....
Nu är det bara att välja... vilka är dina mål. Se över och välj produkt utifrån det......
Kreatin VS. Kreatinpyruvat.... hmm.... Okej.....
Men vanligt kreatin måste du underhållsdosera dagligen för att bibehålla höga kreatinnivåer.... Kreatin gör även så kroppen drar på sig extra vätska vilket resulterar i viktuppgång och ger ett vätsketryck som gör att du får det där lilla extra trycket vilket är fint under ex. ett tungt bänkpass. Dock kan viktuppgången vara negativ då du även konditionstränar... billigt är det också..... Sen beror det ju också på hur mycket kreatin du tar men man brukar rekomendera 10g 2ggr dagligen efter uppladdningen...
Med kreatinpyruvat så räcker det med att köra endast de dagar du tränar. Och ingen laddning krävs. Kreatinpyruvat drar inte in lika mycket vatten som vanligt kreatin, vilket gör att du slipper den lite "uppsvällda" Looken som vanligt kreatin kan ge samt du slipper extra viktuppgång... Drygt och dyrt.....
Nu är det bara att välja... vilka är dina mål. Se över och välj produkt utifrån det......
Men den "uppsvällda looken" är det bara muskler som sväller eller blir man "tjockare" också?
Varför välja? Jag käkar 5-15 g kreatinmonhydrat om dan + kreatinpyruvat ca: en timme innan träning. Jag känner mig inte särskilt uppsvullen för det. :cool:
nordland
19-12-2004, 23:00
Men den "uppsvällda looken" är det bara muskler som sväller eller blir man "tjockare" också?
Det är inte muskler, det är vatten som lagt sig mellan musklerna och huden....
Kreatinet i sig bygger inte muskler utan det är det prestationshöjjande effekten som gör att man kan träna hårdare som bygger.....
Tjock blir du inte... och vätskan försvinner efter avslutad kreatinkur....
Läs kreatininfo under näringslära på fairing.se och skaffa er en egen uppfattning om när man bäst tar dom olika kreatinprodukterna för bästa effekt
EiseltUK
19-12-2004, 23:53
Det är intramuskurärt i första hand så det ger volym, men i form av vätska. Det försvinner när du slutar med kreatinet.
Kreatinpyruvatet ger inte någon uppsvälld look.
/ Henrik
Man vad är det som sväller om det sväller då? Ölmagen? Eller bara runt ens muskler eller så. Eller blir det som man kan bli när man har ätit jätte mycket kolhydrater? För jag hatar att gå runt och känna mig plufsig...
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.