View Full Version : Amino Fuel
Någon testat Twinlab Amino Fuel (Flytande aminosyror) eller har erfarenheter av det?
Snackade med en kille och han sa att han fick bra resultat av det och hans intensitet ökade bra.
Just Twinlabs har jag inte testat men vi diskuterade ämnet i en annan tråd aldeles nyss och det kanske finns något där av intressen?
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=34153&page=3&pp=15
Lizard
Äter man tillräckligt med protein som antingen är fullvärdigt i sig självt eller som kombineras rätt och därmed blir fullvärdigt så tillför en sådan produkt inte mycket, om ens något.
EiseltUK
12-12-2004, 23:08
Amino Fuel finns väl inte längre? Jag har inte sett de förpackningarna på många år. Numera existerar det ju så bra hydrolysat i pulverform som troligen blir väldigt många gånger billigare.
/ Henrik
Skit, inte för jag testat det men tror verkligen inte dte kommer tillföra dig nåt om du sköter kosten annars.
Jaha, här var det många som visste....?!
Jag använder själv hydrolysat och det tycker jag du ska med TCOG.
Men.
Det är skillnad mellan veta och tycka och eftersom en del som redan svarat "visste" för något år sedan att "vassle som vassle" så ska jag strö salt i såren.
Det finns två grupper aminsoyror - Esentiella (E) och Icke-esentiella (IE). E är sådana som kroppen inte kan framställa själv och IE kan framställas av bla E.
Nu förhåller det sig så med proteinpulver att de innehåller en blandning av E och IE. Detta gäller även hydrolysat. Det är bra för de höjer den allmänna proteinnivån i blodet och skapar en positiv proteinbalans i kroppen. Men på senare tid har en del forskare tittat på vad som händer med den här blandningen i samband med träning och resultaten är intressanta.
Om man jämför en grupp som får 40g vassle (E + IE mao) med en annan som enbart får 13g E så ser man in E gruppen ingen ökning av alanine- eller ureaproduktion vilket indikerar att E inte kataboliserades alls, medans vasslegruppens ureaproduktion höjdes markant. Urea är en restprodukt i kvävesyntesen och det betyder på vanlig svenska att en stor del av vasslet förbränts som energi.
Och det var ju inte det vi ville uppnå med proteinet efter träning, eller hur?
Se där, hur svårt det kan vara att förstå sig på kroppen ibland. :)
Borsheim E, et al. Essential amino acids and muscle protein recovery from resistance exercise. Am J Physiol Endocrinol Metab 2002; 283(4): E648-57).
Rasmussen BB, et al. An oral essential amino acid-carbohydrate supplement enhances muscle protein anabolism after resistance exercise. J Appl Physiol 2000; 88: 386-92.
Tipton K, et al. Acute response of net muscle protein balance reflects 24-h balance after exercise and amino acid ingestion. Am J Physiol 2003; 284(1): E76-E79.
Tipton K, et al. Exercise-induced changes in protein metabolism. Acta Physiol Scand 1998; 162(3): 377-387.
Lizard
Äter man tillräckligt med protein som antingen är fullvärdigt i sig självt eller som kombineras rätt och därmed blir fullvärdigt så tillför en sådan produkt inte mycket, om ens något.
Ingen av rapporterna motsäger detta vad jag kan se?
Essential amino acids and muscle protein recovery from resistance exercise.
Den här var intressant men mest för att 40 g vassle är fullt tillräckligt för de testpersoner som har jämförts, om man nu "översätter" resultaten till mer praktiska förhållanden.
Jag har alltid varit lite tveksam till vad ultrahöga doser protein efter träningen tillför men å andra sidan sitter inte jag på en motionscykel eller liknande och tränar "resistanse training" så det är svårt att veta. (Jag missade helt om de sitter på en cykel eller om de kör benspark vid detta test.)
"Pulsberoendet" är intressant men blir svår att få till i verkligheten tror jag då man i alla fall har en viss tillförsel via maten man åt innan träningen. En nackdel med hela rapporten är att även om man tillför vissa aminosyror som ska motsvara mat (Om jag skummade artikeln rätt.) så motsvarar inte det att äta mat och då kommer man kanske aldrig ner på "basline" efter träningen vilket förstör en stor del av nyttan med att tillföra aminosyror för att påverka "net protein" värdet.
Man har kanske redan så mycket aminosyror tillgängliga att man överskrider det gränsvärde där man får en sådan höjningen att värdet ökades så signifikant mycket som i rapporten.
Det testet vill jag däremot se någon gång. :)
An oral essential amino acid-carbohydrate supplement enhances muscle protein anabolism after resistance exercise.
Bekräftar att man behöver få i sig essentiella aminosyro plus kolhydrater efter träningen.
Acute response of net muscle protein balance reflects 24-h balance after exercise and amino acid ingestion.
Äter man essentiella aminosyror i någon form samtidigt som man tränar så bygger kroppen upp sig. Se mitt eget citat.
Essentiella aminosyror borde däremot delas ut inom all åldringsvård samt ges till merparten av alla som ligger på sjukhus, där gör det nytta skulle jag tro då maten är under all kritik på de flesta ställen.
Så skulle jag bli långvarigt sjuk igen någon gång så skulle jag köpa en förpackning på apoteket.
å andra sidan kan ju de som tog 40gram kosta på sig att 27gram förbränns... och bara för att de är essentiella måste det ju inte bli bättre tillväxt av just dem.
Ingen av rapporterna motsäger detta vad jag kan se?
Essential amino acids and muscle protein recovery from resistance exercise.
Den här var intressant men mest för att 40 g vassle är fullt tillräckligt för de testpersoner som har jämförts, om man nu "översätter" resultaten till mer praktiska förhållanden.
Jag har alltid varit lite tveksam till vad ultrahöga doser protein efter träningen tillför men å andra sidan sitter inte jag på en motionscykel eller liknande och tränar "resistanse training" så det är svårt att veta. (Jag missade helt om de sitter på en cykel eller om de kör benspark vid detta test.)
"Pulsberoendet" är intressant men blir svår att få till i verkligheten tror jag då man i alla fall har en viss tillförsel via maten man åt innan träningen. En nackdel med hela rapporten är att även om man tillför vissa aminosyror som ska motsvara mat (Om jag skummade artikeln rätt.) så motsvarar inte det att äta mat och då kommer man kanske aldrig ner på "basline" efter träningen vilket förstör en stor del av nyttan med att tillföra aminosyror för att påverka "net protein" värdet.
Man har kanske redan så mycket aminosyror tillgängliga att man överskrider det gränsvärde där man får en sådan höjningen att värdet ökades så signifikant mycket som i rapporten.
Det testet vill jag däremot se någon gång. :)
An oral essential amino acid-carbohydrate supplement enhances muscle protein anabolism after resistance exercise.
Bekräftar att man behöver få i sig essentiella aminosyro plus kolhydrater efter träningen.
Acute response of net muscle protein balance reflects 24-h balance after exercise and amino acid ingestion.
Äter man essentiella aminosyror i någon form samtidigt som man tränar så bygger kroppen upp sig. Se mitt eget citat.
Essentiella aminosyror borde däremot delas ut inom all åldringsvård samt ges till merparten av alla som ligger på sjukhus, där gör det nytta skulle jag tro då maten är under all kritik på de flesta ställen.
Så skulle jag bli långvarigt sjuk igen någon gång så skulle jag köpa en förpackning på apoteket.
Nej, det finns ingen riktigt tydlig linje, jag håller med. Men icke dessförty så har man ju använt nästintill försumbara doser i alla de ovan reffade studierna av essentiella aminosyror. Sen klargörs alltså inte om det är tillgången på ickeessentiella aminosyror som switchar kroppen till proteinförbränning eller om det går att dumpa in mer essentiella. Industrin har ju över tiden visat sig framgångsrik i att sänka priset på annan protein så det kan ju hända att articifiella preparat t om kan bli ett billigare och ev bättre alternativ än vassle?
Kruxet är att de, under rätt förutsättningar, passerar genom levern och adresslappas direkt till proteinsyntesen och det skulle vara intressant att se om man tryckte upp doserna rejält. Över tid så kan det faktiskt bli så att hydrolysat får ge vika för essentiella aminosyror - i alla fall under deff när varje kalori räknas.
Hursomhelst kan man inte avfärda essentiella aminosyror bara sådär, som jag ser det, utan att betänka det faktum(?) att det förmodligen är mänsklig vävnad som är "den ideala proteinkällan"(!) och att i framtiden kopiera den på articifiell väg kan visa sig bättre än allt vassle i världen...?
Angående din kommentar om långvård och supplementering håller jag helt med och det var själva idén till att jag skrev till aliquis i den tråden jag reffar till i början.
OT: Du har Chron's va?
Har du sett det här?:
Maskföda (http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=PubMed&list_uids=14499784&dopt=Abstract)
Lizard
Jag är inte alls förvånad över att nedbrytningen av aminosyror är långt mycket större när man får rent vassleprotein jämfört enbart essentiella aminosyror.
De esenstiella aminosyrorna, förutom de grenade, har en lite omständigare nedbrytning till energi än de icke esentiella som nästan omedelbart kan rusa in i citronsyracykeln.
Att sedan tarmarna packar om de flesta icke essentiella asminosyrorna till aminosyran alanin gör det ännu enklare för levern att få snabb energi efter träningen.
Arbete med enbart essentiella aminosyror pågår redan på pasienter med kraftiga njurskador. För dem gäller att få i sig så lite protein som möjligt ( ned mot 20 g per dygn ) eftersom förmågan att utsöndra nedbrytningsprodukten urea är kraftigt begränsat.
OT: Du har Chron's va?
Har du sett det här?:
Maskföda (http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=PubMed&list_uids=14499784&dopt=Abstract)
Lizard
Äckligt men intressant. Tack för den länken! :thumbup:
Jo jag är med på hur du resonerar vad gäller essentiella aminosyror men det blir en bra torftig diet om man måste gå ner så lågt i kalorier att man inte kan äta vanligt protein. :)
z_bumbi & Sverker
För det stora flertalet av alla sveriges styrketränande och idrottande så är nog mat och kunskap om näring det som är det ultimata kosttillskottet.
Proteintillskott rent generellt och vassle i synnerhet är grädde på moset och när vi borrar oss ner i amylopektiner och hydrolysat så närmar vi oss vad gemene man kallar för rocket science.
Men eftersom vi nu har passerat gränsen för vad som är basline så kan det vara intressant att spekulera och fantisera och då verkar vi ju trots allt eniga om att det finns potential i fria aminosyror som ännu inte är klarlagt. Nota bene att nästan all forskning är utförd med fria amiosyror och glukos för att säkerställa värdena utan att andra faktorer faller in i bilden. I annat fall hade man kanske ätit spagetti med köttfärsås i studierna..? (sic)
Många äter sin mat, i det skick de får den på lunchrestauranter, vägkrogar och skolkök, och toppar med vassle för att garantera en positiv proteinbalans och ökar därmed sitt kaloritak långt över de nödvändiga för att bygga muskler. Kanske därför svenska byggarungdomar ofta ser påfallande plufsiga ut?
I framtiden tror jag det finns goda möjligheter att vi, inte bara vi styrketränande utan även den stora allmänheten pga att det är svårt att motivera det enorma lidandet och kostnaderna med slaktboskap, kommer att dryga ut kosten med fria aminosyor och kanske övergå till att ersätta delar av vasslet med fria aminosyror. En indikation är ju det du nämde Sverker.
Nu slutar jag innan det blir för konformistiskt och vi faller varann i armarna. :)
Lizard
Jaha, här var det många som visste....?!
Jag använder själv hydrolysat och det tycker jag du ska med TCOG.
Men.
Det är skillnad mellan veta och tycka och eftersom en del som redan svarat "visste" för något år sedan att "vassle som vassle" så ska jag strö salt i såren.
Det finns två grupper aminsoyror - Esentiella (E) och Icke-esentiella (IE). E är sådana som kroppen inte kan framställa själv och IE kan framställas av bla E.
Nu förhåller det sig så med proteinpulver att de innehåller en blandning av E och IE. Detta gäller även hydrolysat. Det är bra för de höjer den allmänna proteinnivån i blodet och skapar en positiv proteinbalans i kroppen. Men på senare tid har en del forskare tittat på vad som händer med den här blandningen i samband med träning och resultaten är intressanta.
Om man jämför en grupp som får 40g vassle (E + IE mao) med en annan som enbart får 13g E så ser man in E gruppen ingen ökning av alanine- eller ureaproduktion vilket indikerar att E inte kataboliserades alls, medans vasslegruppens ureaproduktion höjdes markant. Urea är en restprodukt i kvävesyntesen och det betyder på vanlig svenska att en stor del av vasslet förbränts som energi.
Och det var ju inte det vi ville uppnå med proteinet efter träning, eller hur?
Se där, hur svårt det kan vara att förstå sig på kroppen ibland. :)
Borsheim E, et al. Essential amino acids and muscle protein recovery from resistance exercise. Am J Physiol Endocrinol Metab 2002; 283(4): E648-57).
Rasmussen BB, et al. An oral essential amino acid-carbohydrate supplement enhances muscle protein anabolism after resistance exercise. J Appl Physiol 2000; 88: 386-92.
Tipton K, et al. Acute response of net muscle protein balance reflects 24-h balance after exercise and amino acid ingestion. Am J Physiol 2003; 284(1): E76-E79.
Tipton K, et al. Exercise-induced changes in protein metabolism. Acta Physiol Scand 1998; 162(3): 377-387.
Lizard
Finns det något samband mellan det och att svetten luktar apa/piss vid mycket högt proteinintag?
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.